Вход   Регистрация

София спира от движение колите без катализатор

София спира от движение колите без катализатор
 

Безплатен транспорт и затваряне на улици в проблемните дни са други от мерките срещу замърсяването, изнесени от кмета Фандъкова

Автомобили без катализатор да се спират незабавно от движение, ще настоява Столична община. Днес кметът Йорданка Фандъкова обяви внушетелен пакет от мерки за справяне със замърсяването на въздуха в столицата. Те включват също обозначаване на автомобилите според екологичния им клас, безплатен градски транспорт и затваряне на цели зони от града за движение в най-рисковите дни.

София спира от движение колите без катализатор
В останалата част на страната последните няколко дни бяха слънчеви. Софиянци обаче гледаха предимно смога

Това е първият по-сериозен опит на местната власт да се справи със замърсяването в София, което в последните години достигна плашещи мащаби. В неделя и понеделник например фините прахови частици в центъра на града доближиха 500 милиграма на квадратен метър, при максимално допустима норма 50 мг. Според някои изследвания София е най-замърсеният с фини частици голям град в Европа и се намира в една категория с многомилионни метрополии от третия свят като Делхи и Пекин.

Обявените от Фандъкова мерки ще се систематизират в следващите седмици, през което време общината ще приема и предложения от граждани за допълването им. Те ще влязат в сила най-рано от април.

Общината ще настоява за значително по-сериозен контрол при техническите прегледи, така че автомобили без катализатор и без филтър за твърди частици (при дизеловите двигатели) да се спират незабавно от движение. Местната власт предлага и промяна в Закона за движение по пътищата, с която автомобилите да носят специален стикер, обозначаващ екологичния им клас. Засега обаче никой не е предложил екологичният критерий да е основен и за данъчното облагане, каквато е практиката във всичките други 27 държави от Европейския съюз. В България критериите за автомобилния данък са мощността му и на колко години е (колкото по-стар, толкова по-нисък данък).

София спира от движение колите без катализатор
Катализаторите се монтират на всички автомобили с двигател с вътрешно горене, за да улавят по-голямата част от вредните вещества в отработилите газове. В България обаче доста автомобили карат без тях, по една или друга причина

Общината предвижда също информационни кампании, които да убеждават хората да не се отопляват на дърва или дизелово гориво, а също по-често миене на улиците и по-интензивно залесяване. Част от автобусите на градския транспорт ще се подменят с електрически. Освен това ще се разшири мрежата от контролни станции за измерване качеството на въздуха и ще се въведат ранни предупреждения, вместо сегашната практика резултатът от изследванията да се обнародва чак на следващия ден.

Много европейски столици, начело с Мадрид, Париж, Лондон и Атина, приеха в последните месеци пакети от мерки за борба със замърсяването. Почти навсякъде те включват и забрана на дизеловите двигатели от 2023 или 2025 година.

 

Реклама  


Купи кола

  • Mercedes-Benz C 220 2.2cdi Нов внос

    5000 лв.

    дата на произв. - ноември , 2002 г., пробег - 159444, С.к - Ръчна, цвят - Металик

  • Citroen C4 1.6

    4800 лв.

    дата на произв. - април , 2005 г., пробег - 143688, С.к - Ръчна, цвят - Тъмно сив

  • BMW 525 525d КАТО НОВА

    8900 лв.

    дата на произв. - декември , 2004 г., пробег - 139688, С.к - Автоматична, цвят - Металик

  • BMW 118 2.0TDI 122кс УНИКАТ

    7900 лв.

    дата на произв. - декември , 2004 г., пробег - 143096, С.к - Ръчна, цвят - Черен

  • Audi A4 2.0tdi Нов внос

    8200 лв.

    дата на произв. - декември , 2006 г., пробег - 103201, С.к - Ръчна, цвят - Тъмно син мет.

  • BMW 318 УНИКАТ

    10400 лв.

