В наши дни downsizing-ът или намаляването на обема на двигателите е все по-често срещано явление. Повечето производители са принудени да направят тези промени заради различни регулации, еко норми и дори защото просто е по-евтино. Преди време обаче нещата не стояха така. В някои автомобили от по-висок клас можеше да се насладим на V12 двигателя, който е характерен с плавна работа и голяма мощност.
Преди да се впуснем в разглеждане на изключително мощния M275 V12 на Mercedes, е важно да хвърлим един поглед върху историята на 12-цилиндровите двигатели на марката като цяло. Например, в края на 30-те години на миналия век компанията започва да произвежда M154 V12 за своя състезателен автомобил W154 Grand Prix. Двигателят е малък, с работен обем от само 3,0 литра. Въпреки това, той разполага с Roots-тип суперчарджър за допълнителна мощност. Двигателят извоюва няколко победи още в дебютния си сезон.
Въпреки това едва след повече от половин век компанията най-накрая представи серийно произвеждан V12. През 1991 г. дебютира 6,0-литровия M120 V12, който за първи път беше монтиран под капака на тогава новата S-Класа W140. По това време компанията проектира и произвежда M120 като пряк отговор на M70 V12 на BMW, който се появява четири години по-рано. Купувачите са впечатлени от V12 на BMW, особено от неговата плавност и способност да развива голяма мощност без много шум. Двигателят M120 претърпява няколко промени, включително 7,3-литрова версия, преработена от AMG.
Все по-голяма мощност и подобрения
След като M275 V12 се появи на пазара през 2002 г., нещата се промениха значително за флагмана V12 на германската марка. Двигателят беше частично базиран на споменатия по-горе M137, но с многобройни промени и подобрения. Някои от най-забележителните включваха въвеждането на два турбокомпресора, както и блок и цилиндрови глави, изработени от специален тип лят алуминий. Ревизиите създадоха двигател, който беше по-мощен от оригиналния M120.
M275 разполага с три клапана на цилиндър и един горен разпределителен вал за всеки ред. Той също така заема двойната запалителна система на M137, което означава, че всяка горивна камера разполага с две запалителни свещи, за разлика от обичайната една. Долната част на двигателя е с множество конструктивни подобрения, включително твърда основа, в която са разположени и седемте основни лагера за коляновия вал. През 13-годишния си живот на M275 беше произведен в няколко варианта, ориентирани към висока производителност. От 2003 г. AMG тунингова M275 и произведе M275 AMG. За да подобри производителността на 12-цилиндровия двигател, AMG увеличи турбо налягането до 15,2 бара. Диаметърът и ходът на буталата бяха увеличени, като се постигна работен обем от 6,0 литра. Модификациите включваха и подобрена запалителна система. Друга версия, наречена M285/M285 AMG, беше използвана в моделите Maybach.
Проблемът със скоростната кутия на M275
Когато в автомобил е монтиран мощен двигател, задвижващият агрегат се нуждае от силна трансмисия, която да го поддържа. Ако скоростната кутия не е на ниво, могат да възникнат катастрофални повреди. За съжаление, това беше случаят с модели като SL 65 AMG, неговия двигател M275 и трансмисията, с която първоначално беше съчетан – петстепенната автоматична 5G-Tronic. 6,0-литровият вариант на AMG, монтиран в SL 65, можеше да развие въртящ момент до 1200 Nm. AMG обаче намали мощността на M275 на SL 65, така че да може да развива само 1000 Nm, за да предотврати повреда на трансмисията.
V12 на Mercedes продължава да живее
M275, който износваше трансмисията, най-накрая беше пенсиониран в края на 2015 година. Вместо да замести V12 с V10 или, по-често срещано, с V8, Mercedes-Benz реши да даде на своя V12 изцяло нов, модерен дизайн. Новият двигател, наречен M279, за първи път се появи на пазара през 2012. Самият двигател беше свободно базиран на излизащия от производство M275, но получи редица подобрения и промени, за да бъде основно обновен, така че да може да остане актуален в един свят, който става все по-враждебен към V12.
Едно от най-големите подобрения беше въвеждането на по-големи турбокомпресори в M279. Причината за по-големите части се корени изцяло в решението на компанията да повери разработката на V12 изцяло на AMG. Изпускателната система също беше напълно преработена, което значително е увеличило въздушния поток и дишането на двигателя. Стандартният работен обем се увеличи от 5,5 литра на 6,0 литра, а буталата и коляновият вал вече бяха изковани от закалена стомана. Циркулацията на охлаждащата течност също беше подобрена.
Към този момент скоростната кутия 5G-Tronic вече не се използваше и беше заменена от седемстепенната автоматична скоростна кутия 7G Tronic. Тя беше достатъчно добра, за да се справи с всичко, което M279 или неговите подобрени варианти можеха да ѝ предложат. Говорейки за подобрени варианти, AMG разработи и още по-мощна версия. Тя първоначално беше произведена само за S 65 и Maybach 650.
Докато M279 е техническо чудо, което все още се произвежда и днес, двигателят M275 ще остане в историята като този, който е бил прекалено мощен за трансмисията си.