IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

F1 - Пилотите, отборите, колите

Справочник за участниците и календар за сезон 2012

F1 - Пилотите, отборите, колите

След броени дни започва един от най-интригуващите сезони на Формула 1 за последните няколко години. На старта за Гран При на Австралия ще видим за първи път в историята шест световни шампиони. Това ще е най-дългия сезон за момента с 20 състезания. Преди началото му имаше няколко тима, които промениха имената си, други смениха пилотите си. Предлагаме ви кратък справочник за 12-те отбора, които ще видим заедно за първи път на Албърт парк в Мелбърн.

Шестимата световни шампиони: Шумахер, Хамилтън, Райконен,Бътън, Алонсо и Фетел

Red Bull

Отборът на шампионите Red Bull Racing е основан през 2004 г. като наследник на Jaguar . Австриецът  Дитрих Матешиц, който е и собственик на марката Red Bull купува  тима за един долар. През 2006 г. към отбора се присъединява дизайнерският гений Ейдриан Нюи. Благодарение на него отборът тръгва прогресиращо нагоре. През 2009 -та  Red Bull спечелва първия си пол-пoзишън и първата победа, но остава след  Дженсън Бътън и Brawn GP. След това под вещото ръководство на Кристиан Хорнер тимът печели последователно титлите през  2010 и 2011 г.

Колата RB8

Новият болид е еволюция на RB5, което означава, че може да е бърз. С предците му са спечелени две титли. На тестовете имаше известни трудности с ауспусите. Налични са две версии на колата, така, че инженерите ще имат избор.

През 2011
: спечелени 12 победи, 18 полпозишъна, място на стълбичката във всички състезания, без едно. Без проблеми тимът печели титли при конструкторите и пилотите.

Пилоти:


Себастиан Фетел: 24 год., Германия, 2 титли, 81 състезания, 30 полпозишъна, 36 подиума, 21 победи.

Марк Уебър, 35 год., Австралия: 178 Гран При, 9 полпозишъна, 30 подиума, 7 победи.

Фетел е млад, бърз и устремен. Не сме разбрали, дали е толкова добър с не толкова конкурентен автомобил. Уебър не успя да се сработи с гумите и загуби вътрешно-отборния двубой. Сега заяви, че може да е конкурентен на Фетел.  Ако тимът спечели отново титлите ще се присъедини в компанията на “великите”. Само Фанджо и Шумахер до момента са с три поредни титли, а при конструкторите това са : Ferrari, McLaren и Williams.

McLaren

Основан от пилотът Брус Макларън, тимът стартира във Формула 1 през 1966. Новозеландецът извоюва и първата победа. Най-значимите си успехи  McLaren печели след смъртта му. През 1974 Емерсон Фитипалди се окичва с първата титла. След това  McLaren става седем пъти шампион при конструкторите и 11 пъти при пилотите. Последният шампион е Люис хамилтън, от 2008.

MP4-27

Новият болид е коренно различено от конкурентите си. Той е красив и не е с гърбав нос. Очевидно е и бърз. Пилотите са оптимистично настроени. Според анализаторите това е колата, която ще спори с Red Bull.

През 2011
: McLaren има в състава си двама шампиони. Миналата година те се простиха с мисълта за титлите още в първата половина на сезона. През есентта обаче започнаха да застигат най-добрите.

Пилоти

Дженсън Бътън
: 32 год, Великобритания, шампион 2009,  210 Гран При, 7 полпозишъна, 43 подиума, 12 победи.

Люис Хамилтън
: 27 год, Великобритания, шампион 2008, 90 Гран При, 19 полпозишъна, 42 подиума, 17 победи

Пилотската двойка Бътън - Хамилтън е може би най-добрият баланс от бързина, стабилност и разум. Те притежават всичко за да прибавят още титли към актива си.
Сега тимът се е прицелил към титла при конструкторите, каквато не е печелил от далечната 1998, въпреки че винаги е имал състезател, с потенциал за титла при пилотите.

