Днес се състоя пресконференцията на компанията FullCharger International и местният оператор FullCharger България по повод стартът на изграждането на мрежа от зарядни станции за електромобили у нас.
Към момента компанията, чиято централа се намира в Париж може да се похвали с над 1200 зарядни станции ChargePoint, монтирани в 117 града в 23 страни по света. У нас за сега са налични едва три такива зарядни станции, но плановете предвиждат до края на 2011 година броят им да нарасне значително.
По-точно, през следващата година ще бъдат изградени 4 500 такива зарядни станции на територията на Румъния, Украйна, Гърция, Кипър и разбира се - България. "Това ще позволи, например на българите, използващи електромобили, да пътуват удобно в тези страни", коментират от FullCharger.
За да бъдат електромобилите удобни, първо трябва да бъдат изградени зарядни станции за тях, уточняват от FullCharger. В момента този тип возила не са особено популярни у нас, но това ще се промени съвсем скоро. Още през следващата година в Европа ще стартират продажбите на няколко електрически возила, а според анализатори броят на продадените електрически автомобили в Европа през 2020 година ще достигне 15 милиона. За 2011 година се планират около 2 милиона продажби.
България също има сериозни планове за електрическите автомобили. Още догодина трябва да стартира производството на електрически коли в Стара Загора. Там се предвижда да бъдат произвеждани по около 5000 такива возила годишно. В Пловдив пък се очаква да стартира производството на електрически таксита и маршрутки, а китайският производител Great Wall, заяви, че планира производството на няколко електрически модела във фабриката си в Ловеч.
Сред присъстващите на пресконференцията бяха и представители на българското правителство, които обясниха, че България има сериозни традиции в производството на електрически возила и разполага с необходимата база. Посочени бяха фабриките за електрокари, за които има идея да бъдат превърнати в заводи за електрически автобуси и електрически сметосъбиращи машини.
Как работи ChargePoint зарядното на FullCharger
Зарядната станция е изключително лесна за ползване - убедихме се в това сами, след презентацията на FullCharger. За да стартира зареждането трябва да се доближи магнитна карта до устройството, която отключва специална ниша, в която се намира захранващият кабел. След като свържете возилото си към ChargePoint, устройството се заключва, докато не приключи зареждането. Водачите могат да бъдат уведомени чрез SMS или Email, когато електромобилът е напълно зареден.
В интернет пространството ще могат да се проверяват наличните ChargePoint станции в страната, както и потреблението, което сте използвали и съответната цена за това.
Къде ще бъдат интегрирани зарядните
Зарядни станции ще има почти навсякъде - обществените паркинги, моловете, общинските паркинги и много други. На такива места ще бъдат изградени станции, които ще зареждат возилата за период от 4 до 8 часа (в зависимост от моделът електромобил). На магистралите, междуградските пътища и стоянките на такситата ще има бързозареждащи устройства, които ще пълнят батериите за период от 5 до 30 минути (в зависимост от моделът електромобил).
Цената
Според представителите на FullCharger International електромобилите ще гарантират с около 50% по-евтино придвижване, спрямо дизеловите возила. В последствие стана ясно, че пробег от около 150 километра ще струва между 12 и 15 лева, което надвишава неколкократно първоначалните очаквания. Все пак от FullCharger уточниха, че все още не могат да дадат точна сума, но поясниха, че цената на електрическата енергия в България е най-ниска в целия Европейски съюз, което гарантира изключителна рентабилност на електрическите автомобили у нас.
Като начало ще се наблегне на изграждането на ChargePoint станции в градовете и след това по извънградската пътна мрежа.