Вероятно всеки шофьор е изпадал в състояние, при което поради силна умора е имало опасност да заспи зад волана. Някои от най-тежките катастрофи са предизвикани именно в подобни ситуации.
Mercedes разработва нова система за предупреждаване, която не оставя уморения шофьор да заспи. Така ще бъдат избегнати редица трагични събития. Електронната система следи за действията на водача и „преценява" доколко той е съсредоточен върху управлението на автомобила. Когато системата „разпознае" умора и опасност от заспиване, принуждава водача да спре и отпочине. Според Томас Брайтлинг, който в Mercedes отговаря за разработването на активни системи за безопасност, неговият тим реагира на причините за катастрофи по пътищата. Според тяхно проучване, излиза, че 10 до 20% от най-тежките инциденти по пътищата са предизвикани именно поради силна умора у водачите. Такива катастрофи стават най-често по магистралите. Една от възможностите е новата система на Mercedes да работи на базата на наблюдение на зеницата на окото на шофьора. Системата ще „познава" колко дълго шофьорът е зад волана, в какъв час на денонощието се развива действието и в каква ситуация на пътя се намира автомобилът. Според преценката на тези данни системата ще „преценява" дали кондицията на шофьора не пада под допустимото. Mercedes вече е провел първите изпитания на новата система за предупреждаване за умора на водача.
Според Томас Брайтлинг тестовете са минали добре и са дали големи надежди за бъдещето на тази система. Има и вариант да се разработи система, която ще работи без наблюдение на очите на шофьора, защото носенето на очила например, би предизвиквало затруднения, а и цената, свързана с използването на специални камери, е доста висока. Подобна система би била базирана само на отчитане на реакциите на шофьора, продължителността на пътуването без спиране и др. подобни. „Ако това стане, ще можем да снижим разходите за тази система и тя бързо да влезе в серийно производство", казва Брайтлинг пред агенция DPA. Единственият начин да се противопоставим на умората зад волана е спиране и кратък сън, казват експертите на Mercedes. Абсолютно ненадеждно и недостатъчно е да се борим срещу заспиването по време на шофиране с пускане на радиото със силен звук или като отваряме прозореца на автомобила.