Ferrari

Ferrari участва във Формула 1 от създаването през 1950. В актива на отбора има 15 титли при конструкторите и 14 при пилотите. Най-успешен е периодът от първите години на 21 век, когато Скудерия доминираше начело с Жан Тод и с Михаел Шумахер зад волана. Последните успехи са на Райконен от 2007-ма и при конструкторите от 2008.
 
F2012 се получи грозноват и противно на очакванията бавен. Пат Фрай призна,че тимът ще има трудно начало. Инженерите продължават работата по колата. Преди старта на шампионата се появиха специалисти, които казват, че Ferrari не е за отписване.

През 2011
: Тимът спечели една победа и то в една заплетана надпревара. Фелипе Маса не се качи на подиума, но отборът се добра до трето място в шампионата.

Пилоти:

Фернадо Алонсо
: 30 год., Испания, 2 титли, 178 Гран При , 20 полпозишън, 73 подиума, 27 победи.

Фелипе Маса: 29 год. Бразилия, 153 Гран При, 15 полпозишън, 33 подиума,
11 победи

Алонсо обикновено е безкомпромисен. Ако не може да победи с F2012,
значи колата наистина не струва. За Маса всяка точка е въпрос на оцеляване и продължаване на кариерата му като пилот във Формула 1. Ferrari винаги се бори за титли, но след трудната зима може да свалят леко гарда.

Mercedes AMG

Mercedes GP започва участие през 2010, наследявайки Brawn GP. Преди това тимът беше Honda, но претърпя поредица от провали. Рос Браун купи отбора на безценица и го вдигна на крака, спечелвайки при дебюта си и двете титли.  Mercedes-Benz инвестира милиони за да има собствен отбор, без да успее да си върне и частица от големите пари.

W03

Новият автомобил закъсня и се включи във втория тест. Въпреки това  Mercedes W03 изглежда бърз и надежден.

През 2011 тимът не показа никакъв прогрес и дори никой от пилотите не се качи
 на подиума.  

Михаел Шумахер, 43 год. Германия, 7 титли, 288 Гран При, 68 полпозишъна, 154 подиума, 91 победи.

Нико Розберг, 26 год., Германия, 108 Гран При, 5 подиума

Розберг все още е надежден, а Шумахер е опитен. Никой от тях все още няма победа с Mercedes. От тима все по-често намекват, че искат Михаел да остане още при тях за по дълъг период. Германецът вече не е така бърз. За да постигнат успехи и двамата се нуждаят от бърза кола. Основна задача за тима е да спечели. Това ще бъде мотивиращо за всички в Mercedes GP

Lotus

Сегашният Lotus не е свързан с легендарния тим на Колин Чапман. Миналата година отборът се казваше Renault, но заради инвестициите на Group Lotus си смени името. Това се наследниците на Toleman и Benetton. На този етап тимът от Енстън принадлежи на Genii Capital, със собственици Жерар Лопес и Ерик Люкс. Последно, през 2005 и 2006 като Renault тимът спечели с Фернандо Алонсо.

E20

Болидът на  Lotus е еволюция на последното  Renault R31. Съдейки по тестовете автомобилът  има напредък. По време на втория тест Lotus имаше проблеми със здравината на шасито, но после явно те бяха отстранени и двамата пилоти Ромен Грожан и Кими Райкконен дадоха най-добри времена.

През 2011  Renault записа два подиума в началото, но после имаше поредица от разочарования.

Пилоти:
През зимата и двамата пилоти бяха сменени. 

Кими Райконен, 32 год, Финландия, шампион 2007, 157 Гран При, 16 полпозишъна, 62 подиума, 18 победи.

Ромен Грожан: 25 год, Франция, 7 Гран При.

Нито един от тях не е карал на състезание през последните три години. Райконен обаче е крайно мотивиран и очевидно по-сериозен от преди. Той се връща с имиджа на шампион, а французинът е победител в GP2.
Целта на тима през сезона е да се бори за точки и дори места на подиума. Шефът Ерик Булие се надява отборът да остане в челната петица.

