fallback

Porsche 911 ще навърши половин век

Кратък преглед на историята на най-важния модел на германската компания

За повечето ентусиасти Porsche 911 си остава единственото истинско Porsche. То показва връзката с оригиналния модел на компанията, който бе създаден преди близо 50 години. Макар основателят на компанията Фердинанд Порше винаги да е вярвал, че е създал един отличен спортен автомобил, малцина очакваха, че той ще се задържи на върха в продължение на половин век.Постигането на подобно нещо обаче никак не е лесно. През всички тези години са правени много опити, най-вече от страна на пресата, моделът да бъде закрит. За щастие, всички те са неуспешни. Просто Porsche 911 е толкова добър и важен продукт, че няма как да бъде захвърлен и забравен.Трябва да отбележим, че 911 е първото серийно Porsche с двигател с повече от 4 цилиндъра. Новият 6-цилиндров мотор с въздушно охлаждане прави революция с разположението си. Отпред той се държи от скоростната кутия, а отзад на специална напречна греда. В първата си версия е с 5-степенна кутия, което дава по-висока скорост на ниска предавка и по-голяма висока скорост. Машината вижда бял свят за първи път на автосалона във Франкфурт през 1963 г. като заместник на модела 356. Първоначално е трябвало да носи името 901, но по това време правата за използване на цифри в средата на моделите си има Peugeot. Затова е германците променят названието.При появата си 911 е снабден с 2.0 литров, 6-цилиндров мотор с мощност 128 к.с. Този вариант се произвежда в продължение на 2 десетилетия. Въпреки високата си цена автомобилът е използван и за състезания на писта, и за участие в рали-шампионати. Същевременно с него може да се ходи на пазар или да се закарат децата на училище. Това превръща 911 в първата суперкола за всекидневна употреба. Разбира се, има специални версии като Carrera RS, която получава мотор с обем 2.7 литра.През 1975 г. е планирана специална версия 911 Turbo (930), която е снабдена с 3.0 литров двигател с мощност 256 к.с. Той трябва да бъде конкурент на Ferrari и Lamborghini, като им се противопоставя успешно на пистата. На базата на 930 се появяват състезателните версии 934 и 935, които постигат редица победи в престижни състезания. С течение на времето мощността на моделите Turbo се увеличава от 256 до 330 к.с. И което е най-интересното – планираният като специално издание автомобил бързо се превръща в сериен.За модела си през 1987 г Porsche предлага редица нововъведения. Новото 911 (964) на външен вид малко се отличава от своя предшественик. Само набитото око може да отличи новостите в сравнение с предишната версия. Версията 964 разполага с ABS и усилване на волана, а обемът на двигателя е увеличен до 3.6 л. Това е първото 911, при което предните колела получават част от въртящия момент от двигателя. Точно по това време е въведена новата Carrera 4 със задвижване и на четирите колела. По това време е възобновено и производството на Carrera Turbo със задно предаване. Автомобилът има 3.3 литров, 6-цилиндров мотор с мощност 320 к.с. По-късно моделът получава 3.6 литров агрегат с мощност 350 к.с.Доста по-различен е следващият вариант – 993. Това се вижда още от външния вид, където промените в предната и задната част са ясно забележими. Машината запазва 3.6 литровия мотор, който обаче вече е с мощност 268 к.с. Версията със задно задвижване получава името Carrera, докато тази със задвижване и на четирите колела е Carrera 4S. Ново е задното окачване, което прави моторът „по-послушен”. През 1995 г. се появява и вариантът 993 Turbo, който вече е не с една, а с 2 турбини. Благодарение на тях двигателят вече разполага с 400 к.с. Това е последното 911 с въздушно охлаждане, а един от варианите – GT2 се превръща в истински звяр на пътя благодарение на по-ниското си тегло.Преди пускането на следващата версия – 996, компанията е съвсем близо до сериозна финансова криза. Причината е, че по това време – 1996 г., Porsche произвежда изключително спортни коли. И няма никакви други сериозни приходи. В плановете на компанията е пускането на модел с централно разположение на двигателя, който да заеме мястото на 911. Все пак рискът не е поет и се появява 996, който не се отличава кой знае колко от типичното 911. Новата версия е с 3.4 литров, 6-цилиндров мотор с водно охлаждане. В същото време Porsche продължава да произвежда познатите Carrera, Carrera 4, Turbo и GT2. Малко по-късно се появява и „безумното” GT3, което е максимално олекотено и направо размазва противниците си на пистата.Нещата се променят сериозно през 2005 г., когато Porsche има достатъчно ресурс за ново 911. Това се дължи най-вече на успеха на кросовъра Cayenne, който носи сериозни печалби на компанията. Тези пари отиват за разработката на нови спортни машини. Планът успява и Carrera 911 (997) се превръща в един от най-успешните автомобили, произведени от компанията от Щутгарт. Той е снабден с редица нови технологии като PSM (автоматична стабилизиращи система), PASM (електронна система за контрол на амортисьорите) и др. Базовата версия получава 3.6 литров двигател, докато в същото време Carrera S има 3.8 литров. Моделът 997 е първият автомобил на Porsche снабден с турбина с променена геометрия. Като цяло спортните коли идват и си отиват. Някои от тях са вече забравени. За 49 години Porsche 911 се превърна в икона. И ще си остане такава, защото феновете на този автомобил не намаляват, даже напротив. 

