
Отминалата 2016 г. бе доста богата на автомобилни събития, но тя вече е в миналато. Новата 2017 обещава да бъде още по-интересна, като тя стартира със започващото тези дни в Детройт първо голямо автомобилно изложение. Какво обаче ни очаква през предстоящите 12 месеца? На този въпрос се опитва да отговори изданието Motor.
Нови конкуренти на Tesla
Тази година се очертава като доста тежка за компанията Tesla. Пез последните години тя е убедителен лидер при електромобилите и наблюдаваше отвисоко как останалите се опитват да съкратят поне малко разликата. Сега обаче нещата стават много сложни, защото няколко производителя обещават да представят своите електрически модели.
Най-големи шансове да се превърне в опонент на Tesla има американската компания Faraday Future, която е създадена с китайски пари. На изложението CES в Лас Вегас тя представи своя първи модел – кросоувър с 1050 к.с. Той е оборудван с автопилот, четири завиващи колела и др. Серийното производство на този модел ще стартира догодина.
В сериозна опасност за фирмата на Илон Мъск се превръщат и големите производители, които се готвят да пуснат масови модели на електричество. Такива готвят Mercedes-Benz, Volkswagen, BMW и дори Jaguar, който ще пуснат сериен вариант на кросоувъра си I-Pace. В неговата основа е модулна платформа, на която може да се произвеждат електромобили с всякакви размери.
Край на „Дизелгейт”
Честно казано от дизеловия скандал, в който се набърка концернът Volkswagen AG, се умориха всички. Все още не е ясно как цялата история ще се отрази на германския производител, въпреки че първите последствия вече се виждат. Концернът отрязва бюджета си, като вече пострадаха някои проекта. Един от тях е серийното производство на версията на Volkswagen Golf с 400 к.с., на която бе поставен кръст. Нещо подобно се случи с бъдещия модел на Porsche със средно разположение на мотора, който е отложен за 2026 г.
Вероятно последствията от дизеловия скандал ще доведат и до това, че Audi ще престане да разработва собствени платформи, заради което компактните модели ще преминат на шасито MQB, а по-големите – на MSB, което е създадено от Porsche. Това означава, че разликите между различните модели на концерна Volkswagen ще бъдат още по-минимални.
Освен това германският производител закри проекта на Audi в Льо Ман и световния шампионат за издръжливост (WEC), както и на Volkswagen в световния рали шампионат (WRC). За сметка на това концернът ще вложи огромни суми в електромобили, но те няма да бъдат готови скоро.
Развитие на автопилотите
През миналата година системите за автономно придвижване направиха огромна крачка напред. Някои от тях обаче се забъркаха в сериозни неприятности. Това важи за Tesla, на чиято сметка вече има смъртен случай след инцидент с автомобил, движещ се самостоятелно.
Останалите компании също не стояха безучастно. Компанията nuTonomy пусна първата в света служба за безпилотни таксита в Сингапур, използвайки машини, построени на базата на Mitsubishi i-MiEV и Renault Zoe. В САЩ пък компанията Audi научи свои автомобили да „четат” сигналите на светофарите.
Очевидно е, че през 2017 г. автономните системи ще направят поредната голяма крачка, като самостоятелно ще трябва да започнат да се придвижват не само колите на Tesla, но и на всички останали големи производители. Обратен път вече няма!
Нови правила във Формула 1 и WRC
Доста по-големи са промените в световния рали шампионат (WRC), където автомобилите ще станат по-бързи. Мощността на техните мотори ще бъде увеличена от 360 на 380 к.с., а в системата за задвижване на четирите колела ще се появи активен централен диференциал. Ще има и промени в аеродинамиката, която ще стане още по-сложна.
Очертава се и по-сериозна битка за първото място, след като отборът на Volkswagen се оттегли от първенството. Неговият лидер и 4-кратен световен шампион (4 титли от последните 4 първенства) Себастиен Ожие премина в тима на M-Sport, където ще кара Ford. Французинът ще трябва да се пребори със заводските екипи на Toyota, Hyundai и Citroen.
Във Формула 1 също идват важни промени, които ще засегнат основно колите и аеродинамиката им – те ще бъдат по-големи, формата на долната част ще е различна, различна ще бъде и предницата. Новостите вероятно ще позволят и други тимове – не само Mercedes и Red Bull, да направят коли, с които да се борят за победата.
Интересни нови модели
Трудно може да бъде обхванат целия списък с нови модели, които ни предстои да видим през 2017 г. Някои от тях ще дебютират още на салона в Детройт, други пък ще бъдат показани по време на изложението в Женева през март. Ето кои, поне засега, изглеждат най-интересно:
Dacia Duster
Това, че новото поколение на Duster ще дебютира през 2017 г., бе обявено от главния дизайнер на Renault – Лорънс ван дер Акер, още през март миналата година. Очаква се кросоувърът да претърпи доста промени - както във външния вид, така и в техническите детайли. Големият въпрос е на коя платформа ще бъде изграден? Вариантите са два – CMF на Renault-Nissan, използвана от последните модели на френско-японски концерн, или сегашната B0, която да бъде разтегната допълнителна. Със сигурност ще има версия със 7 места.
Audi A8
Дебютът на новото поколение на лимузината е предвиден за лятото на 2017 г. Тя ще бъде изградена на платформата MLB Evo, използвана за последните Q7 и A4, а дизайнът ще е взаимстван от прототипа prologue от 2014 г. Наскоро главният дизайнер на марката – Марк Лихте, заяви, че A8 ще получи напълно нова концепция с автономно управление на някои от функциите.
Lexus LS
Премиерата на новата генерация на LS ще бъде в Детройт, като тя ще използва шасито и гамата двигатели с купето LC. Това означава, че моделът ще получи хибрид с 355 к.с. и атмосферен V8 с 473 к.с. Любопитното е, че предвестникът на LS – прототипът LF-FC от 2015 г., бе оборудван с силов агрегат с водородни клетки.
BMW M5
В момента най-бързата версия на новата „петица” на баварците е M550i xDrive. Този седан е оборудван с мотор с 462 к.с. и система за задвижване и ча четирите колела. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 4 секунди. А сега си представете какво ще представлява ново М5. Твърди се, че ще има над 600 к.с., а системата за задвижване на четирите колела ще е толкова умна, че с едно натискане на бутон в купето ще заключва предната ос.
Volkswagen Arteon
Под това име трябва да се появи модел, който преди това се казваше Passat CC. Купеобразният седан ще дебютира през публика в Женева, като отсега бе обявен за новия флагман на Volkswagen. Което потвърждава твърденията, че нов Phaeton скоро няма да бъде направен.
Снимки: Производителите