Force India

Индийският милиардер Вижай Малия се сдоби с отбор от Формула 1 през 2007 . Корените на този тим са свързани с Еди Джордан, чиито Jordan датира от 1991. Малия купи отбора от холандския  Spyker. През третата си година под индийски флаг тимът стигна до средата на таблицата.

Болидът VJM05

Новият автомобил се държа повече от прилично по време на предсезонните тестове. Пилотите постоянно даваха от най-добрите времена. Според анализаторите Force India може да се превърне в изненадата на сезона. Някои от тях дори твърдят, че VJM05 може да изпревари  Ferrari.  

През 2011 Force India отбеляза най-голям прогрес през целия сезон. Ако през март пилотите на тима трудно влизаха във финала на квалификациите, то през есента бяха на нивото на  Mercedes, а в края  Force India имаше потенциала да е в четворката. За съжаление точките, които събраха не има позволиха да заемат по-предно класиране.

Пилоти:


Пол ди Реста: 25 год, Великобритания, 19 Гран при

Нико Хюлкенберг: 24 год. Германия, 19 Гран при, 1 полпозишън

Тимът се освободи от Адриан Сутил, който беше изправен пред съда за нанесени телесни щети по време на купон в Китай. На негово място е Нико Хюлкенберг. Той ще си партнира с Пол ди Реста. И двамата пилоти имат недостиг на опит. От гледна точка на пилоти  Force India отстъпва на първите пет отбора.

Целта на индийския отбор през този сезон ще е да се доказва, борейки се за влизане в челната петица. За постигането и Малия ще трябва да инвестира, но макар и милиардер индиецът може да даде приоритет на закъсващата му авиокомпония.

Sauber

Sauber датира във Формула 1 от 1993. До момента тимът винаги е бил в златната среда на шампионата. През 2005 швейцарецът Петер Заубер продаде отбора на  BMW, но за четирите сезона под баварско ръководство тимът се добра до една, единствена победа. BMW вдигна ръце и препродаде отбора отново на основателя му Заубер. Често пилотите на отбора влизат в зоната на точките, но не и нещо повече.

C31

Новият болид на Sauber бе развит под ръководството на Джеймс Кий, който напусна тима. Липсата му може да се почувства по време на шампионата.

2011
- Sauber започна сравнително добре, но постепенно взе да боксува и седмото място изглежда реално отражение на възможностите.

Пилоти:

Камуи Кобаяши
: 25 год, 40 Гран при

Серхио Перес: 22 год. Мексико, 18 Гран при

Кобаяши и Перес са млади, но бързи и понякога безразсъдни. Това им качество ще им позволи да вземат максимума от  C31 (поне за малко, колкото да се видят възможностите на колата).
Двамата имат за цел да водят всяка битка по възможно най-добрия за Sauber начин.

Scuderia Toro Rosso

Toro Rosso е втория отбор на Red Bull. Дитрих Матешиц го създаде през 2006 като наследник на Minardi и го превърна в люпилня за млади пилоти. През 2008-ма SТR завърши пред „батковците“ от  Red Bull. Тогава Фетел спечели първата си победа с Toro Rosso.

STR7

Болидът е създаден, съобразно потенциала на фабриката във Фаенца. STR7  не е копие на RB8, нито е толкова добър. На външен вид може да се каже, че изглежда естетически по- издържан. Нека не забравяме, че целта на колата не е да побеждава, а да изгражда перспективни млади пилоти. Тази година там ще има двама много обещаващи младоци.

През 2011
отборът не бе в състояние да се бори за подиуми, но се закрепи стабилно в средата и само три точки не му достигнаха да е на седмо място при конструкторите.

