IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Какво ще стане с единствената автомобилна писта в България?

Христо Стоилов, създател и собственик на "Дракон" в Калояново, разговаря с КОЛЕЛА

Какво ще стане с единствената автомобилна писта в България?

За последния четвърт век сме слушали какви ли не гръмки приказки за моторните спортове в България - като се започне от пистата за Формула 1, която щяхме да строим, и се приключи с прословутата делегация от петима министри, командирована с държавни пари на моторните награди в Монте Карло.




Но всъщност единственото реално развитие, което автомобилният спорт е претърпял, се дължи на ентусиазма и личните усилия на ето този човек - Христо Стоилов, или, както го знаят феновете, Ицо Дракона. Благодарение на този бивш състезател в България все пак има автомобилна писта - "Дракон" край пловдивското село Калояново.
През последните три години това бивше селскостопанско летище бе основно преустроено и вече спокойно може да приема състезания. И това далеч не е краят, както споделя самият Стоилов пред камерата на "КОЛЕЛА".

Какво костваше това начинание - като енергия, като време и най-вече като финанси?
- Доста финанси се изсипаха... Мога само да кажа, че новият модул е с дължина 800 метра, почти километър - оттам можете да си направите сметка какво излиза като стойност.
Завършването на модула с неща като бордюри, дрениране и така нататък беше най-сложно, защото трябваше буквално да дебнем за пролуки в графика на пистата между тренировъчна дейност и различните събирания.
Но сега вече всичко това е факт и имаме много добри отзиви.

Какво ще стане с единствената автомобилна писта в България?
Христо Стоилов. Снимки: КОЛЕЛА

Доколкото помня, една значителна част от инвестицията беше под формата на заем, който трябва да се връща. Какви са перспективите при сегашните условия в България това съоръжение да изплати инвестицията?
- С много мои познати съм разговарял на тази тема: доколко е възвръщаем подобен бизнес план. Аз самият започнах идеята за това съоръжение през 2005 година без никакви комерсиални цели. Но понеже пистата постоянно иска пари, започнах да се замислям дали наистина това не е един важен фактор. Мога категорично да кажа, че при днешните условия в България е много трудно да се върнат тези пари, като имаме предвид каква е културата на моторните спортове у нас. Винаги съм казвал, че първото нещо, за което трябва да мислят деятелите в тези спортове, е да създадат поколение. Имам доста поглед върху културата в други европейски държави - Италия, Франция, Англия. Нивото там е стотици пъти по-високо, отколкото в България. Хората там знаят какво е моторен спорт, знаят неговото значение, неговата престижност.
Моята идея е, създавайки любителски мероприятия на "Дракон", да предизвикам интерес у младите хора, а те на свой ред да създадат интерес у познатите си. Така ще увеличим и бъдещата публика, и броя на състезателите. Това е идеята.

Какво ще стане с единствената автомобилна писта в България?

Видяхме днес тук хора, дошли до Пловдив от Добрич, от Хасково... Това обичайна гледка ли е?

- Да. Новият модул дава добри възможности за байковете. Освен това бих казал, че имаме най-добрата измервателна система на Mylaps, която може да даде на всеки информация на какво ниво е, какво постига и какво не постига след всяка обиколка.

Това ли е завършеният вид на проекта, или предстои още нещо?
- Това е част от бъдещето на писта "Дракон". Идеята е съоръжението да бъде удължено до 2 километра и 600 метра. В момента е 2 км и 42 метра. Основното ни внимание в последно време беше върху зоните за сигурност - да бъдат направени добри опесъчени зони, и срещу старт-финалната права да се направи един асфалтиран джоб с пясъчна възглавница, така че байковете, ако имат някаква грешка при спирането, да използват този сектор и да се върнат на трасето.

Да разбираме, че Христо Стоилов няма намерение да се отказва?
- Аз не се отказвам. След като човек се е заел с някаква идея, вече 12 години, то наистина трябва да я довърши. Няма връщане назад.

Какво ще стане с единствената автомобилна писта в България?
Снимка: Писта Дракон

Б. Ред. Месеци след този разговор можем да кажем, че Христо Стоилов държи на думата си. През това лято бяха преасфалтирани старите участъци на пистата и от 15 август тя отново е отворена за свободно каране.
 

0 от 500
  • #7
    13 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 5 години )
    Ама как мирише тоя човек не е истина.Някои хора просто ги е страх от водата.
  • #6
    6 rate up comment 7 rate down comment
    до Трагедия-та ( преди 5 години )
    единствената бананова република в Европа.Единствената бананова република в Европа е Русия.Разбра ли ***?
  • #5
    6 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    И не само това... Респект към всички , които са в картинг бизнеса в БГ! Знам много добре , колко е трудно да се поддържа този вид дейност в БГ! Но, това е едно удоволствие, което те предоставят на доста достъпна цена! Да покараш карт, макар и "спънат" си е кеф!А, и трябва да се отчете и това, че се кара на писта, а не на пътя, където да си излееш адреналина води често до трагедии с фатален край!Като искат да намалят ПТП-тата, да помислят в тази насока властите!
  • #4
    15 rate up comment 1 rate down comment
    Man ( преди 5 години )
    Евала за усилията! Със сигурност изкарва пари, това е ясно, но е ясно сега, а преди повече от 10г. си е било гол ентусиазъм! Карал съм два пъти там преди новия модул и за нашите реалности пистата е повече от чудесна!
  • #3
    6 rate up comment 6 rate down comment
    До долния ( преди 5 години )
    Докато има такива ревачи като теб Тиквостан ще закъсва все повече!И земи *** до Сърбия и Белград па тогава "разсъждавай" кой и за какво щели да го приемат в ЕС ...
  • #2
    16 rate up comment 9 rate down comment
    Трагедия. ( преди 5 години )
    Истината е че България страходно изостана последните години. Ние станахме гетото на ЕС и единствената бананова република в Европа.Сигурно затова сега искат да приемат Македония и Сърбия че да се не сме най бедните.Много държави които уж са "от третия свят" всъщност са много по пред нас във редица области.А моторния спорт е скъп и не вирее в изостанали държави!
  • #1
    22 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Голям! Жалко, че в цялата федерация по автомобилен спорт няма друг такъв човек. Ковачев върши доста работа за офроуда. Но за чистия автомобилен спорт...