Вход   Регистрация

София спира от движение колите без катализатор

София спира от движение колите без катализатор
 

Безплатен транспорт и затваряне на улици в проблемните дни са други от мерките срещу замърсяването, изнесени от кмета Фандъкова

Автомобили без катализатор да се спират незабавно от движение, ще настоява Столична община. Днес кметът Йорданка Фандъкова обяви внушетелен пакет от мерки за справяне със замърсяването на въздуха в столицата. Те включват също обозначаване на автомобилите според екологичния им клас, безплатен градски транспорт и затваряне на цели зони от града за движение в най-рисковите дни.

София спира от движение колите без катализатор
В останалата част на страната последните няколко дни бяха слънчеви. Софиянци обаче гледаха предимно смога

Това е първият по-сериозен опит на местната власт да се справи със замърсяването в София, което в последните години достигна плашещи мащаби. В неделя и понеделник например фините прахови частици в центъра на града доближиха 500 милиграма на квадратен метър, при максимално допустима норма 50 мг. Според някои изследвания София е най-замърсеният с фини частици голям град в Европа и се намира в една категория с многомилионни метрополии от третия свят като Делхи и Пекин.

Обявените от Фандъкова мерки ще се систематизират в следващите седмици, през което време общината ще приема и предложения от граждани за допълването им. Те ще влязат в сила най-рано от април.

Общината ще настоява за значително по-сериозен контрол при техническите прегледи, така че автомобили без катализатор и без филтър за твърди частици (при дизеловите двигатели) да се спират незабавно от движение. Местната власт предлага и промяна в Закона за движение по пътищата, с която автомобилите да носят специален стикер, обозначаващ екологичния им клас. Засега обаче никой не е предложил екологичният критерий да е основен и за данъчното облагане, каквато е практиката във всичките други 27 държави от Европейския съюз. В България критериите за автомобилния данък са мощността му и на колко години е (колкото по-стар, толкова по-нисък данък).

София спира от движение колите без катализатор
Катализаторите се монтират на всички автомобили с двигател с вътрешно горене, за да улавят по-голямата част от вредните вещества в отработилите газове. В България обаче доста автомобили карат без тях, по една или друга причина

Общината предвижда също информационни кампании, които да убеждават хората да не се отопляват на дърва или дизелово гориво, а също по-често миене на улиците и по-интензивно залесяване. Част от автобусите на градския транспорт ще се подменят с електрически. Освен това ще се разшири мрежата от контролни станции за измерване качеството на въздуха и ще се въведат ранни предупреждения, вместо сегашната практика резултатът от изследванията да се обнародва чак на следващия ден.

Много европейски столици, начело с Мадрид, Париж, Лондон и Атина, приеха в последните месеци пакети от мерки за борба със замърсяването. Почти навсякъде те включват и забрана на дизеловите двигатели от 2023 или 2025 година.

 

Реклама  


Купи кола

  • Opel Astra 1.8

    3300 лв.

    дата на произв. - февруари , 2003 г., пробег - 136000, С.к - Ръчна, цвят - Светло сив

  • Mazda 6 Лизинг

    3300 лв.

    дата на произв. - юни , 2003 г., пробег - 149000, С.к - Ръчна, цвят - Тъмно сив

  • Renault Kangoo 1,6i Швейцария

    4600 лв.

    дата на произв. - март , 2004 г., пробег - 145000, С.к - Ръчна, цвят - Червен

  • Opel Astra

    5500 лв.

    дата на произв. - април , 2005 г., пробег - 158000, С.к - Ръчна, цвят - Тъмно син мет.

  • Mini Cooper

    4900 лв.

    дата на произв. - март , 2004 г., пробег - 143000, С.к - Ръчна, цвят - Светло сив

  • BMW 318 Лизинг

    4900 лв.

    дата на произв. - юли , 2001 г., пробег - 145000, С.к - Ръчна, цвят - Сив

Виж всички обяви

Коментари ( 61 )

Напиши коментар Влез

от: чеми ( преди 10 месеца )

Основната функция на катализатора не е да събира фпч, които са проблема в София, а да неутрализира кислородните радикали СО и NOx до СО2 и NO3. ФПЧ се мерят на m3, а не на m2, както неграмотно се твърди в статията и са свързани с автомобилния трафик дотолкова, доколкото с гумите изнасяме кал от паркингите (градинките пред блока) и разпрашаваме мръсотията, която с години се е лепила по асвалта. В пунктовете за ГТП засичат СО и NOx, които за страната ни не са проблем (вижте официалната статистика)
Отговори
 