    дата на произв. - октомври , 2001 г., пробег - 170000, С.к - Ръчна, цвят - Син

Виж всички обяви

Коментари ( 57 )

Напиши коментар Влез

от: Аа ( преди 2 седмици )

Не са важни причините, важното е да се симулира дейност. А също и да се намалят колите, че на баровците все някой им се пречка. Както казваше един бакшиш, всеки тръгнал с кола! Едва ли той ползва метрото... Цялата работа е малоумна, защото хем вдигат цените на транспорта, хем не чистят, хем ще симулират дейност.
А на тя, дет са си купили нови коли и приритват да се забранели старите, мога само да съчувствам. Друго си е да се навреш с десетки хиляди за долнокачествена кошница на колела, тъжно е
Отговори
 
  0
 

Положителни: 0  Отрицателни: 0

от: Теодоси ( преди 1 месец )

Като говорим за замърсаяване, нека бъдем по-конкретни, както ние така и общината. Как ще се формулират данъците спрямо емисиите CO2, NO или прахови частици съответно? Заради по-ниския си разход на гориво, дизеловите автомобили имат значително по-ниски емисии на CO2, но пък праховите частици остават проблем и частен случай за София, като се има предвид колко малък процент от дизелите са оборудвани с филтри за тях. Друга тема-насърчаваме електромобилите, но ако енергията ни идва от ТЕЦ?!
Отговори
 
 -1
 

Положителни: 0  Отрицателни: 1

от: Анонимен ( преди 3 месеца )

Тука има много луди хора! Колите които карат масово хората са от порядъка от 4000 до 10000 лева. И логиката на някои, тези коли замърсявали повече значи даък 2000 лева, ами хора, не че нещо, ама всеки иска да кара нова кола! Но в България е много малък броя на хората, които са напълно честни, изкарват си парите със собствен честен бизнес и ДЕКЛАРИРАТ РЕАЛНИ ДАНЪЦИ върху постъпленията им! Така, че логиката тука е богатите да стават по-гобати, а бедните по-бедни! ДА ЖИВЕЕ БЪЛГАРЩИНАТА!
Отговори
 
+3
 

Положителни: 3  Отрицателни: 0

от: Анонимен ( преди 5 месеца )

Нали в повечето европейски столици са спрени старите коли и са останали само тези със стандарт евро 5 ил по висок.И пак си има същите проблеми.Другата истина, е че западняците с колите си минават 15-20 пъти повече километри от нас.Значи дори 10 пъти по малко вредни газове да изхвърлят техните коли замърсяването е два пъти повече.Проблемът ще се реши когато електромобилите станат масови.Само с тия катализатори нищо не става!Много добра идея би било да има електромобили с ниска цена само за града!
Отговори
 
+3
 

Положителни: 3  Отрицателни: 0

от: Анонимен ( преди 7 месеца )

До по-долния. Ти май не живееш в София или нямаш обуняние. До преди 15-20 години не се усещаше мирис на въглища сега вечер в 70 % от кварталите смърди на печки зимата.най трагично е положението в кварталите с много къщи.
Отговори
 
+7
 

Положителни: 7  Отрицателни: 0

от: Анонимен ( преди 7 месеца )

Данъци за трошките. Това е. Че много са болни децата веме - алергиите са масови!
Отговори
 
  0
 

Положителни: 4  Отрицателни: 4

от: Хахаха ( преди 7 месеца )

Аз пък точно в петък сутринта имам записан час да махна катализатора на мойто 730D не се базикам, а наистина, явно ще трябва да отложа :D
Отговори
 
 -2
 

Положителни: 2  Отрицателни: 4

от: Милен ( преди 7 месеца )

След като се засили залесяването, защо не се предприемат мерки и за застрояването на зелените площи. След няколко години няма да има място за залесяване, тогава какво ще измислите Дами и Господа от властта?
Отговори
 
+5
 

Положителни: 5  Отрицателни: 0

от: 755 Re ( преди 7 месеца )

И ти май не си допрочел..чул чукча софтуер..ако правилно цитираш там демагогията е че при включване на диагностичен софт..в случая при нашите прегледи се гледа това дето излиза от ауспуха,нямаш включване в буксата нямаш активиране на тази манна небесна. :) Плюс да питам по време на теста специално на ВАГ как ще хванат кога точно системата ползва адд блу ?Тя не работи постоянно..има много въпроси, ама е готино да се плямпа наизуст,не ти колега, а медиите...
Отговори
 
+2
 

Положителни: 3  Отрицателни: 1

от: 755 ( преди 7 месеца )

Не са необходими никакви референтни данни. Просто се замерват изхвърлените вредни газове и частици за единица време, примерно при средни обороти на двигателя. Прави се една 5 -6 степенна скала по която се определя степента на замърсяване и спрямо нея се определя и данъка. Единствено ще има проблем с заблуждаващия софтуер на Волсвагените, но е крайно време и европейските държави да почнат да санкционират тази престъпна фирма.
Отговори
 
