
Минаха почти четири месеца след края на сезон 2011. Новият шампионат, включващ 20 състезания стартира през този уикенд. Мнозина казват, че първото състезание в Австралия ще даде отговор на много въпроси, но по-вероятно е то да породи още повече неизвестни.
От 16 години насам (с изключение на 2006 и 2010) шампионата на Формула 1 се открива в Мелбърн, Австралия. Всеки март Албърт парк се превръща от тих, живописен район в център на моторните спортове. Характерът на пистата в парка е такъв, че често изхода от надпреварите остава неизвестен до финала. Любопитна подробност е, че в 11 от случаите (от 16) победителят в Австралия е ставал шампион в края на сезона.
Откакто Жак Вилньов спечели полпозишън в първото състезание през 1996 Албърт парк е домакин на интересни и запомнящи се надпревари. Тогава канадецът не спечели, но надпреварата стана историческа. През 2007 Люис Хамилтън привлече вниманието, изпреварвайки Фернандо Алонсо. Няколко са състезанията белязани от катастрофи. Началото на надпреварата през 2002 г. е сред запомнящите се. Ниските температури през 2006 бяха изпитание. Дъждът... Той рядко вали, но когато го има драмата е пълна. Помните ли 2010-та? Година по-рано Brawn направи уникален дебют. Дженсън Бътън спечели, а Баричело оцеля в няколко карамбола, за да заеме второ място.
Ако сте пропуснали, ето един блиц справочник за промените при пилотите за 2012. Първите четири отбора от класирането не претърпяха промени. Renault се преименува на Lotus и се раздели с Бруно Сена (отиде в Williams на мястото на Рубенс Баричело) и с Виталий Петров (бе приет да пилотира в Caterham, на мястото на Ярно Трули). Кими Райконен се върна във Формула 1 и заедно с Ромен Грожан ще карат за Lotus, формирайки селен екип.
Нико Хюлкенберг замени Адриан Сутил във Force India, а Чарлз Пик стана пилот на Marussia (бивш Virgin). Педро де ла Роса се присъедини към Нараин Картикеян в HRT. Даниел Рикиардо и Жан-Ерик Верн станаха новите пилоти на S Toro Rosso.
Промените по колите засегнаха основно техните носове. От съображения за сигурност конструкторите трябваше да свалят височината на предната част. Всички, с изключение на McLaren и Marussia се съобразиха с регламента, но не и с естетиката и направиха коли със стъпаловидни носове. Изпускателните уредби също претърпяха промени. Разположението им все още буди спорове, дали са легални. Williams свали двигателите Cosworth и мина на Renault. Пилотите вече не може да секат пистата, освен ако не става дума за аварийно прибиране в пита. Правилата по отношение дефанзивното каране също стават по-стриктни. Може да се прилага четиричасов лимит за дадено състезание, независимо от измината дистанция при потенциално вдигане на червен флаг .
Пистата
Уличната част от трасето остава прашна през уикенда, въпреки че повърхността се изтърква и гумата остава по нея. Първият завой е десен и доста техничен. Той често е сцена на стартови инциденти, защото има пилоти, които не преценяват спирачния път и правят карамболи. С края на завой 1 се открива и завой 2, който хвърля колите в ляво, но след него има удачна за изпреварване зона продължаваща до спирането за третия завой. Дистанцията от завой 4 до 7 е доста технична и не веднъж е ставала капан, дори за най-добрите пилоти. Изходът към девети завой отвежда състезателите по протежение на езерото, където следва бързия шикан на 11 и 12, след което е секцията Аскари и 13-ти завой. Последните няколко завоя са относително леки и отвеждат състезателите на старт-финалната права. Ще има две DRS зони (една на правата пред пит-а, а другата на излизане от завой 2). Състезателите би трябвало да завъртят 58 обиколки.
Статистика
Брой обиколки: 58
Дължина на пистата: 5.303 км
Общо разстояние : 307.574 км
Най-бърза обиколка: 1:24.125 – М. Шумахер (2004)
Предишни победители:
2011 - Себастиан Фетел (Ред Бул )
2010 г. - Дженсън Бътън (Макларън)
2009 г. - Дженсън Бътън (Браун)
Предишни полпозишъни:
2011 - Себастиан Фетел (Ред Бул)
2010 г. - Себастиан Фетел (Ред Бул)
2009 г. - Дженсън Бътън (Браун)
Какви са очакванията?
Двама са състезателите, които доминират на Австралия през последните години: Дженсън Бътън и Себастиан Фетел. Зимните тестове показаха, че се очертава битка между Red Bull и McLaren, въпреки че не бива да изключваме изненади от Lotus и Mercedes.
За първи път на старт ще застанат шестима световни шампиони. Уебър не е в блестяща форма, но може да се предположи, че местният герой ще се бори за надмощие над Фетел. Хамилтън изглежда е в отлична форма и с голям апетит за успехи. Райконен ще направи интригуващо завръщане.
Анализите показват, че Merceds има най-бързата кола. Малко вероятно, но не е изключено инцидент след старта да извади колата за сигурност. Има вече пилоти, които си пожелаха да има дъжд. Както винаги първия старт е непредсказуем и това е част от вълнението и очарованието на моторните спортове. Остава да видим на 18-ти.


1