Германският концерн Volkswagen ще се раздели със значителна част от дъщерните си дружества, потвърди главният изпълнителен директор Матиас Мюлер пред The Wall Street Journal. Според някои анализатори това включва не само мотоциклетната марка Ducati, за която вече циркулират оферти в печата, но и бранда за хиперавтомобили Bugatti.
Снимка: Bugatti Automobiles
Мюлер потвърждава пред Journal, че VW ще продаде активи, носещи в момента около 20% от приходите на концерна. През миналата година тези приходи бяха на стойност 217 милиарда евро. "Няма да оставим никого да ни диктува какво решение да вземем", категоричен е Мюлер, явно в отговор на съпротивата от синдикатите срещу продажбата на Ducati. Представителите на работниците, които държат половината места в борда на директорите, настояват италианската марка да не се продава "на каквато и да е цена".
От друга страна, Volkswagen е притиснат от огромната цена за уреждането на скандала Дизелгейт в Америка и от потенциални нови разходи по същата причина в Европа. Освен това компанията като цяло е "твърде голяма", признава Мюлер. Той използва случая да обяви, че информациите за възможно сливане с Fiat-Chrysler са "само спекулации".
Няма да се оставим никой да ни нарежда какво да правим, настоява Матиас Мюлер. Снимка: Wikipedia CC
Продажбата на Bugati може да прозвучи като изненадваща идея тъкмо в момента, в който компанията най-сетне излиза на печалба. Но всъщност зад нея стои солидна логика.
Първо, компанията има малочислен състав и продажбата й няма да разбунтува твърде много синдикатите. Второ, към престижната марка би имало сериозен интерес от китайски и арабски инвеститори. И трето, финансистите в управата на VW никога не са гледали особено ласкаво на това скъпо начинание, което бе персонална фикс идея на предишния шеф на компанията Фердинанд Пиех. Сега, когато Пиех е отстранен от бордовете и подготвя продажбата на акциите си, моментът изглежда подходящ за раздяла с Bugati.
Volkswagen възроди легендарната френска марка през 1998, като откупи правата върху името. Германците обаче не успяха да вземат старата фабрика в Молсхайм и се наложи да построят нова.
Фердинанд Пиех в дебютния Veyron. Възстановяването на френската марка бе персонална фикс-идея на бившия шеф на VW
Най-сериозното постижение на компанията в германския й период бе разработката на хиперавтомобила Bugatti Veyron - една от най-забележителните коли в историята, която обаче навлече на VW и рекордна загуба заради огромните разходи. Компанията загуби по над 3 млн. евро за всяка продадена бройка от Veyron.
От наследника му Chiron, стъпил почти изцяло върху технологиите от предшественика си и поради това доста по-евтин за разработване, се очаква най-после да започне да носи печалба.