Пилот
и:

Даниел Рикиардо: 22 год. Австралия, 11 Гран при

Жан-Ерик Верн: 21 год, Франция

Toro Rosso изненада моналогодишните си състезатели Себастиен Буеми и Хайме Алгесури като им съобщи, че ги освобождава и на тяхно място дойдоха Даниел Рикиардо и Жан-Ерик Верн. Двамата са силно мотивирани, но нямат голяма практика в битките. Верн изглежда по-надъхан. Той впечатли с карането си по време на есенните тестове. STR  не остави Буеми и Алгесуари без работа. Единият стана резервен пилот, а другият коментатор.
Задачата на отбора е да пробие напред в класирането. Всеки един от двамата пилоти ще се опитва да се докаже и да търси място в  Red Bull. Ако някой от тях се провали има вероятност да не се върне във Формула 1.

Williams

Williams е от отборите със славна история и проблемно настояще.  Тимът на Франк Уилямс започва през 1978. В периода от 1980 по 1997 той печели  девет титли при конструкторите, а седем пъти пилоти на Williams стават шампиони. Сред тях са Сена, Хил и Вилньов. Преез последните шест години отборът изгуби статуса си на средняк и преживява трудно, опитвайки се да не стига дъното. През зимата тима бе напуснат от ключови персонажи, а скоро и самият Сър Уилямс ще остави делата в ръцете на дъщеря си. 

FW34

Автомобилът е разработен от бившият дизайнер на McLaren Майк Калън. Преди няколко години той бе от главните герои на шпионския скандал с базата данни на Ferrari. Калън бе отлъчен от  Формула 1 и какво е сътворил при завръщането си предстои да видим. Дизайнът на колата има привърженици, на фона на останалите „гарги“. 
По-важното е, че Williams отново направи алианс с доставчика на двигатели Renault. Тази комбинация донесе последните шампионски успехи на отбора, но доста отдавна.

2011-та бе най лошата в иторията на тима. Той спечели едва пет точки и остана на девето място в отборния шампионат.

Пилоти
:

Пастор Малдонадо
: 26 год. Венецуела, 19 Гран при

Бруно Сена: 28 год. Бразилия, 26 Гран при

Пастор и Бруно притежават силни страни. Двамата и особено Бруно ще се опитат да ги разгърнат максимално. Бразилецът има и сантимент, сядайки в кокпита на Williams. Не е тайна, че двамата намериха място в тима благодарение на парите от спонсорите им. Сена замести ветерана Баричело. Дали пилотите ще са единствения проблем на  Williams предстои да разберем.
Целта на отбора ще е да прекъсне лошата серия от неудачи, след раздялата с  BMW и да започне да печели точки, които да го насочат поне към средата.

Caterham

Това е млад отбор, основан от малайзиския милардер Тони Фернандес и известният във Формула 1  инженер Майк Гаскойн през 2010. Миналата година караше под името Lotus Racing, после стана  Team Lotus, а вече се казва Caterham F1 Team. За двете си години в шампионата тимът не записа нито една точка. 

CT01

По време на предсеонните тестове автомобилът на Caterham се превърна в приятна изненада.   
СТ01 даде прилични резултати и основание да вярваме, че Виталий Петров и Хейки Ковалайнен ще имат оръжие, което ще ги доближи до зоната на точките.
 
През 2011 се оказа,че за Caterham няма да е лесно да атакува средата на таблицата, но поне е над нивото на абсолютните опашкари  Marussia и HRT.

Пилоти
:

Хейки Ковалайнен: 30 год., Финландия, 90 Гран при, 1 полпозишън, 4 подиума, 1 победа

Виталий Петров, 27 год. Русия, 38 Гран при, 1 подиум

Хейки е опитен пилот, който в Caterham се е простил с апетита за победи, точки и битки, какъвто го обладаваше в  McLaren. Въпреки това финландецът се ползва с отлична репутация.
От  Caterham бе изгонен последният италианец и на негово място дойде руснакът Петров. Виталий има неоправдано самочувствие и лесно влиза в конфликти. Как ли ще се спогодят руснак с пари и невъзмутим финландец, които не могат да разчитат на особено силен автомобил?

