IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Китайската Dongfeng влезе в Peugeot

Основаният през 1896 г. френски автомобилен производител губи своята независимост

Китайската Dongfeng влезе в Peugeot

Изпадналият в тежка фискална криза френски автомобилостроител PSA Peugeot Citroen загуби след нова милиардна загуба своята независимост. Семейство Пежо – наследниците на основателя на компанията, преминават от шофьорското на пътническото място, като намаляват дела си в концерна и обявяват съюза си с Dongfeng.

Както обяви най-големият френски автомобилен производител, предвидена е нова капиталова инжекция от общо 3 млрд евро. В нейните рамки френското правителство и вторият по големина китайски автомобилен производител ще инвестират по 800 милиона евро в PSA и ще получат дял от по 14 на сто, който са задължени да задържат в продължение на няколко години. Влизането на държавата трябва също така да предотврати придобиването на контрол от страна на Dongfeng над френската компания и втори по големина производител на автомобили в Европа.

Според компанията придобиването може да бъде подпечатано към края на март. Тогава се очаква китайският държавен и партиен ръководител Си Дзинпин да посети Париж.

Други 14% остават в семейство Пежо. Досега наследниците държаха над една четвърт от капитала и заради акциите с двойно право на глас – около 38 процента от правата на глас. Освен това Тиери Пежо е председател на Надзорния съвет, а сред 15-те членове на съвета има и трима други членове на семейството. Сега той вероятно ще трябва да освободи поста си. Дали това ще стане, ще бъде решено на извънредно общо събрание в края на март.
Китайската Dongfeng влезе в Peugeot
Съвместната фабрика на Peugeot и Dongfeng в Ухан. Снимка: Ройтерс

За изминалата година Peugeot обяви значително намалена нетна загуба. Тя падна до 2,32 милиарда евро от близо 5 млрд. евро година по-рано. По това време високи отписвания натовариха силно резултата. С основната си дейност PSA натрупа „само“ 177 млн. евро загуба, а анализаторите очакваха около 250 млн. евро. Приходите са намалели през 2013 г. с 2,4% до 54 милиарда евро.

PSA изпадна в затруднение главно поради спада в продажбите в Европа. Според експертите групата се е концентрирала твърде много в бизнеса на континента. Последва строга програма за икономии, придружена от закриване на заводи и на около 11 000 работни места.

Ясен предвестник за сега настъпилите катаклизми бе смяната на досегашния директор Филип Варен. Още от този четвъртък PSA ще започне да се ръководи от бившия мениджър на Renault Карлос Таварес. Той се присъедини към управата на PSA в началото на годината, припомня Ройтерс.

Друга голяма промяна е загубата на контрола над компанията от семейството Пежо. Техният дял намалява в рамките на увеличението на капитала от сегашните 25 до 14%. Дъщерната финансова компания Banque PSA Finance ще се слее с испанската банка Santander Consumer Finance. Наскоро тя прие милиардни гаранции от френската държава.

Търговците обаче са уверени в солидните резултати на Peugeot. Приходите от продажби през 2013 г. са били значително над консенсусните очаквания, а загубата е по-ниска от очакванията. Но преди всичко изразходваният свободен паричен поток от 426 милиона евро е бил доста под консенсусната оценка от 1,35 милиарда евро.

„Все още може се стигне до принудително затваряне на къси позиции, това е автомобилният производител в Европа с най-много къси продажби на акцията“, казва дилър, цитиран от Dow Jones. Цената на акцията нарасна в предиобедните часове значително - с около 6 на сто.

Китайската Dongfeng („Източен вятър“) е основана през 1969 година. През миналата година компанията е продала 3,53 милиона превозни средства. В Китай пазарният дял възлиза на около 16 на сто.

След придобиването на дела в PSA Dongfeng планира да разшири сътрудничеството си с „болния“ френски производител. Научноизследователската и развойната дейност следва да бъдат разширени, а сътрудничеството в съвместното предприятие в Китай - задълбочено. Двете компании биха искали да помислят и за нови експортни дестинации, заявяват от Dongfeng.

Двамата производители имат за цел до 2020 г. да произвеждат общо 1,5 милиона коли под марките Dongfeng, Peugeot и Citroën. Те искат да основат и експортна компания, която да продава коли от съвместното предприятие в Китай в региона на Азия и Тихия океан, и по-специално за Асоциацията на страните от Югоизточна Азия (АСЕАН).

Още икономически новини за автомобили четете в Investor.bg

0 от 500
  • #6
    12 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    Ако ПСА имат скучен дизайн за другите марки не знам какво трябва да кажем
  • #5
    1 rate up comment 7 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    Пежо могат да убият не една марка със *** скучни еднакви автомобили и постепенно унищожаване на всяка иновация или някакво технологично преимущество.Утрепаха ситроен,незнам кво стана с фиат ама май същото сега е ред на донг фенг.Не ми е жал.
  • #4
    3 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    Ганго Банго изразявам мнение не правя никакви анализи. Пиша това кое мисля върху статията. Български разбирачо!!
  • #3
    4 rate up comment 16 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    Така, така. Стъпа по стъпка към фалита. На никой няма да липсва.
  • #2
    8 rate up comment 7 rate down comment
    Ганго ( преди 11 години )
    Е добре, че е анонимния анализатор да изясни! Явно е особено извисена единица, щом така ги реди нещата... Знае 2 и 200 българския тарикат! :D
  • #1
    12 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    Ей дано това новото франсе което става шеф да има каже най-после да пуснат някоя DS3 4х4 300 к.с. Все пак той е отговарял и за рено спорт. Шегата на страна но PSA и Dongfeng имат доста дълга връзка не от 2 3 години а доста време. Мисля че китайцие ще вкарат добри приходи , а и като цяло китайската нация обича фотуристичните неща а ситроен умеят да правят такъв дизай. DS3 4x4 300hp Фраснсета