Тагове: posche 911 carrera carrera s
fallback
  • #21
    Анонимен ( преди 12 години )
    Хюндай купе ще ги издуха всичките хехехехе
  • #20
    Анонимен ( преди 12 години )
    На Лъо Ман порше вече не участват със собствен ***. От 4-5 години едни ентусиасти ги карат. Но от Порше официално участват в няколко състезания и случайно са победители навсякъде. Гледам една карта с победите при нациите и немците са на 1-во място, а японци и корейци не фигурират
  • #19
    187 ( преди 12 години )
    хубава статия (най - вероятно), защо не публикувате и линк към оригинала, за да може да разберем за какво иде реч, а не "В първата си версия е с 5-степенна кутия, което дава по-висока скорост на ниска предавка и по-голяма висока скорост" и "Първоначално е трябвало да носи името 901, но по това време правата за използване на цифри в средата на моделите си има Peugeot"...това последното как да го разбираме(въпроса е риторичен)?
  • #18
    Анонимен ( преди 12 години )
    Научи се да ползваш интернет търсачки Доше. Кой е победител на Лю Ман при бензиновите автомобили миналата година миналия сезон:)
  • #17
    Анонимен ( преди 12 години )
    Абе доше, кога ти е останало време да се возиш в кайени!? Ти от компютъра не мърдаш?
  • #16
    Анонимен ( преди 12 години )
    Хахахаха Возил се бил в кайен:). Това да не ти е Сингапур дето е в Африка:) . Може и да е офисът ти, за който постояно пишеш, че се намираш в някакъв офис, ама май работата ти е да висиш 24 часа в този форум. Марш на училище да учиш географията. Някой ден ще можеш да си позволиш кола, *** със твоята жълта книжка не знам как ще станат нещата.
  • #15
    Дошо ( преди 12 години )
    Порше и лукс?Е Панамера и Кайен може и да се бутат в тая смешна класация ама чак 2-ро място айде стига.В Кайен съм се возил.Готин е ама чак да е нещо невероятно.....ми не е.
  • #14
    Дошо ( преди 12 години )
    Кой ти говори тук за Хюндай бе?Последната победа на Порше в най-високия клас на Льо Ман беше 93 или 4 година след като победиха Мак Ларън Ф1 от тогава са по ниските класове.Както и да е германците яко сдухаха качеството последните години.
  • #13
    До До6о ( преди 12 години )
    В статията за 100 най-луксозни автомобили са на 2-ро място.Други инфантилни вапроси?
  • #12
    Анонимен ( преди 12 години )
    Бентли, Доше има 3 поредни години, а порше 20 и няколко:). Хюндай къде са? тойота някакви победи някъде? Стари лаври!? Я виж кога е последната победа на порше? Миналата година
fallback
Последни