HRT

Отборът дебютира във Формула 1 през 2010. Инициатор на проекта беше Адриан Кампос, но преди сезона се появи нов собственик и друго име. За двете си години съществуване HRT  често сменяваше собстваността и базите си, а също така и плотите си. Никой от тях не спечили точка.

F112  

е болид, който бе представен последен, без да вземе участие в тестовете. Автомобилът е еволюция на досегашния и едва ли ще изненада с голяма боеспособност.

През 2011
HRT не остана на последно място, благодарение на 13-тата позиция на Витантонио Лиуци в Канада. Италианецът няма да кара през новия сезон, но е в тима.

Пилоти:

Педро да ла Роса
: 41 год. Испания, 87 Гран при, 1 подиум

Нараин Картикеян: 35 год., Индия

HRT ще разчита на де ла Роса, който дълго време трупа опит в McLaren. Той е пълен с идеи, които може да станат реалност благодарение на парите, които носи индиецът Картикеян. Негов спонсор е  Tata.
Целта на тима е да стига до старта на всички състезания и да не се дава на  Marussia.

Marussia

И този тим започна кампанията си във формула 1 през 2010. Предшественикът му Manor бе сред доайените в по-слабите шампионати.  Първоначално името на тима беше Virgin. В края на 2010 дял от акциите купи руският производител на супер автомобили Marussia и година по-късно получи правото да прекръсти тима на Marussia F1 Team.

MR01

MR01 също не взе участие в нито един тест преди сезона. Marussia не успя да премине през всички краш-тесове на FIA и дори имаше съмнения дали ще застане на старта в Мелбърн. Все пак всичко вече е зад гърба им и предстои да направят настройките в Австралия. Автомобилът е плод на сътрудничеството с McLaren  и също като „сребърната крела“ е с конвенционален нос. Може би и по-бърз от преди.

2011
– втория сезон на Marussia Virgin не бе по-различен от първия - последно място, въпреки че на моменти показа бързина.

Пилоти
:

Тимо Глок: 29 год. Германия, 74 Гран при, 3 подиума

Шарл Пик:  22 год. Франция

Тимът разчита основно на опита на Глок за да запише първите си точки. Пик е дебютант със спонсори. Французинът може да е бърз, както го показа в по-низшите серии.
Целта е да не останат на опашката за трети пореден път



Календар за сезон 2012

1.18 март Гран при  на Австралия

2. 25 март Гран при на Малайзия

3. 15 април Гран при на Китай

4. 22 април Гран при на Бахрейн

5. 13 май Гран при на Испания

6. 27 май Гран при на Монако

7. 10 юни Гран при на Канада

8. 24 юни Гран при на Европа-Валенсия

9. 8 юли Гран при на Великобритания

10. 22 юли Гран при на Германия

11. 29 юли Гран при на Унгария

12. 2 септември Гран при на Белгия

13. 9 септември Гран при на Италия

14. 23 септември Гран при на Сингапур

15. 7 октомври Гран при на Япония

16. 14 октомври Гран при на Корея

17. 28 октомври Гран при на Индия

18. 4 ноември Гран при на Абу-Даби

19. 18 ноември Гран при на САЩ

20. 25 ноември Гран-при на Бразилия
 

0 от 500
  • #3
    1 rate up comment 0 rate down comment
    1234 ( преди 12 години )
    Браво за новината. Продължавайте в същия дух!
  • #2
    6 rate up comment 0 rate down comment
    Shit! ( преди 12 години )
    Automedia като гледам напоследък пускате новини за F1 преди да започне сезона, надявам се, че и след като започне ще пускате по някоя статиика и за състезанията след като свършат
  • #1
    5 rate up comment 2 rate down comment
    бб ( преди 12 години )
    От първите 10 пилота само Маса се чудя какво прави в елита, но те Ферари са свикнали така да имат еди рицар и един копиеносец. ;) От другите Кобаяши е страшен пич, а също и Виталий Петров. Останалите са или пълнеж или тепърва трябва да се доказват.