  0
 

Положителни: 0  Отрицателни: 0

от: то ( преди 1 година )

общината вместо да провежда кампании, които да убеждават хората да не се отопляват на дърва или дизелово гориво, а да увеличат заплатите или да дадат на хората техните и тогава никой няма да се отоплява на твърдо гориво.
Отговори
 
  0
 

Положителни: 0  Отрицателни: 0

от: Д.Костов ( преди 1 година )

Праховите частици и запрашеността идват от мръсните улици,покрити с всякакви боклуци и немити от години.
Защо никой не глобява камионите,които калят пътя;защо никой не спира(ВЕДНАГА)от движение коли,видно пушещи;защо няма дотации за отоплението на газ...?Ако се направят такива неща и проблема е решен на 80%.
Но с рестрикции е най-лесно,нали!?
Отговори
 
+1
 

Положителни: 1  Отрицателни: 0

от: Гелето ( преди 1 година )

Всички които ревът,че им е скъпо да хващат градския транспорт.Автомобила не е задължителен.Искам в центъра на София да се плаща 10лв. вход на ден за автомобил. Всеки паркирал където му удобно,цапа и *** масло сажди и какво ли не. Филосовства с кола по-евтино. Вижте че вече хората масово умират и страдат от бял дроб. За лекари имате пари и за ало измамници също. Обвинявам кмета и премиера в престъпление,че с бездействието си разболяват хората. Парите да отиват за болниците от таксата вход.
Отговори
 
 -4
 

Положителни: 2  Отрицателни: 6

от: Аа ( преди 1 година )

Не са важни причините, важното е да се симулира дейност. А също и да се намалят колите, че на баровците все някой им се пречка. Както казваше един бакшиш, всеки тръгнал с кола! Едва ли той ползва метрото... Цялата работа е малоумна, защото хем вдигат цените на транспорта, хем не чистят, хем ще симулират дейност.
А на тя, дет са си купили нови коли и приритват да се забранели старите, мога само да съчувствам. Друго си е да се навреш с десетки хиляди за долнокачествена кошница на колела, тъжно е
Отговори
 
  0
 

Положителни: 1  Отрицателни: 1

от: Теодоси ( преди 1 година )

Като говорим за замърсаяване, нека бъдем по-конкретни, както ние така и общината. Как ще се формулират данъците спрямо емисиите CO2, NO или прахови частици съответно? Заради по-ниския си разход на гориво, дизеловите автомобили имат значително по-ниски емисии на CO2, но пък праховите частици остават проблем и частен случай за София, като се има предвид колко малък процент от дизелите са оборудвани с филтри за тях. Друга тема-насърчаваме електромобилите, но ако енергията ни идва от ТЕЦ?!
Отговори
 
  0
 

Положителни: 1  Отрицателни: 1

от: Анонимен ( преди 1 година )

Тука има много луди хора! Колите които карат масово хората са от порядъка от 4000 до 10000 лева. И логиката на някои, тези коли замърсявали повече значи даък 2000 лева, ами хора, не че нещо, ама всеки иска да кара нова кола! Но в България е много малък броя на хората, които са напълно честни, изкарват си парите със собствен честен бизнес и ДЕКЛАРИРАТ РЕАЛНИ ДАНЪЦИ върху постъпленията им! Така, че логиката тука е богатите да стават по-гобати, а бедните по-бедни! ДА ЖИВЕЕ БЪЛГАРЩИНАТА!
Отговори
 
+6
 

Положителни: 6  Отрицателни: 0

от: Анонимен ( преди 1 година )

Нали в повечето европейски столици са спрени старите коли и са останали само тези със стандарт евро 5 ил по висок.И пак си има същите проблеми.Другата истина, е че западняците с колите си минават 15-20 пъти повече километри от нас.Значи дори 10 пъти по малко вредни газове да изхвърлят техните коли замърсяването е два пъти повече.Проблемът ще се реши когато електромобилите станат масови.Само с тия катализатори нищо не става!Много добра идея би било да има електромобили с ниска цена само за града!
Отговори
 
+3
 

Положителни: 3  Отрицателни: 0

от: Анонимен ( преди 1 година )

До по-долния. Ти май не живееш в София или нямаш обуняние. До преди 15-20 години не се усещаше мирис на въглища сега вечер в 70 % от кварталите смърди на печки зимата.най трагично е положението в кварталите с много къщи.
Отговори
 
+8
 

Положителни: 8  Отрицателни: 0

от: Анонимен ( преди 1 година )

