На 1 октомври 1908 г. от конвейера слиза първия в света сериен автомобил - Ford Model T - машина, която прави революция в автомобилостроенето. По този случай ви предлагаме преглед най-значимите модели на марката.
Ford Model T - Тенекиената Лизи
До 1 октомври 1908 г. автомобилът е считан за "играчка за богаташи", а не за масово транспортно средство. Хенри Форд обаче винаги се е опитвал да създаде машина, достъпна за всички хора. През първите години стойността за производство на една бройка Model T е 850 долара, а през 1924 г. тя пада до само 290.
Моделът си има прякор - Тенекиената Лизи. Причината е, че всички основни негови компоненти - рама, трансмисия и 4-цилиндров бензинов мотор с обем 2.9 литра са прости и разбираеми, като са направени от лека стомана. Автомобилът разчита на двустепенна скоростна кутия, а разходът на гориво е между 10 и 20 л/100 км. Максималната скорост достига до 70 км/ч.
Все пак машината си има недостатъци. Един от тях е системата за подаване на бензин, заради която при изкачване по наклон моторът започва да заглъхва и нерядко колата тръгва назад. Комфортът на Model T също не е на високо ниво, но това не притеснява купувачите. А и компанията непрекъснато модернизира модела - през 1915 г. се появява електрическо осветление, а през 1919 г. - електрически стартер.
В средата на 20-те години автомобилът става не конкурентоспособен и през 1927 г. е спрян от производство. Приносът му за развитие на автомобилната промишленост обаче е толкова голям, че през 1999 г. е избран за "Автомобил на XX век".
Ford F-Series - Ford Bonus-Built
През 1948 г. е показан първият пикап Ford F-Series. Тогава това е забавен и закръглен автомобил с радиаторна решетка с хоризонтални линии, странни фарове и малки задни стъкла, през които нищо не се вижда назад. В компанията обаче разчитат, че моделът ще се хареса на хората в провинцията - най-вече на собствениците на ферми, и познават. Интересът към пикапа е огромен и това продължава до наши дни.
Технически машината също не е проста. Тя е с нова система за миене на стъклото и осветление на салона. Като опция се предлага ролбар от хром, разположен на предната броня. Автомобилът се предлага с избор от 7 бензинови двигатели, които предават мощността на задната ос с 4-степенна скоростна кутия. Моделът е произвеждан в общо 6 модификации, като сред тях са камион и дори училищен автобус.
Само през 2012 г. Ford е продал 785 000 бройки от модела, а като цяло F-Series заема трето място по продажби в историята на марката.
Ford Thunderbird - "Ти Бърд"
Този луксозен автомобил се появява през 1955 г. и веднага покорява всички, въпреки че не е от най-евтините - цената му е $2900. Първото поколение, което изкарва на пазара 2 години, е кръстено от феновете на марката Classic Bird. Това е малък двуместен кабриолет, изграден върху масивна носеща рама. Той разполага със свалящ се твърд покрив и мощен 4.8-литров мотор (193 к.с.). Последното оправдава разхода на гориво - при смесен цикъл той е 21.7 л/100 км.
Голямото предимство на модела е най-вече в огромния списък от удобства, които предлага. Воланът на машината се регулира, има електрическа система за сваляне на стъклата, радиоантена, а също така и възможност за регулиране на седалката в 4 посоки.
Моделът успява да просъществува точно 50 години, като последната му - 11-а генерация, вече не е премиално купе, а по-скоро луксозна лимузина. Най-вероятно заради това продажбите на "Ти Бърд" спадат рязко и Ford решава да спре модела от производство.
Ford Mustang - Model 1964 1/2
Ford Mustang е безспорно най-двусмисленият модел на марката, тъй като се поставя в две категории - "пони кар" и "масъл кар". Първият Mustang слиза от конвейера на в началото на 1964 г. и е построен на базата на семейния Ford Falcon. И тъй като пускането на модела е съпроводено от активна рекламна кампания, машината буквално разбива пазара - за 18 месеца са продадени над 1 млн. бройки.
Любопитното е, че много автолюбители не признават Ford Mustang за "масъл кар". Това е най-вече заради масовите продажби, които превъзхождат в пъти останалите модели от тази категория, както и заради дизайна на колата. Според противниците му дизайнът на машината също не отговаря на очакванията - той е твърде европейски и не подхожда за суровата Америка. Факт е обаче, че Mustang рязко се отличава от останалите "мускулести коли", някои от които си приличат като две капки вода.
Ford GT40
През 1960 г. внукът на Хенри Форд - Хенри Форд II, разбира, че компанията Ferrari се продава и се опитва да я купи. По това време италианците мачкат конкуренцията на "Льо Ман" и това не дава покой на Ford. Сделката обаче пропада и Хенри II решава да създаде свой спортен автомобил.
Така се ражда Ford GT40, който още през 1966 г. печели всички места на подиума в "Льо Ман", побеждавайки италианските си конкуренти. След тази победа GT40 повтаря същото "упражнение" три пъти поред. Автомобилът разполага с 4.7-литров бензинов V8 за серийната версия и със 7.0-литров за състезателната. Машината развива максимална скорост от 350 км/час и ускорява от 0 до 100 км/час за 4 секунди. В града харчи 14 л/100 км, а на писта - при агресивен режим на каране разходът достига до над 30 л/100 км.
Най-интересно обаче е името на модела - GT е ясно откъде идва, но защо точно "40"? Оказва се, че това е височината на автомобила в инчове - 101.6 см. Именно толкова е позволено от правилника, за да може машината да участва в състезания.
Ford Escort
Какво толкова интересно има в този модел, ще си каже някой. Самият факт, той заема 5-о място по продажби в цялата история на автомобилното производство обаче е достатъчен. Като цяло Ford е продал над 20 млн. бройки от Escort, при това за едва 6 поколения на модела. Само първата генерация, излязла през 1968 г., за следващите 8 години е била продадена в над 1 млн. единици.
Защо е толкова популярен Escort? Той се появява в момента, в който Ford поглежда смело към пазарите на Европа. Там автомобилът е приет радушно, тъй като е с компактни размери, икономични двигатели и прост, но запомнящ се дизайн. Първите машини са с бензинови двигатели от семейството Kent с обем 1.1 литра (35 и 45 к.с.) и 1.3 литра (от 52 до 72 к.с.).
Предлагат се няколко нива на оборудване - Standart, De Luxe и Super в два варианта - Estate (5 врати, 4 места) и Saloon (2 или 4 врати, 4 места). Има и огромен брой модификация - GT, Sport, Twin Cam, Mexica, 1300E, RS1600, RS2000, на които се поставят двигатели с обем до 2.0 литра. Те печелят много победи в различни състезания и увеличават популярността на модела.