IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Беднякът, който се превърна в милионер

Как изкуството да намираш съюзници превърна Volkswagen в световен лидер

Беднякът, който се превърна в милионер

В момента Volkswagen е най-големият производител в Европа и заема второ или трето място в света по продажби. Как обаче една компания, която създаде ултраевтиния „бръмбар“, стигна дотам, че да притежава елитни марки като Bentley, Lamborghini, Bugatti и Porsche.
Беднякът, който се превърна в милионер
Снимка: Ройтерс

Всеки предприемач ще ви каже, че преуспяват онези, които могат да предложат продукта си на всеки потребител – от обикновен работник до саудитски шейх. Цяло изкуството е да накараш един богаташ да си купи автомобил от народната марка или пък да убедиш англичанин да хареса германска кола. Големите концерни постигат подобни неща само по един начин – като обединяват под общо ръководство марки с различна философия.

Сега в портфолиото на Volkswagen има цели 8 по своему легендарни автомобилни марки от всички краища на Стария континент – от Великобритания до Италия. Всяка от тях в един даден момент се озова в положение, в което да се нуждае спешно от съюз с германците. Ако не да оцелее, то поне да си гарантира светло бъдеще. Ето как се стигна до това положение.

Volkswagen
Беднякът, който се превърна в милионер
Година на основаване - 1937
Къде се продава - цял свят
Ключови модели -  Polo, Golf, Passat, Tiguan
Сегмент - масов


В Германия не обичат много да си спомнят този факт, но концернът Volkswagen дължи създаването си до голяма степен на Адолф Хитлер, който иска да направи страната си толкова автомобилизирана, колкото и САЩ. Това му грандиозно намерение успява. Първият модел на „народната марка“ - Käfer, тоест Beetle или „бръмбар“, се появата през 1938 г., като служи за основа на две военни машини. А 27 години след края на Втората световна война е най-продаваният автомобил в света.
Беднякът, който се превърна в милионер
Във Volkswagen обаче успяват да избягат от определението „Производител на един автомобил“, като и останалите им разработки се оказват успешни. Това става благодарение на умението на компанията винаги да подбира правилните съюзници и да намира правилния подход към тях.

Audi
Беднякът, който се превърна в милионер
Година на присъединяване - 1964
Къде се продава - цял свят
Ключови модели - А4, А6
Сегмент - премиум


Първоначално марката Audi заедно с Horch, DKW и Wanderer е част от алианса Auto Union. След Втората световна война луксозните Horch и Wanderer са закрити, и така остават само Audi и DKW, която предлага евтини модели. Конкуренцията с Volkswagen и неговия Beetle обаче се оказва непосилна задача за двете марки и през 1958 г. Daimler купува Auto Union. Малко по-късно следва препродажба на Volkswagen. Напълно логично брандът DKW e закрит, а марката Audi е насочена към премиум сегмента.
Беднякът, който се превърна в милионер
Твърди се, че във Volkswagen са имали намерение да пригодят завода на Audi в Инголщат за производството на Beetle, но през 1967 г. гениалният конструктор Лудвиг Краус показва държания в тайна от всички Audi 100. Успехът на автомобила помага на компанията да се превърне в един от най-големите производители на машини от премиум сегмента.

Skoda
Беднякът, който се превърна в милионер
Година на присъединяване - 1991
Къде се продава - Европа, Русия, Австралия
Ключови модели - Octavia, Fabia, Yeti
Сегмент - масов, достъпен


Историята на марката стартира още в края на XIX век, когато Вацлав Лаурин и Вацлав Клемент започват да произвеждат велосипеди. През 1905 г. те преминават на автомобили, а през 1924 г. сключат договор с промишления гигант Skoda Works, като стават негово автомобилно подразделение. Марката преживява немската окупация, а след това и съветската епоха.
Беднякът, който се превърна в милионер
Когато пада комунистическият режим, чехите се ориентират към намирането на нов партньор и такъв става именно Volkswagen. За последните 20 години производството на Skoda се увеличава 5 пъти, което никак не е случайно. Марката се сравнява с моделите на Volkswagen, но същевременно предлага автомобили на по-ниска цена.

SEAT
Беднякът, който се превърна в милионер
Година на присъединяване - 1986
Къде се продава - предимно в Европа
Ключови модели - Leon, Ibiza
Сегмент - масов


В края на 40-те години на миналия век правителството на Испания решава да създаде собствен производител на автомобили, като е напълно наясно, че без силен партньор от чужбина това ще бъде почти невъзможно. Още тогава сред претендентите е Volkswagen, но вместо това испанците избират FIAT. В началото на 80-те години обаче италианският концерн изпада в криза и се отказва да инвестира в SEAT.
Беднякът, който се превърна в милионер
Тогава на сцената отново се появява Volkswagen, който на 3 етапа в крайна сметка става собственик на 99.9% от акциите на испанския производител. Именно този актив към момента се счита за едно от „слабите звена на концерна“. Явно концепцията „Същият Volkswagen, но горещ по испански“ засега не работи по най-добрия начин.