Данъци за трошките. Това е. Че много са болни децата веме - алергиите са масови!
Отговори
 
 -3
 

Положителни: 4  Отрицателни: 7

от: Хахаха ( преди 1 година )

Аз пък точно в петък сутринта имам записан час да махна катализатора на мойто 730D не се базикам, а наистина, явно ще трябва да отложа :D
Отговори
 
 -2
 

Положителни: 2  Отрицателни: 4

от: Милен ( преди 1 година )

След като се засили залесяването, защо не се предприемат мерки и за застрояването на зелените площи. След няколко години няма да има място за залесяване, тогава какво ще измислите Дами и Господа от властта?
Отговори
 
+5
 

Положителни: 5  Отрицателни: 0

от: 755 Re ( преди 1 година )

И ти май не си допрочел..чул чукча софтуер..ако правилно цитираш там демагогията е че при включване на диагностичен софт..в случая при нашите прегледи се гледа това дето излиза от ауспуха,нямаш включване в буксата нямаш активиране на тази манна небесна. :) Плюс да питам по време на теста специално на ВАГ как ще хванат кога точно системата ползва адд блу ?Тя не работи постоянно..има много въпроси, ама е готино да се плямпа наизуст,не ти колега, а медиите...
Отговори
 
+2
 

Положителни: 3  Отрицателни: 1

от: 755 ( преди 1 година )

Не са необходими никакви референтни данни. Просто се замерват изхвърлените вредни газове и частици за единица време, примерно при средни обороти на двигателя. Прави се една 5 -6 степенна скала по която се определя степента на замърсяване и спрямо нея се определя и данъка. Единствено ще има проблем с заблуждаващия софтуер на Волсвагените, но е крайно време и европейските държави да почнат да санкционират тази престъпна фирма.
Отговори
 
+1
 

Положителни: 2  Отрицателни: 1

от: none ( преди 1 година )

Е да, то с тази безумна политика да се облагат новите коли с безумни данъци я докарахме до това да стане България автогробището на Европа. И се получава парадокса, че хора дето нямат пари за нова Дачия си купуват дърто БМВ, Мерцедес или Ауди с 200+ к.с., чиптунинг и отстранен катализатор. И въпросните хора плащат по 100 лв. данък (щото им били стари колите, нищо че всички им дишаме отровите по кръстовищата), а другите с нови малолитражки по 300 лв. Друго ще е ако плащат по 2000 лв. данък.
Отговори
 
  0
 

Положителни: 4  Отрицателни: 4

от: Анонимен ( преди 1 година )

Ей някои хора зорлем се правят на ***. Няма как данъците да се определят само на база отработени газове или замърсяване, може да има еко компонента,но данъчната основа си остава на база стойността. Няма как да облагаш нещо което струва 5 лева с данък 10 лева. От както свят светува е така и така ще бъде. Облагаш луксозен апартамен 200 кв. с един данък, а разнебитена буксониера с друг независимо ,че в единия живее 1 човек ,а в другия семейство което мърси повече.
Отговори
 
  0
 

Положителни: 3  Отрицателни: 3

от: 755 Re: ( преди 1 година )

Колега ,че е просто просто е, ама е далеч от ефективно.Само трябва да се замислиш. Референтните данни които би намерил сервиза..се отнасят за нов автомобил.Къде са данните с допуски за автомобили на 30 к, на 60,на 90,на 150 к км.? Такива няма.Ако някой твърди че автомобил на 90 к ще отговаря на данните за нов... Променливите в това мерене са много да не говорим за архаичната техника и тя не доказва нишо.
Отговори
 
  0
 

Положителни: 2  Отрицателни: 2

от: 755 ( преди 1 година )

Не е важно дали колата е стара или нова а колко замърсява. Нека всички коли, когато минават Годишен Технически Преглед, да им се замерват отработените газовете и според това да им се определя данъка. Просто и ефективно.
Отговори
 
+1
 

Положителни: 2  Отрицателни: 1

от: none ( преди 1 година )

Няма лошо да се карат и по-стари коли (не всеки може да си купи нова), но трябва да има подобаващи данъци за това. В останалите 27 държави на ЕС никой не спира хората да си купуват стари коли, но данъците и поддръжката го обезсмилят това упражнение. И данъците са спрямо замърсяването. Това трябва да се направи и тук. Щото в момента имам познати, които всеки път ми обясняват че плащата 30 лв. данък на 10+ годишните си кошници, пък аз съм луд да си купя нова кола и да плащам 300 лв. данък.
Отговори
 
