fallback

Как се определят класовете на автомобилите?

При някои марки стандартите определено се объркват

Всеки собственик на превозно средство е чувал за понятието „клас автомобили”, но малцина са наясно как точно става разделението. Тук трябва да се уточни, че не става дума за техническите характеристики или лукс, а за размери. Защото, автомобилите на премиум-марки като Mercedes-Benz и BMW, например, често се асоциират с най-висок клас, без да се взимат предвид габаритите им или мощността на силовия агрегат.

Класификация на Европейската икономическа комисия

Тази система за принадлежност на автомобил към една или друга категория е най-разбираема и затова е и най-полезна. В определен смисъл и тя е условна, тъй като отчита не само габарити и мощност, но и целевия пазар, към който е насочена колата. Това съответно води и между разлики между самите модели, което воже да изненада някой.

Kia Picanto попада в най-малкия клас автомобили, предлагани в Европа - А.

Системата на Европейската икономическа комисия включва следите класове: A (mini cars, много малки градски коли), B (small cars, малък класс), C (medium cars, познат също като „Голф-клас” на името на най-популярния модел в него), D (larger cars, среден клас), Е (premium cars, средноразмерни премиум-автомобили) и F (luxury cars, представителни пълноразмерни автомобили с висока цена и максимален комфорт).

BMW 5-Series е представител на сегмент Е, който е сред най-малките на пазара.

Класификацията включва още транспортни средства с повишена проходимост, миниванове и спортни коли - роудстъри и кабриолети). Условността на системата обаче става ясна от постоянното увеличение на габаритите на отделните модели, тъй като тя не посочва конкретни размери. Пример за това е последното поколение на BMW 3-Series, което е с 85 мм по-дълго –до 4709 мм, а разстоянието между двете оси е увеличено с 41 мм зо 2851 мм.

Друг пример е Skoda Octavia, която формално се числи към клас „С”, но е по-голяма от типичните представители в него. Затова и за такива автомобили, които се оказват по-големи от повечето в класа, са въведени обозначения със знак „плюс” – например B+ и C+.

Изключението Mercedes-Benz

Тук трябва да се отбележи, че приетите в Европа класификации не отговарят на названията на моделите на Mercedes-Benz, които традиционно включват и класа на съответния автомобил. Например, A и B-Class като размери попадат в клас „С”, докато моделът на марката C-Class е във клас „D”. Единственото съвпадение показва Mercedes-Benz E-Class.

Американска класификация

Положението зад океана значително се отличава от европейката картина, въпреки че има съвпадения. До 80-те години на миналия век основополагащ критерий за класа на съответния автомобил е било разстоянието между двете оси. През 1985 г. обаче това се променя и за основа служи обемът на салона. Идеята е, че на първо място трябва да бъде удобно дза водача и пътниците.

В Америка поставят Toyota Yaris при субкомпактните модели.

Така, най-малките автомобили (minicompact car) има вътрешно пространство до 85 кубически дюйма, което съответства на европейските класове „А” и „В”. Следват subcompact cars (субкомпактни автомобили) с 85-99,9 кубически дюйма, които се доближават до европейския клас „С” и  mid-size cars (средноразмерни - 110-119,9 кубически дюйма), които са близки до европейския клас D. В категорията large cars или full-size cars (пълноразмерни – от 120 кубически дюйма нагоре) попадат автомобили, съпоставими с европейски класове E и F.

Комбито VW Jetta попада в отделна категория по американските стандарти.

Седаните и комбитата в Северна Америка са разделени в други категории small station wagon (до 130 кубически фута), mid-size station wagon (130-160 кубически фута) и large station wagon (над 160 кубически фута). Освен това, съответната система действа и за всъдеходните автомобили, които са разделени на категориите compact SUV, mid-size SUV и full-size SUV.

Японска класификация

Нагледна демонстрация за това как рамките на системата за класификация съдържат параметрите на автомобила могат да се срещнат именно в Япония. Пример за това са особено популярните в страната „кей-кар” (kei-cars). Те са отделен свят в автомобилната култура на японците, а габаритите и техническите им характеристики са строго регламентирани в съответствие с местните правила за данъци и застраховки.

Ако имате "кей-кар" и живеете извън града в Япония, ползвате предимства.

Параметрите на kei cars са въведени още през 1949 г., а последната промяна е от 1 октомври 1998 г. Според нея, за такъв автомобил може да счита машина с дължина до 3400 мм, широчина – до 1480 мм и височина – до 2000 мм. Двигателят може да има максимален обем до 660 куб. см и мощност до 64 к.к. Товароподемността е ограничена до 350 кг.

В Япония има още две категории автомобили, но там нещата не са толкова строги и правилата понякога се прескачат.  За класа на Small size vehicles дължината е не повече от 4700 мм, широчината – до 1700 мм, а височината – до 2000 мм. Обемът на двигателя не може да превишава 2,0 литра. По-големите коли отиват в класа на normal size vehicles.

Китайска класификация

Китайците също имат система, разработена от China Automotive Technology and Research Center (CATARC). В нея влизат small cars (дължина до 4000 мм, тоест колкото европейските A и B), category A (двуобемна конструкция, дължина от 4000 до 4500 мм и двигател до 1,6 литра), category B (дългина над 4500 мм и двигател над 1,6 литра), multi-purpose vehicles (салонът има повече от два реда кресла) и  sport utility vehicles (кросувъри и вдъдеходи).

 

fallback
fallback
Последни