В предишните части на този текст ви разказахме защо логото на BMW няма нищо общо със самолетните перки, и как Toyota се принуди да изписва грешно собственото си име. Нека сега да разкрием и последните загадки на автомобилната хералдика.
Aугуст Хорх
AUDI. Пред ноември 1899 година Аугуст Хорх създава автомобилна компания в Кьолн, носеща името му. След спорове със съдружници е принуден да я изостави и да започне на чисто в Цвикау. Понеже съдът не му позволява да използва собствената си фамилия, синът на един от приятелите му предлага хитро решение. Horch на немски означава чуй, слушай. Младежът предожил да преведат това на латински - audi. По-късно компанията се обединила с оригиналния Horch, DKW и Wanderer, образувайки легендарния Auto Union.
Еволюцията на логото на Audi
Eмблемата на новата фирма били четири преплетени кръга, във всеки от които се изписвало името на оригиналните учредители. После имената отпаднали. През 1969, вече под шапката на VW, Audi се обединява с друга икона на германското автомобилостроене - NSU, но логото е вече твърде разпознаваемо, затова не добавят и пети кръг.
Мелничка за кафе Peugeot, около 1875 година
PEUGEOT. Някога фамилията Пежо била в мелничарския бизнес. После започнало индустриалното производство - на оборудване за мелници, на мелнички за пипер, на метални рамки за кринолинови рокли, а от тях - на спици за велосипеди и на цели велосипеди. Когато компанията се разрастнала, братята Жюл и Емил Пежо поъчали да им се изработи лого, което да може да се използва еднакво добре за всички разнородни продукти - лъв, стъпил върху стрела.
Лъвчето се появило върху автомобил за пръв път през 1905, и оттогава е претърпяло множество стилизации, а стрелата изчезнала някъде през 50-те години.
ROLLS ROYCE. Логото на компанията е съвсем прозаично - две преплетени R, от фамилиите на основателите й Хенри Ройс и Чарлс Ролс. По-интересна е историята на прословутата фигурка - Духа на екстаза - която се монтира на предния капак. Първите ролсове били без такава украса. После лорд Джон Монтагю поръчал на скулптора Чарлс Сайкс да му изработи фигурка, ползвайки като вдъхновение художничката Елизабет Торнтън (според злите езици - любовница на милорда).
Мис Торнтън, вдъхновителката на Spirit of Ecstasy
Идеята допаднала на Ройс и той ангажирал Сайкс да направи версия на фигурката за всички серийни автомобили. Самата Елизабет загинала през 1915 при потапянето на кораба "Персия" от немска подводница.
CHRYSLER. Повечето от нас свързват американската компания с прословутия й пентаграм, създаден от агенцията Lippincott & Margulies през 1962. Но истината е, че този символ е разработен само за корпоративните документи на компанията и чак в края на 90-те се появява по автомобилите.
Оригиналните лога на Chrysler са две и са разработени през 20-те от Оливър Кларк, един от съоснователите на компанията и инженер по професия. Първото е шлем с криле, поставян над радиаторната решетка, а второто - имитация на восъчен печат за качество. С промяната на автомобилите през 40-те и отпадането на високите решетки двете лога неусетно се сливат в едно - печат с криле. Днешното лого, създадено след покупката на компанията от Fiat, запазва крилете, но иначе напомня повече на емблемата на Aston Martin.
От камионите Blitz произлиза днешното лого на Opel
OPEL. Вероятно знаете, че това е една от най-старите автомобилни компании в света, чиято първа серийна кола се появява на пазара още през 1899. Но всъщност фирмата датира от доста по-рано - създадена е от Адам Опел като работилница за шевни машини и после за велосипеди.
Днешното лого (в средата) и предишните версии
През 1929 разрастващата се General Motors я откупува като плацдарм за европейската си експанзия. През 30-те компанията започва да произвежда камионите Blitz (на немски - светкавица) и измисля за тях хитро лого, съчетание от светкавица и буквата z. Постепенно тази емблема се прехвърля и върху леките автомобили.
ALFA ROMEO. Това е вероятно най-озадачаващото лого от всички.
Аlfa - съкратено от Анонимна Ломбардска Фабрика за Автомобили - е създадена през 1910 година в Милано. Затова в логото й намират място два важни местни символа: червеният кръст на бяло поле, емблема на града, и змията на рода Висконти, владял Милано от XIII до XV век.
Гербът на рода Висконти и днешното лого на Alfa
Според преданието праотецът на рода Отоне Висконти, участник в кръстоносните походи, отнел този герб от убит от него сарацински благородник. На пръв поглед змията на логото изяжда човек - но според Alfa Romeo всъщност човекът излиза от устата на змията, обновен и пречистен. В някои източници се говори за дракон, но в латинския девиз на Висконти изрично се казва, че е змия ("Vipereos").
През 1915 компанията е придобита от Никола Ромео, който добавя фамилията си към името - и към логото. А десет години по-късно, когато Alfa печели първия световен шампионат за състезателни автомобили, над змията е добавена и златна коронка.
Никола Ромео (вдясно) оставя фамилията си на компанията
Още по темата:
Част I: BMW, Ferrari, Porsche, Cadillac, Subaru, Lamborghini, Mercedes, Mitsubishi, Saab, Chrysler
Част II: Toyota, Renault, Volvo, Infiniti, Maserati