Мартин Винтеркорн отрече да е знаел предварително за плановете на инженерите на VW да използват измамния софтуер, предизвикал прословутия Дизелгейт. Бившият главен изпълнителен директор на концерна бе изслушан в Бундестага по обвиненията, че е знаел за случая доста преди компанията да го признае пред американските власти, съобщава Bloomberg.
Мартин Винтеркорн дава показания. Фотография: Bloomberg
Винтеркорн настоя, че е научил едва през август 2015 година, и че през септември компанията формално е докладвала за нарушенията. Той обаче отказа да навлезе в детайли, обяснявайки, че това все още е обект на разследване от страна на прокуратурата.
Това бе първата публична изява на бившия шеф от почти 16 месеца. Винтеркорн стана първата жертва на Дизелгейт само няколко месеца, след като бе спечелил грандиозната битка с Фердинанд Пиех за властта в компанията.
"Случилото се ядосва много хора, включително и мен", заяви бившият изпълнителен директор пред депутатите. "Дълбоко съм разстроен, че разочаровахме милиони клиенти. Извинявам се за това". Винтеркорн свидетелства, придружен от двама адвокати, но те го оставиха да отговори на всички зададени въпроси. "Всеки, който ме познава, знае какво голямо значение съм отдавал винаги на качеството", добави Винтеркорн. "Отвън е трудно да се разбере как нещо подобно е могло да се случи в компания, толкова фокусирана върху качеството. Дори и аз не го разбирам".
Тъкмо репутацията на Винтеркорн като на педантичен ръководител, който държи лично да надзирава процесите, хвърля известна сянка върху твърденията му, коментира Reuters.
Скандалът взе главата на Винтеркорн, точно след като беше спечелил борбата за власт в концерна с Фердинанд Пиех. На негово място бе назначен Матиас Мюлер от Porsche (вляво), който минава за протеже на Пиех
Показанията му се следят изключително внимателно от инвеститори в концерна, които подготвят искове на обща стойност 8.8 милиарда евро за понесени щети от обезценката на акциите на VW. Според вече изнесена информация например Винтеркорн още през 2014 е получил две бележки, осведомяващи го за разминаванията в емисиите на дизеловите автомобили в Америка спрямо предварителните тестове, и дори е участвал в среща по въпроса в началото на 2015.
Винтеркорн твърди, че тогава не е подозирал за истинската причина за тези разминавания - софтуерното устройство. Според него софтуерът е "много специфична област" в развойната дейност на една автомобилна компания. Запитан все пак кой може да е знаел за устройството, бившият шеф призна, че не е възможно това да е било дело само шепа нистопоставени служители.