Хубавите коли са прокоба. Мразим ги, защото за тях се пише много трудно. Обикновено всичко е казано през годините, трудно е да бъдеш оригинален, а ако изкажеш някое радикално мнение, съвсем спокойно може да те свалят от власт с протест пред офиса. А ги обичаме, понеже такива коли обикновено умеят да вдъхновяват, и то без да правят нищо особено. Достатъчно е само да се качите и да започнете да се усмихвате инфантилно. Сетихте се вече, нали? MINI Cooper е точно от тези автомобили.
Метнахме се на един класически разбойник – MINI Cooper S, носещ допълнителното обозначение Bayswater Edition. И преди да започнете да роптаете, че това е поредното безсмислено специално изпълнение, което се състои от няколко стикера, малко лъскави лайсни, специален цвят и модерни джанти, трябва да се сетите, че именно MINI измисли тази стратегия за персонализация на моделите си. След това тя бързо бе осквернена от масовото автомобилостроене, което донякъде я обезцени, но както казахме, прощаваме на основателя.
MINI е от малкото марки, които дори след преминаването си под шапката на голям концерн (в повечето случаи германски) успя да съхрани характера си. Да, няма я вече онази симпатична буболечка от „Италианска афера“, която някои смело наричаха кола, но пък вече и изискванията за безопасност са други. Въпреки това купето е достатъчно просторно за четирима, но само ако те са с възпитано телосложение, разбирайте до 1.75 метра височина и тегло около 70 килограма. В противен случай някой от приятелите ви ще трябва да се вози другаде, за негово съжаление. Оказва се, че и багажникът не е толкова малък, освен ако не сте решили да ходите на къмпинг за няколко седмици. В товарното отделение се побират три едри, но не туристически раници, което е достатъчно за прекарването на весел и непретенциозен уикенд. А, имайки предвид, че изгонихме четвъртия пасажер, неговото парче от задната седалка също може да бъде натоварено.
Така или иначе, практичността не е сред силните страни на Cooper S. Той обича завои, много завои. Като социопат, който има нужда единствено от любимата си книга и чаша малцово уиски. С него няма да изпитате нужда да се доказвате на някого в града, нито да се хвалите на приятели „колко върви“. Нещата излизат наяве, когато тръгнете към Боровец и поредния смелчага с по-мощна кола се задъхва зад вас и издържа само няколко завоя. А вие се возите спокойно, слушате лежерен чил аут с женски вокал и се чудите откъде да заобиколите, за да се позабавлявате още малко. Само малко.
Както всички знаем, 1.6-литровият мотор е съвместна разработка с Peugeot. Той има 184 к.с., които в такъв разбойник са достатъчно голяма тръпка, за да се съобразявате криво-ляво с ограниченията по пътя, без да губите усмивката си. Това е смисълът на MINI, в честото отсъствие на такъв. Например в бутоните за сваляне на прозорците, които са запазени от едно време на централната конзола, както и в гигантския километраж в средата на таблото, който и без статистически проучвания можем да кажем, че никой никога не гледа. Особено при наличието на електронен дисплей зад волана и навигационна система по средата. А да, и променящите се цветове на фоновото осветление в интериора.
Другият проблем на хубавите коли е, че са скъпи. Просто и ясно. За най-най-най базовото MINI ще трябва да платите 32 100 лв., а ако искате нещо по-пикантно, като „нашия“ Cooper S, цената нараства до 48 440 лв. И все пак колко са колите, които могат да ви накарат да си говорите с тях, да разказвате за тях като за човек, да ги кръщавате с имена...да ги обичате?
MINI Cooper S
4-цилиндров турбобензинов двигател
1598 куб. см работен обем
6-степенна автоматична трансмисия
184 к. с. максимална мощност
240 Нм макс. въртящ момент
228 км/ч максимална скорост
7 секунди от 0 до 100 км/ч
5.8 литра среден разход на 100 км
136 г/км емисии СО2
48 440 лева базова цена