Очакваната раздяла на General Motors с европейското му поделение Opel/Vauxhall може да разчисти терена за американския гигант да купи Fiat Chrysler, коментира Automotive News.
Мери Бера (вляво) и Серджо Маркионе на среща с Доналд Тръмп. Преди две години Бера категорично отряза предложението на Маркионе за съюз. Променили ли са се нещата сега?
За съюз между първата и третата най-голяма автомобилна компания в Америка се говори от няколко години, като най-активният пропагандатор на такъв ход е главният изпълнителен директор на Fiat-Chrysler Серджо Маркионе. Преди две години колежката му от GM Мери Бера категорично отхвърли подобна вероятност. Днес обаче доста обстоятелства са се променили.
Преди всичко, след като не намери купувач за тежко задлъжнялата си група, Маркионе се зае да я преструктурира и успя да намали дълговете близо тройно, до около 4.87 милиарда евро. Освен това той оптимизира разходите, оряза нерентабилните производства на седани в Северна Америка и заложи на по-доходните кросоувър модели и пикапи. Дъщерната марка Jeep, ограничена доскоро най-вече до северноамериканския континент, вече има глобално присъствие, произвежда се в Бразилия, Китай, Индия и Италия, и през миналата година бе марката с най-бързо растящ пазарен дял в ЕС.
Напредъкът на Jeep в последните години е един от силните козове на FCA
Fiat също може да се окаже привлекателен за GM. След евентуалната раздяла с Opel италианците биха дали на гиганта от Детройт достъп до европейските пазари и относително добре развита дилърска мрежа. Преди две години GM ликвидира едва прохождащата мрежа на Chevrolet в Европа, за да не пречи на продажбите на Opel, и сега ще има нужда от друг плацдарм на Стария континент. В състава на Fiat e и Maserati, луксозен бранд с норма на печалба от 9.7% - нещо, с каквото в момента General Motors не разполага.
Сливането на американските бизнеси на двете компании би им донесло и огромни ползи от спестени разходи. То обаче ще остави на улицата не само хиляди работници, но и много от дилърите.