На 23 октомври 1970 г. се случва нещо, считано до този момент за невъзможно – човек достига с автомобил умопомрачителната скорост от 1014 км/ч. Това е американският състезател Гари Габелич. Рекордът е поставен на полигон, разположен в пресъхналото езеро Бонвил. Годишнината от това знаменито събитие ни кара да ви предложим някои интересни факти от историята на преследването на рекордите за скорост.
Blue Flame - най-бърз и най-газов.jpg)
„Син пламък” не е обичаен автомобил, а по-скоро нещо средно между ракета и болид. Той не може да бъде използван за разходки, но пък постига лесно рекорди за скорост. Машината се задвижва от реактивен двигател, доставящ 58 000 к.с.
Дължината на Blue Flame е 11.6 метра, а теглото 2950 кг. Двете управляеми предни колела са доста близо едно до друго и имат малък ъгъл на завиване. Задните са директно закрепени за каросерията. Машината разполага и с два парашута за спиране.
La Jamais Contente - първият.jpg)
Първият официален рекорд за скорост е постигнат още през 1899 г от белгиеца Камил Женатци. На своя La Jamais Contente (б.а. - превежда се като Вечно недоволен) той постига скорост от 105.876 км/ч. Интересното е, че това не е автомобил, а електромобил, който разполага с двигател с 67 к.с. Сериозна роля за постижението му играе и аеродинамичната форма.
Машината се задвижва от два електромотора Postel-Vinay, монтирани в задната част на каросерията. Теглото на електромобила е едва 1 тон, като той е първото превозно средство, което получава гуми Michelin.
Thrust SSC - по-бърз от звука .jpg)
Към ден-днешен най-бързият автомобил на света е Thrust SSC, чиято максимална скорост е 1229.78 км/ч. Зад волана му сяда англичанинът Анди Грийн, а рекордът е поставен на 15 октомври 1997 г. Средната скорост на двата опита на британеца е 1226.522 км/ч, като постижението е записано на пресъхналото езеро Блек Рок в щата Невада. Машината на Грийн е задвижвана от два турбореактивни двигателя Rolls Royce Spacе, чиято обща мощност достига 11 000 к.с.
Veyron Super Sport - най-бързият сериен автомобил.jpg)
Най-бързият сериен автомобил си остава бензиновият Bugatti Veyron Super Sport. Неговата максимална скорост е 431 км/ч. Появиха се твърдения, че машина под кодовото име SSC Tuatara ще вдига с 12 км/ч повече. Те обаче още не са потвърдени официално.
JCB Dieselmax - най-бързият дизел.jpg)
Най-бързият дизелов автомобил е JCB Dieselmax. През 2006 г. на езерото Бонвил тази машина, управлявана от Анди Грийн, достига най-високата скорост сред дизелите – 563.418 км/ч. Предишният рекорд е поставен много години преди това – 379.4 км/ч през 1973 г.
Bloodhound SSC – бъдещето
В момента световните рекорди за скорост се изчисляват в мили. Абсолютното число от 1000 мили или 1600 км/ч все още не е подобрено, но конструкторите на Bloodhound SSC имат такова намерение. Този напълно откачен автомобил има три агрегата – хибриден ракетен двигател, реактивен двигател Eurojet EJ200 от изтребител Eurofighter Typhoon, и 12-цилиндров V-образен бензинов мотор, поддържащ работата на другите два. Сега предстои това чудо да излезе на пистата, за да видим дали наистина ще се справи.
Снимки: Wikipedia


0