Porsche
Беднякът, който се превърна в милионер
Година на сливане - 2007
Къде се продава - цял свят
Ключови модели - 911, Cayenne, Panamera
Сегмент - премиум, спорт


Отношенията между Porsche и Volkswagen приличат на „сапунена опера“ с много серии. През 30-те години именно Фердинанд Порше е в основата на марката Volkswagen, като конструира световния бестселър Käfer. Концепцията на „Бръмбара“ с разположен отзад двигател с въздушно охлаждане се запазва и при моделите на Porsche, за да се стигне до началото на 60-те години. Тогава се появява легендарното 911, което продължава тази традиция.
Беднякът, който се превърна в милионер
Сътрудничеството между двете марки продължава със съвместната разработка на модела 914. По-късно наследникът на доктор Порше - Фердинанд Пиех, става шеф на Volkswagen, а на пазара се появява Porsche Cayenne, който е на базата на VW Touareg. През 2008 г. Porsche прави опит да купи Volkswagen, но той е неуспешен. В момента Volkswagen AG и Porsche SE са акционери един в друг и въпросът за юридическото сътрудничество между тях продължава да е открит.

Bentley

Беднякът, който се превърна в милионер
Година на присъединяване - 1997
Къде се продава - цял свят
Ключови модели - Continental GT, Flying Spur
Сегмент - супер-премуим


На английския производител на спортни автомобили, създаден през 1919 г., просто не му е било писано да бъде независим за по-дълъг период от време. Компанията почти фалира през 1929 г. и е купена от Rolls-Royce. Дълго време моделите на Bentley използват шасита на Rolls-Royce, имат по-спортен имидж и са по-достъпни като цена.
Беднякът, който се превърна в милионер
Нова криза застига британците през 1970 г, като тогава двете компании са купени от концерна Vickers. Когато той решава да ги продаде, започва сериозна битка между Volkswagen и BMW. В крайна сметка VW предлага по-висока цена, но не успява да постигне договорка за придобиване на марката Rolls-Royce. След дълги преговори алиансът RR-Bentley се разпада, като първата част от него е продадена на баварците, а втората на производителя от Волфсбург.

Lamborghini
Беднякът, който се превърна в милионер
Година на присъединяване - 1998
Къде се продава - цял свят
Ключови модели - Aventador, Huracan
Сегмент - супер-премиум


Феручо Ламборгини е бил потомствен производител на трактори, известен в цяла Италия. Бизнесът му процъфтява и той се сдобива с цяла колекция от луксозни спортни коли. Любимата му е Ferrari 250 GT. Според легендата, когато машината му получава повреда в съединителя, Феручо отива в завода на Ferrari и предлага по-добра система на съединителя, която използва при совите трактори. Посрещнат е с насмешка, което го амбицира и той решава да докаже на света, че може да прави не по-лоши спортни коли.
Беднякът, който се превърна в милионер
През периода 1963-1972 г. нещата се развиват отлично, но избухва световната петролна криза и това слага край на самостоятелния живот на марката Lamborghini. Тя на няколко пъти сменя собствениците си, сред които за известно време е и Chrysler. В крайна сметка италианската компания се оказва под „крилото“ на Audi AG, която е част от Volkswagen.

Bugatti
Беднякът, който се превърна в милионер
Година на присъединяване - 1998
Къде се продава - цял свят
Ключов модел - Veyron
Сегмент - супер-премиум


Основателят на марката Еторе Бугати е италианец, който обаче построява завод за производство на спортни коли във френското градче Молсайм, област Елзас. Компанията пуска редица успешни модели, но постепенно облаците на нея се сгъстяват. През 1939 г. по време на изпитания на нов автомобил загива Жан Бугати, наследник на основателя на марката. След това идва и Втората световна война, по време на която заводът на компанията е напълно разрушен.

В крайна сметка Bugatti успява да се задържи над повърхността още известно време, но през 1956 г. прекратява съществуването си. През 80-те години на миналия век марката е възродена от италианеца Роберто Артиоли, но бизнесът върви доста трудно. Така през 1998 г. активите на компанията стават собственост на Volkswagen AG. По-късно на бял свят се появява хиперколата Veyron със своя уникален W16 мотор. А през 2016 г. трябва да бъде готов и нейният наследник.

