IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

ПРОГРАМАТА CARS 21 ИМА ЗА ЦЕЛ ДА СТИМУЛИРА АВТОМОБИЛОСТРОЕНЕТО В ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ

През 70-те години на миналия век на всеки гражданин на тогавашната Европейска Икономическа Общност са се падали ежеднево изминати с автомобил 17 километра. Днес, средно на гражданите на 25-те страни членки на ЕС, се падат над 35 километра, изминати с автомобил за един ден.

ПРОГРАМАТА CARS 21 ИМА ЗА ЦЕЛ ДА СТИМУЛИРА АВТОМОБИЛОСТРОЕНЕТО В ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ
   След още 15 години средно на ден с кола европеецът ще изминава около 70 км. Тези данни могат да са един от показателите за постоянно растящото значение на автомобилния отрасъл за живота на Стария континент. Когато прибавим към това и факта, че заетите в автомобилната индустрия са 7% от всички заети в ЕС и че този отрасъл дава 3% от ръста на Брутния вътрешен продукт /БВП/ на ЕС, лесно ще стигнем до извода, че от успеха на автомобилния бранш в голяма степен зависи успехът на цялата европейска икономика. От тук и тревогата, че се забелязва известно изоставане на конкурентоспособността на европейските автомобили зад тези от Япония, Корея и Съединените щати. Известна несигурност предизвикват и започналите да се промъкват през задната врата конкуренти от Китай. А след китайците май се готвят за инвазия в Европа и индийците...    "Леки, чисти и безопасни автомобили - това трябва да бъде нашата цел за бъдещето" обяви неотдавна комисарят на ЕС по търговия и промишленост Гюнтер Ферхойген. За да се изпълни тази цел беше създадена специална група, която да набележи необходимите мерки за успех на европейската автомобилна индустрия. Групата, а след нея и програмата която тя създава, бе наречена CARS 21, от английското Competitive Automotive Regulatory System for the 21-st Century. Главната цел е да се намерят начините за повишаване на конкурентоспособността на европейските автомобили. Един от пътищата за това е намаляване на прекалената бюрокрация в областта на регулирането на автомобилната индустрия в Европа. Групата, работеща в тази посока, е авторитетна. Освен комисарят по търговия и индустрия в нея влизат и комисарите по транспорта и по околната среда, депутати от Европейския парламент, министри от страни-членки на ЕС, мениджъри от бранша, неправителствени организации. Прекалено тежките правила, приети преди няколко години в ЕС за опазване на околната среда, като изискването да се намалят вредните емисии на новите автомобили наполовина, могат рязко да влошат конкурентоспособността на европейските производители. Сега преобладава мнението, че не бива цялата отговорност за вредните газове изпускани от автомобилите да бъде стоварвана върху техните производители.   Своята отговорност трябва да поемат и производителите на горива, органите влияещи върху изграждането на инфраструктурата или тези регулиращи движението по пътищата. Автомобилните фирми в Европа са направили доста за намаляване на вредните емисии. Днес 100 нови автомобили имат вредна емисия от газове в размер на тази, изпускана през 1970 г. само от един нов автомобил. И все пак е факт, че и днес транспортните средства в ЕС са отговорни за 26% от емисията на въглероден двуокис във въздуха на Европа. Експертите от CARS 21 предлагат създаването на един Европейски технологичен институт за развойна дейност в областта на автомобилостроенето. Една такава инициатива обаче не може да бъде решаваща. Необходимо е да се включат и частните фирми. Пред групата CARS 21 има доста проблеми за решаване. Един от главните е на какъв бюджет такава програма може да разчита през следващите години. Точно сега в ЕС се дебатира бюджетът на Съюза за 2007 - 2013 г. Макар да се предлагат икономии и съкращаване на разходите, в ЕС разбират, че подпомагането на отрасъл като автомобилният е от особено значение за ЕС. В него пряко са заети 2 милиона души, а не пряко още 10 милиона. Ако ЕС, който сега има 42% дял от световното производство на леки автомобили, иска да запази мястото си на водеща сила в света, мерките предлагани за повишаване на неговата конкурентоспособност не търпят отлагане.{moscomment}
0 от 500