+1
 

Положителни: 5  Отрицателни: 4

от: Анонимен ( преди 1 година )

Демагогия в най чист вид. Те на къщите щяха да слагат филтри..да ловим саждите, щом такава глупост се коментира, редно беше да се сетят и за автомобилите.Тъпаци.
Отговори
 
+1
 

Положителни: 4  Отрицателни: 3

от: 2012 ( преди 1 година )

Нов катализатор за баба Астра ?400-500 лв.,нема проблем.Ше сложа два ,да ми е чиста съвестта
Отговори
 
  0
 

Положителни: 4  Отрицателни: 4

от: до До колегата ( преди 1 година )

Преди 10-тина години Волсваген използваха "помпа дюза" технологията. Сега всичките им дизелови двигатели са комън-рейл система.
Отговори
 
+6
 

Положителни: 6  Отрицателни: 0

от: Анонимен ( преди 1 година )

На 16-годишната ми ФВ Бора съм махнал катализатора и плащам 25 лв данък, а на 3-годишния Шевролет Круз с DPF филтър плащам 300 лв данък?!
Отговори
 
+18
 

Положителни: 19  Отрицателни: 1

от: До g ( преди 1 година )

Точно така. Чийто живот се съкращава значително от некачествени горива.
Отговори
 
+4
 

Положителни: 4  Отрицателни: 0

от: До колегата ( преди 1 година )

Покажи Коментара
VAG използват "помпа дюза" технология за впръ
скване на горивото....
Отговори
 
 -6
 

Положителни: 0  Отрицателни: 6

от: g ( преди 1 година )

До по долен коментар "Кой би си махнал DPH и ЕГР за гъзария?" Нещо бъркаш пич. Това са СКЪПИ консумативи.
Отговори
 
+7
 

Положителни: 7  Отрицателни: 0

от: до долния коментар ( преди 1 година )

Колега, щом комън-рейл дизела изгаря на 80% дизела, как ще обясниш резултатите от РЕАЛНИТЕ тестове в САЩ на дизеловите коли на Волвсваген. Тези тестове показаха че вредните емисии на тези дизели са между 10 и 40 пъти над допустимите норми. И ЗАБЕЛЕЖИ - Волвсваген не отрекоха тези резултати и си признаха че слагат заблуждаващ софтуер. В резултат в САЩ тези автомобили бяха забранени за продажба а Волвсваген плати общо КОЛОСАЛНИТЕ глоби от 22 милиарда долара.
Отговори
 
+8
 

Положителни: 12  Отрицателни: 4

от: Бръм ( преди 1 година )

Сетили се те за екология... а преди има няма година кой вдигна годините на старите таксита да имат право да се търкалят по пътищата още. Защо позволяват Дупица и околността да е пълна с коли на незнайно колко километра и който се привеждат в търговски вид в околните села? Защо никой не проверява 15 годишната кола къде и е катализатора, а на мен на чисто новата данъка ми е 403 лв.
Отговори
 
+12
 

Положителни: 15  Отрицателни: 3

от: Бръм ( преди 1 година )

Колкото оправиха и данъците за стари коли, толкова и това ще оправят. В България никой политик няма смелост да направи нищо съществено, за него е важно да спечели на изборите и да си осигури на приближените фирми поръчки.Нямам нищо против старите коли но да плащаш 15 лв. данък, колата ти да не отговаря на никакви изисквания и да твърдиш че си съвестен шофьор.... Да сте чули за спряна кола на ГТП, за кола която не е покрила нормите при мерене за газовете.... ОТНОВО САМО ПРАЗНИ ПРИКАЗКИ
Отговори
 
+9
 

Положителни: 11  Отрицателни: 2

от: Анонимен ( преди 1 година )

Пак за Данчето гласувайте, умници. Проблема е в нискокачествения дизел, ако изобщо е дизел. Кой би си махнал DPH и ЕГР за гъзария? Освен заклет фен на VAG. От друго е замърсяването в София. Само да поясня за "специалистите", последните поколения Комън рейл дизели имат над 80% изгаряне на горивната смес.
Отговори
 
 -3
 

Положителни: 6  Отрицателни: 9

Страница: 123
Избери кола


Изгодни оферти
Последен Тест Драйв




Инвестор.БГ © 2001-2014 Automedia.bg Всички права запазени | Реклама | Пишете ни | Контакти | За сайта | Карта | Условия за ползване
Investor.BG AD © 2001-2014 Automedia.bg All rights reserved. Contact Us | Advertising