+1
 

Положителни: 2  Отрицателни: 1

от: none ( преди 7 месеца )

Е да, то с тази безумна политика да се облагат новите коли с безумни данъци я докарахме до това да стане България автогробището на Европа. И се получава парадокса, че хора дето нямат пари за нова Дачия си купуват дърто БМВ, Мерцедес или Ауди с 200+ к.с., чиптунинг и отстранен катализатор. И въпросните хора плащат по 100 лв. данък (щото им били стари колите, нищо че всички им дишаме отровите по кръстовищата), а другите с нови малолитражки по 300 лв. Друго ще е ако плащат по 2000 лв. данък.
Отговори
 
+1
 

Положителни: 4  Отрицателни: 3

от: Анонимен ( преди 7 месеца )

Ей някои хора зорлем се правят на ***. Няма как данъците да се определят само на база отработени газове или замърсяване, може да има еко компонента,но данъчната основа си остава на база стойността. Няма как да облагаш нещо което струва 5 лева с данък 10 лева. От както свят светува е така и така ще бъде. Облагаш луксозен апартамен 200 кв. с един данък, а разнебитена буксониера с друг независимо ,че в единия живее 1 човек ,а в другия семейство което мърси повече.
Отговори
 
  0
 

Положителни: 3  Отрицателни: 3

от: 755 Re: ( преди 7 месеца )

Колега ,че е просто просто е, ама е далеч от ефективно.Само трябва да се замислиш. Референтните данни които би намерил сервиза..се отнасят за нов автомобил.Къде са данните с допуски за автомобили на 30 к, на 60,на 90,на 150 к км.? Такива няма.Ако някой твърди че автомобил на 90 к ще отговаря на данните за нов... Променливите в това мерене са много да не говорим за архаичната техника и тя не доказва нишо.
Отговори
 
  0
 

Положителни: 2  Отрицателни: 2

от: 755 ( преди 7 месеца )

Не е важно дали колата е стара или нова а колко замърсява. Нека всички коли, когато минават Годишен Технически Преглед, да им се замерват отработените газовете и според това да им се определя данъка. Просто и ефективно.
Отговори
 
+1
 

Положителни: 2  Отрицателни: 1

от: none ( преди 7 месеца )

Няма лошо да се карат и по-стари коли (не всеки може да си купи нова), но трябва да има подобаващи данъци за това. В останалите 27 държави на ЕС никой не спира хората да си купуват стари коли, но данъците и поддръжката го обезсмилят това упражнение. И данъците са спрямо замърсяването. Това трябва да се направи и тук. Щото в момента имам познати, които всеки път ми обясняват че плащата 30 лв. данък на 10+ годишните си кошници, пък аз съм луд да си купя нова кола и да плащам 300 лв. данък.
Отговори
 
  0
 

Положителни: 4  Отрицателни: 4

от: Анонимен ( преди 7 месеца )

Демагогия в най чист вид. Те на къщите щяха да слагат филтри..да ловим саждите, щом такава глупост се коментира, редно беше да се сетят и за автомобилите.Тъпаци.
Отговори
 
  0
 

Положителни: 3  Отрицателни: 3

от: 2012 ( преди 7 месеца )

Нов катализатор за баба Астра ?400-500 лв.,нема проблем.Ше сложа два ,да ми е чиста съвестта
Отговори
 
 -1
 

Положителни: 3  Отрицателни: 4

от: до До колегата ( преди 7 месеца )

Преди 10-тина години Волсваген използваха "помпа дюза" технологията. Сега всичките им дизелови двигатели са комън-рейл система.
Отговори
 
+6
 

Положителни: 6  Отрицателни: 0

от: Анонимен ( преди 7 месеца )

На 16-годишната ми ФВ Бора съм махнал катализатора и плащам 25 лв данък, а на 3-годишния Шевролет Круз с DPF филтър плащам 300 лв данък?!
Отговори
 
+16
 

Положителни: 17  Отрицателни: 1

от: До g ( преди 7 месеца )

Точно така. Чийто живот се съкращава значително от некачествени горива.
Отговори
 
+4
 

Положителни: 4  Отрицателни: 0

от: До колегата ( преди 7 месеца )

Покажи Коментара
VAG използват "помпа дюза" технология за впръ
скване на горивото....
Отговори
 
 -6
 

Положителни: 0  Отрицателни: 6

от: g ( преди 7 месеца )