Какво още?
Беднякът, който се превърна в милионер
Изброените по-горе марки произвеждат леки автомобили, но бизнесът на Volkswagen AG не се ограничава само с тях. В структурата на холдинга влизат още Volkswagen Commerical Vehicles (лекотоварни автомобили), MAN (камиони), Scania (камиони), Ducati (мотоциклети), ItalDesign Giugiaro (студио за автомобилен дизайн).
Беднякът, който се превърна в милионер
Според слуховете германците не мислят да се ограничат с това. Те вече опитаха да купят италиано-американския алианс FIAT-Chrysler, за да могат да станат най-големия производител в света, изпреварвайки Toyota и General Motors, но не успяха. Сега във VW AG са съсредоточени върху намаляването на разходите и повишаване на печалбата на основната си марка – Volkswagen, от чиято гама предстои да отпаднат някои модели с ниски продажби.  

Снимки: VW AG

Тагове: volkswagen ag
0 от 500
  • #15
    35 rate up comment 5 rate down comment
    кореефил ( преди 9 години )
    Немеца Петер проектирал Ауди ТТ отишъл при шефа с идея. Шефа казъл, че за 10 години напред тия с идеите да си ги...Петер отишъл в КИА_ХЮНДАЙ и реализирал идеята си. после станал там директор. Свежоочковците имали автомобил на годината и бая натоварване на мощностите. Дори се размечтали за "Народен Мерцедес". "Дойчланд юбер алес", но с турски работници май ...? Който се труди ще печели. Немците, които бяха педанти сега са пенсионери, а за англичани,испанци,италианци...???
  • #14
    24 rate up comment 12 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Абе РРРР, какъв Авенсис го караш да купува човекът, като този модел ще го спират от производство - най-добрият семеен автомобил с най-малко продажби:http://automedia.investor.bg/a/0-nachalo/22756-bydeshteto-na-toyota-avensis-e-pod-vypros/
  • #13
    31 rate up comment 12 rate down comment
    Кодошо ( преди 9 години )
    Дам - поучителна история как постепенно, като си знаеш "чергата" откриваш успеха и ставаш 1!Не като някои нашенци: НЕ си гледат хала ами купуват коли които не могат да подържат и карат, а после реват от 15-20 годишни църцивици, че били върха! Справка - наш Дошо! Ха ха ха!!
  • #12
    33 rate up comment 7 rate down comment
    ... ( преди 9 години )
    Интересно четиво. Само че заглавието не отговаря на изложението. В заглавието пише, че VW е "световен лидер", а още в първия абзац се споменава, че "заема второ или трето място"... Е уточнете се какво е наистина.На VW им се ще да са световен лидер, но не са и никога досега не са били. Дали ще бъдат в бъдеще - още не се знае...
  • #11
    31 rate up comment 16 rate down comment
    RRE ( преди 9 години )
    Prosto e mi6le - kupi si nai-dobroto v semeninia klas - Toyota Avensis ili Mazda 6 - nai-nadejdnite koli, evtina poddryjka,ikonomi4ni,udobni,kombi i razbira se krasivi za razlika ot sku4nia passat. A folksvagen4e e markata na bednite golfadjii.
  • #10
    30 rate up comment 11 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Фиат закриха доста марки и все са на ръба на фалита. За разлика от тях VW не са закъсвали до сега.
  • #9
    30 rate up comment 8 rate down comment
    търсещ ( преди 9 години )
    Добре де, кажете ми тогава тези, които плюете VW групата, какъв семеен автомобил да си купя? Искам да не е безумно скъп, както и за поддръжка, да е разумно икономичен, приятен като возия, надежден и удобен за семейство с дете и да е комби.
  • #8
    35 rate up comment 13 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Представям си горкия мишок дето се кръщава DAS ***, какъв ли му е живота... кара няква каруца, никой не го забелязва и затова е толкова важно да се сложи някъде в киупа на големтие ( VW ) и до гроб да се лае против всичко друго с цел да изглежда по-гъзар, по-значим ли и аз незнам. Във всички случай е перфектно доказателство за комплексиран човек. Съжалявам го горкия...
  • #7
    41 rate up comment 11 rate down comment
    до DAS AUTO ( преди 9 години )
    Ти мойто момче си един от най-глупавите индивиди, които съм срещал. Винаги го доказваш, пак и пак и пак ... Спри се малко потрай си събери малко знания(ако не ти е невъзможно), а после говори.Тая статия някой пак си е платил да я напише някой разбирач. Тая народна марка винаги е седяла държавата зад тях, така че не става за добър пример в никъв случай. Опел от друга страна са почнали от колале и са стигнали до една от най-модерните немски марки, така че ...
  • #6
    48 rate up comment 10 rate down comment
    нововнос ( преди 9 години )
    Култовото качество, което се превърна в абсолютно измекярски, скъп и трошлив ***.