fallback

Защо скоростна кутия на Mercedes не можа да издържи собствения си V12

Оказва се, че AMG са направили прекалено мощен двигател за тогавашния 5G-Tronic

В наши дни downsizing-ът или намаляването на обема на двигателите е все по-често срещано явление. Повечето производители са принудени да направят тези промени заради различни регулации, еко норми и дори защото просто е по-евтино. Преди време обаче нещата не стояха така. В някои автомобили от по-висок клас можеше да се насладим на V12 двигателя, който е характерен с плавна работа и голяма мощност.

            Mercedes-Benz беше една от най-популярните луксозни марки, които използваха V12 двигатели, особено моделите AMG, които са тунинговани от самата компания. Тези V12 двигатели, разработени от AMG, бяха и все още са изключително мощни и известни с технически постижения. Един от тези двигатели - Mercedes-Benz M275 V12, беше толкова мощен, че дори собствената трансмисия на автомобилния производител не можеше да се справи с неговата мощ.

Преди да се впуснем в разглеждане на изключително мощния M275 V12 на Mercedes, е важно да хвърлим един поглед върху историята на 12-цилиндровите двигатели на марката като цяло. Например, в края на 30-те години на миналия век компанията започва да произвежда M154 V12 за своя състезателен автомобил W154 Grand Prix. Двигателят е малък, с работен обем от само 3,0 литра. Въпреки това, той разполага с Roots-тип суперчарджър за допълнителна мощност. Двигателят извоюва няколко победи още в дебютния си сезон.

Въпреки това едва след повече от половин век компанията най-накрая представи серийно произвеждан V12. През 1991 г. дебютира 6,0-литровия M120 V12, който за първи път беше монтиран под капака на тогава новата S-Класа W140. По това време компанията проектира и произвежда M120 като пряк отговор на M70 V12 на BMW, който се появява четири години по-рано. Купувачите са впечатлени от V12 на BMW, особено от неговата плавност и способност да развива голяма мощност без много шум. Двигателят M120 претърпява няколко промени, включително 7,3-литрова версия, преработена от AMG.            През 2001 г. Mercedes разшири гамата си от V12 двигатели с представянето на M137, който се предлагаше с работен обем 5,8 литра и 6,3 литра. Въпреки това, двигателят се произвеждаше до 2002 година, само една година след излизането на M120. Всъщност наследникът на M120 беше M275 - двигателят, който ни интересува.

Все по-голяма мощност и подобрения

След като M275 V12 се появи на пазара през 2002 г., нещата се промениха значително за флагмана V12 на германската марка. Двигателят беше частично базиран на споменатия по-горе M137, но с многобройни промени и подобрения. Някои от най-забележителните включваха въвеждането на два турбокомпресора, както и блок и цилиндрови глави, изработени от специален тип лят алуминий. Ревизиите създадоха двигател, който беше по-мощен от оригиналния M120.

M275 разполага с три клапана на цилиндър и един горен разпределителен вал за всеки ред. Той също така заема двойната запалителна система на M137, което означава, че всяка горивна камера разполага с две запалителни свещи, за разлика от обичайната една. Долната част на двигателя е с множество конструктивни подобрения, включително твърда основа, в която са разположени и седемте основни лагера за коляновия вал.   През 13-годишния си живот на M275 беше произведен в няколко варианта, ориентирани към висока производителност. От 2003 г. AMG тунингова M275 и произведе M275 AMG. За да подобри производителността на 12-цилиндровия двигател, AMG увеличи турбо налягането до 15,2 бара. Диаметърът и ходът на буталата бяха увеличени, като се постигна работен обем от 6,0 литра. Модификациите включваха и подобрена запалителна система. Друга версия, наречена M285/M285 AMG, беше използвана в моделите Maybach.

