fallback

Продължаваме да караме стари коли

Най-много от леките автомобили в България са над 20 години - около 36%

Снимка: Булфото, архивОт 2010 г. досега се наблюдава увеличение на броя регистрирани лични автомобили в страната с всяка изминала година. През 2012 г. регистрираните нови леки автомобили у нас са 14 хиляди, а употребяваните с първа регистрация у нас - 182 хиляди, каза за БТА главен инспектор Бойко Рановски ототдел "Пътна полиция" при Главна дирекция "Национална полиция". От началото на годината до края на юли новозакупените леки автомобили в България са 8 900, а употребяваните - които за пръв път се регистрират в България и идват от други държави в Европа - 108 хиляди, посочи Рановски. Тенденцията за увеличение през последните години е след драстичен спад в регистрациите през 2009 г., коментира специалистът. Според него спадът е резултат на икономическата криза, засегнала европейски страни, както и на затишие след "бума" на регистрации при влизането на България в ЕС. В края на шестмесечието на тази година общо регистрираните автомобили в страната са били 2 860 000. От "Пътна полиция" водят статистически възрастта им през пет години. Най-много от леките автомобили са над 20 годишна вързаст - около 36 процента от общо регистрираните. Следват ги колите на между 15 и 20 години - 32 на сто. Това означава, че 68 на сто от регистрираните автомобили в страната са над 15-годишни, отбеляза Рановски. Новите лични автомобили - до 5-годишни, са 75 хиляди от всички регистрирани, сравни той. Всяка година пък на около 50 хиляди автомобила се прекратява регистрацията - обикновено много стари. Може да се предположи, че по-голямата част от тях отиват за скрап. Има и износ, но потокът е по-голям от държавите-членки на ЕС към България. Спрените от движение поради техническа неизправност или по желание на собствениците са около 40 хиляди на година. Съгласно законодателството в момента годишният данък на старите автомобили е около десет пъти по-нисък от този на новите. Според Рановски трябва да се помисли за стимули или преференции за закупуването на нови коли, било чрез местните данъци и такси или с други механизми. Интензивният трафик в големите градове е една от основните причини за замърсяването на въздуха с вредни емисии, са посочвали нееднократно от Министерство на околната среда и водите. Подновяването на автопарка на градските автобуси пък е една от основните мерки, залегнали в общинските програми за преодоляване на проблема с въздушните замърсявания. Към момента не се водят разговори между Министерство на околната среда и водите и Министерство на финансите за въвеждане на финансови стимули за собствениците на по-нови автомобили, с цел подновяване на автопарка в страната, коментираха за БТА от екоминистерството. От ведомството посочиха, че нямат компетенции да налагат ограничителни мерки по отношение използването на автомобили в зависимост от възрастта им. Емисиите на вредни вещества в отработените газове от всеки автомобил следва да отговарят на съответния европейски стандарт. Контролът на моторните превозни средства, в това число на съдържанието на вредни вещества и съответствието с европейските стандарти се осъществява чрез наредбата за периодичните технически прегледи на автомобилите, издадена от министъра на транспорта, коментираха още от МОСВ. Общинските власти са тези, които могат и трябва да осъществяват контрол при избора на превозни средства, които да замърсяват възможно най-малко атмосферния въздух на тяхна територия, посочиха от екологичното ведомство. Според МОСВ възможността за подобряване на качеството на въздуха чрез по-добра организация на транспорта е подценена от страна на общинските власти, вероятно поради очаквани негативни реакции от страна на засегнатата част от населението. Запитани за евентуалното въвеждане на стимули за ползването на електромобили, от МОСВ припомниха, че с решение на Министерски съвет от 19 октомври 2012 г. е приет Национален план за действие за насърчаване производството и ускореното навлизане на екологични превозни средства, включително на електрическата мобилност в Република България за периода 2012-2014 г. В плана са заложени редица насърчителни мерки по отношение на въвеждането на стимули за търсенето на екологични превозни средства от страна на фирмите и гражданите, коментираха още от МОСВ. Още новини от Dnes.bg

Тагове:
fallback
  • #39
    уса ( преди 11 години )
    Не се заблуждавайте,колите след 2000г.не са толкова здрави и качествени,има малко модели които държат старото качество за здравина и надежност.Всичко е една голяма конспирация на производителите,повечето ползват идентични двигатели и сменят само надпис и емблема,мога да дам толкова много примери ,но не ми се пише толкова.Е ,наистина има и марки ,които запазиха своята идентичност като цяло.
  • #38
    cutmasterCFS ( преди 11 години )
    ...и данъка на опела и 24лв а на яриса 380лв!!!
  • #37
    cutmasterCFS ( преди 11 години )
    Имам опел астра г караван 98г. и Тойота ярис ТС 2008г.Като разход на гориво са съизмерими въпреки 43кс повече за тойотата.,Вървежа не мога да сравнявам.,но предпочитам да си карам астрата за бг условията е идиална.,Бабата и дядото също харесват опела ...!
  • #36
    Анонимен ( преди 11 години )
    Най-добрата лека кола за мен е служебната :)А на новите коли лошото е, че всичко трябва да сервизираш в оторизирания сервиз, което обикновено е скъпо и често доста некачествено. Повечето хора мислят, че по време на гаранцията всички ремонти са безплатни, но далеч не е така.
  • #35
    Анонимен ( преди 11 години )
    Най-добрата кола е тази, която е здрава. Има нови, които се чупят - предимно европейските марки, особено немските и френските.
  • #34
    zoom-zoom ( преди 11 години )
    edin savsem prost fakt...nai-dobrata kola e novata! ostanaloto sa teorii i slqpata nedelq!
  • #33
    Да обобщим ( преди 11 години )
    Всички изказали се до тук предпочитат една и също кола - тази закоято им стигат парите. И аз съм съгласен с тях.
  • #32
    До Roadrunner ( преди 11 години )
    Това новото Пежо 301, дето уж е разработвано за лошите пътища на Източна Европа, с усилено окачване и т.н.? То е някъде около 20-25 хил.
  • #31
    Roadrunner ( преди 11 години )
    Нова кола читава за под 35к (среден клас, не говорим за форд фиеста) няма.Вместо да мислите как сами да си я поддържате и да правите ремонти за по 2к, по-добре мислете как времето ви да е в пъти по-ценно от 5к обезценка на година..
  • #30
    Анонимен ( преди 11 години )
    ПРЕДОПЧИТАМ 10год. БМВ,ПРЕД ВСЕКИ НОВ ***!
fallback
Последни