IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЩЕ БОРИ СЪНЯ ЗАД ВОЛАНА

Вероятно всеки шофьор е изпадал в състояние, при което поради силна умора е имало опасност да заспи зад волана. Някои от най-тежките катастрофи са предизвикани именно в подобни ситуации.

ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЩЕ БОРИ СЪНЯ ЗАД ВОЛАНА
Mercedes разработва нова система за предупреждаване, която не оставя уморения шофьор да заспи. Така ще бъдат избегнати редица трагични събития. Електронната система следи за действията на водача и „преценява" доколко той е съсредоточен върху управлението на автомобила. Когато системата „разпознае" умора и опасност от заспиване, принуждава водача да спре и отпочине. Според Томас Брайтлинг, който в Mercedes отговаря за разработването на активни системи за безопасност, неговият тим реагира на причините за катастрофи по пътищата. Според тяхно проучване, излиза, че 10 до 20% от най-тежките инциденти по пътищата са предизвикани именно поради силна умора у водачите. Такива катастрофи стават най-често по магистралите. Една от възможностите е новата система на Mercedes да работи на базата на наблюдение на зеницата на окото на шофьора. Системата ще „познава" колко дълго шофьорът е зад волана, в какъв час на денонощието се развива действието и в каква ситуация на пътя се намира автомобилът. Според преценката на тези данни системата ще „преценява" дали кондицията на шофьора не пада под допустимото. Mercedes вече е провел първите изпитания на новата система за предупреждаване за умора на водача. Според Томас Брайтлинг тестовете са минали добре и са дали големи надежди за бъдещето на тази система. Има и вариант да се разработи система, която ще работи без наблюдение на очите на шофьора, защото носенето на очила например, би предизвиквало затруднения, а и цената, свързана с използването на специални камери, е доста висока. Подобна система би била базирана само на отчитане на реакциите на шофьора, продължителността на пътуването без спиране и др. подобни.  „Ако това стане, ще можем да снижим разходите за тази система и тя бързо да влезе в серийно производство", казва Брайтлинг пред агенция DPA. Единственият начин да се противопоставим на умората зад волана е спиране и кратък сън, казват експертите на Mercedes. Абсолютно ненадеждно и недостатъчно е да се борим срещу заспиването по време на шофиране с пускане на радиото със силен звук или като отваряме прозореца на автомобила.
0 от 500