До по долен коментар "Кой би си махнал DPH и ЕГР за гъзария?" Нещо бъркаш пич. Това са СКЪПИ консумативи.
Отговори
 
+7
 

Положителни: 7  Отрицателни: 0

от: до долния коментар ( преди 7 месеца )

Колега, щом комън-рейл дизела изгаря на 80% дизела, как ще обясниш резултатите от РЕАЛНИТЕ тестове в САЩ на дизеловите коли на Волвсваген. Тези тестове показаха че вредните емисии на тези дизели са между 10 и 40 пъти над допустимите норми. И ЗАБЕЛЕЖИ - Волвсваген не отрекоха тези резултати и си признаха че слагат заблуждаващ софтуер. В резултат в САЩ тези автомобили бяха забранени за продажба а Волвсваген плати общо КОЛОСАЛНИТЕ глоби от 22 милиарда долара.
Отговори
 
+9
 

Положителни: 12  Отрицателни: 3

от: Бръм ( преди 7 месеца )

Сетили се те за екология... а преди има няма година кой вдигна годините на старите таксита да имат право да се търкалят по пътищата още. Защо позволяват Дупица и околността да е пълна с коли на незнайно колко километра и който се привеждат в търговски вид в околните села? Защо никой не проверява 15 годишната кола къде и е катализатора, а на мен на чисто новата данъка ми е 403 лв.
Отговори
 
+11
 

Положителни: 14  Отрицателни: 3

от: Бръм ( преди 7 месеца )

Колкото оправиха и данъците за стари коли, толкова и това ще оправят. В България никой политик няма смелост да направи нищо съществено, за него е важно да спечели на изборите и да си осигури на приближените фирми поръчки.Нямам нищо против старите коли но да плащаш 15 лв. данък, колата ти да не отговаря на никакви изисквания и да твърдиш че си съвестен шофьор.... Да сте чули за спряна кола на ГТП, за кола която не е покрила нормите при мерене за газовете.... ОТНОВО САМО ПРАЗНИ ПРИКАЗКИ
Отговори
 
+10
 

Положителни: 11  Отрицателни: 1

от: Анонимен ( преди 7 месеца )

Пак за Данчето гласувайте, умници. Проблема е в нискокачествения дизел, ако изобщо е дизел. Кой би си махнал DPH и ЕГР за гъзария? Освен заклет фен на VAG. От друго е замърсяването в София. Само да поясня за "специалистите", последните поколения Комън рейл дизели имат над 80% изгаряне на горивната смес.
Отговори
 
 -3
 

Положителни: 6  Отрицателни: 9

от: Бат'Митко ( преди 7 месеца )

Не е проблема в колите.Аз знам в квартала поне 4 сервиза,които се топлят на отработено масло.В цяла София колко са? А тези,които се топлят на въглища и дърва колко са?Според мен те замърсяват най-много.Да,и колите замърсяват,но не е като тези които се отопляват на отработено масло,въглища и дърва!
Отговори
 
+12
 

Положителни: 16  Отрицателни: 4

от: Анонимен ( преди 7 месеца )

Всичко хубаво,но няма как да се следи и извършва контрола ЧЕСТНО.В пунктовете за ГТП камери им сложиха и пак стават "подхлъзванията". Ние сме мошеническа държава с измамно управление- няма оправия.
Отговори
 
+7
 

Положителни: 8  Отрицателни: 1

от: Анонимен ( преди 7 месеца )

Има някакъв резон, но това не е всичко. Да не се лъжем и аз съм карал дизел със собственоръчно премахнат катализатор и на мястото му заварена тръба.Да не говорим за по новите с затапен EGR Клапан и маханично премахване на ДПФ филтъра. Всичко това води до замърсяване.
Отговори
 
+14
 

Положителни: 15  Отрицателни: 1

от: Анонимен ( преди 7 месеца )

18 хиляди души умират от мръсния въздух всяка година в БГ. тея трошляци без DPF са по опасни отколкото всички да караме пияни. ако караш пиян може в затвора да влезеш. тва е.
Отговори
 
+1
 

Положителни: 7  Отрицателни: 6

Страница: 12
Избери кола


Изгодни оферти




Инвестор.БГ © 2001-2014 Automedia.bg Всички права запазени | Реклама | Пишете ни | Контакти | За сайта | Карта | Условия за ползване
Investor.BG AD © 2001-2014 Automedia.bg All rights reserved. Contact Us | Advertising