Вход   Регистрация

Как се правят гумите?

Как се правят гумите?
 

Надникваме в един от най-секретните процеси в съвременната индустрия

Повечето хора си представят производството на автомобилни гуми като съвсем прост процес: изливаш каучукова смес в някаква форма, загряваш я да се втвърди и готово. Но в действителност това е един от най-сложните, високотехнологични и също така потайни процеси в съвременната промишленост. Потаен, защото конкуренцията е убийствена, а бизнесът е за милиарди долари. Затова нека надникнем в един от тези тайнствени заводи и да проследим основните етапи по създаването на съвременна автомобилна гума.

Как се правят гумите?

Приготвяне на каучука в завод на Michelin


1. ПРИГОТВЯНЕ НА КАУЧУКОВАТА СМЕС.
Производството на гумите започва с този процес, като рецептурата зависи от предназначението на конкретния вид гуми (по-мека за зимни, по-твърда за универсални и т. н.) и може да включва до 10 химикала, начело със сяра и въглерод. И, разбира се, каучук - високоеластичен полимер, който се съдържа в кората на близо 500 различни вида тропически растения.

Как се правят гумите?


2. ПРИГОТВЯНЕ НА МАТРИЦАТА
за протектора. В резултат от шприцване се получава гумена лента, която след охлаждане с вода се разрязва на заготовки по необходимия за целта размер.
Скелетът на гумата – каркас и пояс – се приготвя от слоеве текстил или метални телове. Те се полагат под определен ъгъл.
Друг важен елемент в производството е бордът, който представлява неразтеглима, здрава част от гумата, с помощта на който тя се крепи за колелото и запазва своята форма.

Как се правят гумите?


3. СЪЕДИНЯВАНЕ НА ЕЛЕМЕНТИТЕ - за целта се използва специален барабан, върху който последователно се поставят слоевете каркас, борд и върху каркаса - протектор.

Как се правят гумите?


4. ВУЛКАНИЗАЦИЯ е следващата стъпка в производството. Сглобената от отделните компоненти гума се поставя в матрицата на вулканизатора. Във вътрешността й се подава пара с високо налягане и гореща вода. Времето за вулканизиране и температурата, при която се извършва, зависят от големината и плътността на гумата. Върху протектора се оформя релефен рисунък, предварително гравиран във вътрешната страна на матрицата. Следва химическа реакция, която прави гумата здрава, еластична и устойчива на износване.


Как се правят гумите?


НЯКОИ ОТ ТЕЗИ ПРОЦЕСИ
се използват и при възстановяване на стари гуми - т. нар. регенерат. За тази технология можете да прочетете още тук


Как се правят гумите?


Големите производители на гуми са в непрестанно технологично съревнование помежду си. Концерни като Continental, Hankook, Michelin, Goodyear постоянно въвеждат иновации, за да имат предимство пред конкурентите.
Пример за такава е технологията за понижаване на шума на гумата. Различните производители я наричат с различни имена, но тя вече е утвърдена и наложена в производството на гуми.


Още по темата: как са се произвеждали гумите през1934:


 

Реклама  


Купи кола

  • Honda Accord 2.0i

    8999 лв.

    дата на произв. - май , 2004 г., пробег - 170000, С.к - Ръчна, цвят - Син

  • Seat Leon FR-150кс. 4x4

    7299 лв.

    дата на произв. - юли , 2003 г., пробег - 175750, С.к - Ръчна, цвят - Черен

  • VW Passat 2.0TDI-170кс.кожен салон

    10900 лв.

    дата на произв. - август , 2008 г., пробег - 172400, С.к - Ръчна, цвят - Тъмно сив

  • Mercedes-Benz C 220 220-CDI 143кс.

    5799 лв.

    дата на произв. - март , 2001 г., пробег - 153200, С.к - Ръчна, цвят - Син

  • Volvo V50 2.0TDI-6ck.

    5700 лв.

    дата на произв. - февруари , 2005 г., пробег - 148842, С.к - Ръчна, цвят - Светло син

  • Fiat Punto БЕНЗИН-ГАЗ 1.6

    4500 лв.

    дата на произв. - юли , 2009 г., пробег - 210000, С.к - Ръчна, цвят - Бял

Виж всички обяви

Избери кола


Изгодни оферти




Инвестор.БГ © 2001-2014 Automedia.bg Всички права запазени | Реклама | Пишете ни | Контакти | За сайта | Карта | Условия за ползване
Investor.BG AD © 2001-2014 Automedia.bg All rights reserved. Contact Us | Advertising