Хиперколите на Ferrari винаги са били на гребена на вълната в иновациите, и новата F80 не е изключение. Включително и когато се отнася до спирачките. Удивителната система Brembo CCM-R Plus, внедрена в автомобила, е нещо, което не е виждано до момента извън състезателните болиди.
Тази система слага в малкото си джобче въглеродно-керамичните спирачки, които бяха последен писък на модата допреди няколко години.
Brembo инсталира CCM-R Plus за първи път в състезателното Ferrari 296 Challenge. Системата направи своя дебют в шампионата през 2025. Другите състезателни автомобили на Ferrari не могат да ги използват поради регулации, но нищо не попречи на инженерите в Маранело да ги инсталират на "цивилните" си модели. Засега всички те използват по-масовите въглеродно-керамични CCM спирачки на Brembo. Но в случая с F80 нуждите от предсказуемо спиране в екстремни условия надхвърлиха възможностите на традиционната система. Спирачките CCM-R Plus на F80 достигат максимални температури, с около 90 градуса по-ниски от стандартните карбон-керамични системи. Това се постига благодарение на значително по-високата топлопроводимост и топлоотвеждащи свойства на материала CCM-R. Но не само спирачките помагат тук, както посочва Ferrari, а и елегантните нови стратегии за охлаждане, които спомагат за оптимизацията на въздушния поток към спирачките. В сравнение с последната хиперкола на Ferrari, LaFerrari - F80 отбелязва 20-процентно увеличение на охлаждащия въздушен поток.
Това води до по-надеждна спирачна ефективност, а също и до по-добро представяне на системите за сигурност като ESC и ABS. Спирачките CCM-R Plus спестяват и тегло - около 5 килограма в сравнение с аналогични въглеродно-керамични спирачки. Спирачните дискове са с диаметър 408 мм отпред (с 10 мм по-големи, отколкото при LaFerrari) и 390 мм отзад.
Всичко това звучи чудесно, което обяснява и защо F80 няма да е единственият автомобил, в който ще се използва CCM-R Plus. Brembo потвърди, че ще предостави системата и на основния конкурент на Ferrari F80 – McLaren W1.
От какво са направени спирачките
Материалът, от който са изработени спирачките CCM-R Plus, им придава небивали досега качества за разсейване на топлината. Матео Рампацо, представител на Brembo за Ferrari, обяснява: „Имате тъкани или игловидни влакна, които преминават през карбонизация и уплътняване - процеси, които са почти идентични с тези при създаването на въглеродно-въглероден композит, RCC. После към това добавяме нещата, които научихме с въглеродно-керамичната технология. Керамиката тук идва от течен силиций, който запълва празнините и частично реагира с въглерода, за да създаде силициев карбид.“
В случай, че не знаете, въглеродно-въглеродните спирачки на Brembo се използват в болидите от Формула 1, а дисковете CCM-R Plus започват живота си по много подобен начин. Разбира се, технологията от F1 e невъзможна за използване в цивилни автомобили, тъй като материалът изисква изключително високи температури, за да е ефективен. Ето защо идва ключовият компонент течен силиций, използван за създаването на хибриден спирачен диск, който се намира някъде между въглеродно-въглеродната технология от F1 и традиционните CCM дискове.
Отборите в серията Ferrari Challenge в миналото използваха традиционни въглеродно-керамични дискове, но това се оказа много скъпо поради бързото им износване на пистата. Brembo представи CCM-R Plus, за да спаси положението, добавяйки уникален горен слой към диска CCM-R (без Plus), който е специално проектиран да намалява износването и да осигурява по-стабилно и постоянно спиране за дълъг период от време. Самият материал на слоя е изключително твърд заради силициевия карбид. Тази технология е патентована, казва Масимилиано Бианки от Brembo - ръководител на инженерния екип за спирачки CCM-R Plus.
„Без фрикционния слой механичното износване е по-голямо“, казва Бианки. „И те изискват специфична подложка между основата и фрикционния материал.“
Колко по-дълго издържат тези спирачки с добавянето на този силициево-карбиден слой? Андреа Джакомини, мениджър по динамика на превозните средства във Ferrari, казва, че тестовете на пистата показват 4-кратно увеличение на издръжливостта. На практика отборите на Ferrari Challenge се нуждаеха от четири до пет комплекта CCM диска за един сезон, но с CCM-R Plus те могат да използват един и същ комплект спирачки през цялата година. Това са около 4000-5000 км състезания с едни и същи спирачни дискове, което е наистина забележително.
Какво време за разработка им трябва на дисковете
Друго уникално предимство, което получавате от допълнителния слой на Plus, е елиминирането на досадния период на разработване на спирачките. Ferrari твърди, че това улеснява живота на клиентa, като драстично намалява количеството шофиране, необходимо, за да се разработят напълно спирачните механизми.