Световните автомобилни търгове често предлагат не просто високоскоростни машини, а безценни късове история, които са променили индустрията. Точно такава оферта сега привлече нашето внимание: първият автомобил BMW M, онзи фундаментален екземпляр, който постави началото на легендарното спортно подразделение Motorsport GmbH, е обявен за продажба. Това не е просто BMW, това е алфата на баварската спортна мисъл!
В началото на 70-те години, BMW трескаво търсеше начин да изкове своето име в света на моторните спортове. Отговорът дойде под формата на създаването на заводски състезателен отбор, ръководен от визионера Боб Луц. Така се роди BMW Motorsport GmbH. Първородният проект на тази световноизвестна дивизия е BMW 3.0 CSL Werks от 1972, и една от тези икони вече търси своя нов собственик.
Според информация на Motor1, конкретният автомобил е с шаси E9/R1 – изследователски прототип, изграден в края на 1972 и началото на 1973. Той е първият от едва 21 произведени CSL Werks машини и, което е най-важно, именно върху него е разработен и усъвършенстван прословутият аеродинамичен комплект Batmobile Aero. Този агресивен обвес, който включва огромно задно крило и аеродинамични добавки, по-късно се превърна в емблема на Баварския летящ холандец.
След като приключва състезателната си кариера в Европа през сезон 1973, BMW Motorsport продава този CSL на американски отбор за участие в шампионата IMSA през 1974. След като се пенсионира от състезания, E9/R1 е част от колекцията на BMW, преди да премине в частни ръце през средата на 90-те. Настоящият собственик е извършил обширна реставрация, като е запазил максимално количество от оригиналния дизайн и компоненти – невероятна рядкост за състезателен автомобил с толкова наситена история.
След дълъг период на затишие в частната колекция, автомобилът отново е представен пред света. Първоначално на Фестивала на скоростта в Гудууд през 2021, а по-късно, през 2025, на Salon Prive Concours D'Elegance, където се появи в пълния си „батмобилен“ блясък, предизвиквайки истинска сензация сред експертите и почитателите на историята на BMW M.
Под капака на този исторически екземпляр се крие 3,5-литров редови „шестак“ с мощност над 400 к.с. Въпреки че в обявата за продажба не е посочена официална цена, а се разкрива само след подаване на сериозно заявление, едно е абсолютно ясно: тук не говорим за стотици хиляди евро. BMW 3.0 CSL Werks не е просто рядък спортен автомобил, той е нулевата точка на BMW M – генезисът на легендата, която продължава да доминира и днес.