Range Rover Sport е любимецът на звездите във Висшата лига на Англия по футбол. А и не само на тях. Моделът на британската компания винаги е бил знак за престиж и положение в обществото. Един вид аристократ, който гледа надменно над останалите на пътя. И който знае, че ги превъзхожда. Поне повечето от тях.
В Range Rover решиха, че е крайно време да спрат да лежат на стари лаври и да направят машината малко по-привлекателна на външен вид. Резултатът се вижда във второто поколение на всъдехода, който вече можем да видим от българските пътища. Новата спортна версия на британския модел всъщност трябва да съчетае в себе си две неща - красотата на по-малкото братче Evoque с качествата и динамиката на по-големия и суперлуксозен флагман на марката Range Rover.
Още на пръв поглед се вижда промяната в дизайна, докато промяната в пътното поведение е факт благодарение на новата конструкция. По думите на неговите създатели, този автомобил трябва да стане "най-бързият, най-пъргавият и най-динамичният" в историята на марката Land Rover. Важна роля за това играе фактът, че Range Rover Sport e с 500 кг по-лек от предшественика си.
Това e постигнато, тъй като 75% от приложените в сглобката на купето части са изцяло нови. Всъдеходът може да бъде наречен "революционен", защото шасито му е изцяло алуминиево. Което съответно води до по-доброто пътно поведение, както и до по-висока пасивна безопасност и здравина на купето.
Всичко това звучи добре, но в крайна сметка какво се случва, когато този автомобил излезе на пътя? Клиентите на Range Rover могат да избират между четири двигателя - 2 бензинови с турбокомпресор (5.0-литров V8 с 510 к.с. и нов 3.0-литров V6 с 340 к.с.) и два дизелови (3.0-литров TDV6 с 258 к.с. и SDV6 с 292 к.с.). По-късно към тях ще бъде добавен и мощен 4.4-литров дизелов агрегат SDV8 с мощност 339 к.с. Освен това може да се поръча и високоефективен дизелов хибриден модел, чийто доставки ще започнат през 2014 г.
Имахме късмет да започнем теста с истинския спортист - версия Supercharged, която ускорява от 0 до 100 км/ч за 5 секунди. Този факт остава някак си незабелязан, докато се измъкнем от софийския трафик и не стъпим на магистралата. Маршрутът ни минава по най-късия за момента аутобан - от София до Дупница, но пък дори това разстояние е достатъчно да покаже какво точно може най-мощният Range Rover Sport.
Определението "Даваш газ и политаш" може и да звучи банално, но е факт. Още преди да си се усетил, първото от многото за деня нарушение на ограниченията на скоростта е факт. В един момент километражът показва цифра, която те стряска и те кара да си представяш как вече са те заснели на някоя камера и книжката ти отива "на трупчета". Все пак поддържаш темпото още няколко минути, след което разумът надделява и с подчертано неудоволствие си махаш крака от педала на газта. Преди това обаче си оценил работата на новото шаси, което помага на големия като размери автомобил да не се люшка при високи скорости - нещо, с което малцина машини от този клас могат да се похвалят.
При смяната на автомобилите идва ред и на дизеловия мотор. Попадаме на по-слабата модификация с 3.0-литров TDV6, който развива 258 к.с. Няма какво да се лъжем, динамиката при нея трудно ще ви накара да я наречете "спортист", но пък има друго предимство. Разходът на гориво при този мотор е около 8 л/100 км, което никак не е да пренебрегване.
Тук трябва да се добави, че всички двигатели при новия Range Rover Sport работят с 8-степенна автоматична скоростна кутия, оборудвана с вертикален лост за управление. Инженерите на компанията са се потрудили сериозно върху нея, като смяната на предавките вече става за 200 милисекунди.
След още 100-ина километра идва ред да изпробваме и оф-роуд качествата на автомобила. При новото поколение клирънсът на всъдехода е увеличен с 58 мм. Това дава възможност на машината да преодолява водни препятствия с дълбочина 85 см (досега този резултат бе 70 см). С максималния си клирънс Range Rover Sport може да развие до 80 км/ч.
Въздушното окачване, пето поколение, осигурява до 115 мм регулярно движение - от най-ниската настройка (сега с 10 мм по-ниска, или 50 мм, за по-лесно влизане и излизане) до стандартната височина за оф-роуд пътища. Автоматичното удължаване, активирано от сензори или ръчно, предоставя клирънс от 285 мм.
Друга особеност на модела е, че при поръчка на автомобила клиентът може да избира между две системи 4WD. Едната предлага раздатъчна кутия с две скорости с опция за ниските обороти, предназначена за най-трудните терени, с разпределение на въртящия момент 50/50 между предните и задните колела и възможност за 100% заключване.
Алтернативната система е с 18 кг по-лека и разполага с раздатъчна кутия с една скорост. Тя е диференциал Torsen, който автоматично разпределя въртящия момент към вала с най-голямо сцепление. Зададеното по подразбиране разпределение на въртящия момент 42/58 има за цел да даде предимство на задното задвижване за оптимална динамика на шофирането.
А че всичко това помага се убеждаваме съвсем скоро. Автомобилът без проблеми се провира по тесни горски пътища, както и по открити и стръмни баири. Няма как да се мине без одрасквания и ожулвания, но Range Rover Sport бързо забравя аристократичните си обноски и се хвърля в калта. Копае, рие и се цапа, но нито за миг не посрамва историята на марката, която е утвърдила тези машини като №1 за движение по трудни терени.
Какво още можем да добавим? Новият модел е снабден с абсолютно всички системи за сигурност. Машината "разпознава" пътните знаци и маркировката, сканира "мъртвите" зони и предупреждава водача за автомобил в тях. Версията Sport паркира сама, а при движение в задръствания круз-контролът може сам да спре машината до покой и след това да ускори до зададената му скорост.
В интериора трябва да се отбележи третия ред седалки, предвиден за някои пазари. Той не влиза в стандартното оборудване на машината и може да се постави срещу допълнително заплащане. Седалките се управляват по електронен път - само с едно натискане на бутон на таблото те се изваждат или прибират. Тяхната поява обаче по никакъв начин не оказва негативно въздействие върху простора в кабината, даже напротив - в Land Rover твърдят, че пътниците вече разполагат с 24 мм повече разстояние за коленете. А това е постигнато чрез увеличаване на общата дължина с 62 мм и на междуосието - със 78 мм.
Общо взето всичко в този автомобил казва само едно: "Вземи ме и ме карай". Изглежда напълно разумно, ако пропуснем цените. Те стартират от 126 000 лв. и завършват 2 пъти по-скъпо, което е по възможностите на малцина. Ей, добре им е на звездите във Висшата лига на Англия с техните заплати...
Снимки: Automedia.bg