Проблемът със скоростната кутия на M275

Когато в автомобил е монтиран мощен двигател, задвижващият агрегат се нуждае от силна трансмисия, която да го поддържа. Ако скоростната кутия не е на ниво, могат да възникнат катастрофални повреди. За съжаление, това беше случаят с модели като SL 65 AMG, неговия двигател M275 и трансмисията, с която първоначално беше съчетан – петстепенната автоматична 5G-Tronic. 6,0-литровият вариант на AMG, монтиран в SL 65, можеше да развие въртящ момент до 1200 Nm. AMG обаче намали мощността на M275 на SL 65, така че да може да развива само 1000 Nm, за да предотврати повреда на трансмисията.           

V12 на Mercedes продължава да живее

M275, който износваше трансмисията, най-накрая беше пенсиониран в края на 2015 година. Вместо да замести V12 с V10 или, по-често срещано, с V8, Mercedes-Benz реши да даде на своя V12 изцяло нов, модерен дизайн. Новият двигател, наречен M279, за първи път се появи на пазара през 2012. Самият двигател беше свободно базиран на излизащия от производство M275, но получи редица подобрения и промени, за да бъде основно обновен, така че да може да остане актуален в един свят, който става все по-враждебен към V12.

Едно от най-големите подобрения беше въвеждането на по-големи турбокомпресори в M279. Причината за по-големите части се корени изцяло в решението на компанията да повери разработката на V12 изцяло на AMG. Изпускателната система също беше напълно преработена, което значително е увеличило въздушния поток и дишането на двигателя. Стандартният работен обем се увеличи от 5,5 литра на 6,0 литра, а буталата и коляновият вал вече бяха изковани от закалена стомана. Циркулацията на охлаждащата течност също беше подобрена.

Към този момент скоростната кутия 5G-Tronic вече не се използваше и беше заменена от седемстепенната автоматична скоростна кутия 7G Tronic. Тя беше достатъчно добра, за да се справи с всичко, което M279 или неговите подобрени варианти можеха да ѝ предложат. Говорейки за подобрени варианти, AMG разработи и още по-мощна версия. Тя първоначално беше произведена само за S 65 и Maybach 650.            M279 AMG претърпя значителни модификации, за да постигне максимална мощност от 621 конски сили и 1000 Nm въртящ момент. В сравнение със стандартната версия на двигателя, подобренията включват ревизии на турбините, изпускателните колектори и цилиндровите глави. Системата за управление на двигателя също беше значително ревизирана за варианта AMG, което не само увеличи мощността, но и осигури по-плавна работа.

Докато M279 е техническо чудо, което все още се произвежда и днес, двигателят M275 ще остане в историята като този, който е бил прекалено мощен за трансмисията си.

fallback
  • #8
    Бат Ицо ( преди 1 месец )
    Всички производители на автомобили сверяват,,часовниците "с Мерцедес Бенц. W124 е най добрия модел създаден от компанията. В него се монтират бензинови и дизелови двигатели включително и V12. Класически автомобили символ на немската инженерна мисъл.
  • #7
    Киро Брейка ( преди 1 месец )
    Е *** работа
  • #6
    Кочо Честименски ( преди 1 месец )
    Ако си падаш по "дългите" мощности, същият двигател се монтира в Pagani. За масрафа, ще ти обясни дилъра, но има дрескод. Анцуг, мрежести обувки и официален потник.
  • #5
    Турбодизел ( преди 1 месец )
    Аха, легендарен мотор. Огромна мандура, дето и духнали там по 0,4-0,6 бара колко за бог да прости и изкарали 500 коня. То резил бе, целия тоя масраф за такива къси мощности
  • #4
    Ганю ( преди 1 месец )
    На тия Майбаси мое ли да са тури газова уредба?
  • #3
    Име* ( преди 1 месец )
    ...ах неговата майка...
  • #2
    ?! ( преди 1 месец )
    Надува на 15,2 бара викаш...
  • #1
    шак ( преди 1 месец )
    йе бре бре бре бре
fallback
Последни