fallback

Защо не трябва да държим волана с една ръка?

Правилната позиция не е въпрос на навик, а на безопасност

Когато става дума за шофиране, много хора фокусират вниманието си върху скоростта, правилното превключване на предавките или спазването на пътните знаци. Но един от най-фундаменталните аспекти на безопасното шофиране често е пренебрегван – правилното държане на волана. То не само подобрява контрола над автомобила, но и повишава сигурността ви, особено в случай на извънредна ситуация. Като опитен автомобилен журналист, смятам, че това е урок, който всеки шофьор трябва да усвои.

Най-разпространената и препоръчвана техника за държане на волана е известна като позиция "два без десет" или "три без петнадесет" (представете си циферблат на часовник). Това означава, че лявата ви ръка трябва да бъде на позиция "десет часа" или "девет часа", а дясната – на "два часа" или "три часа". Тази симетрична позиция осигурява максимален контрол и баланс. Ръцете ви са на противоположни страни на волана, което позволява бързи и прецизни маневри, без да се налага да ги премествате.

Държането на волана по този начин гарантира, че сте подготвени за всяка непредвидена ситуация. В случай на внезапен сблъсък, въздушната възглавница се разгръща с огромна сила. Ако ръцете ви са разположени по-ниско, например на "шест часа", това може да доведе до сериозни наранявания. Ръцете могат да бъдат изхвърлени с голяма сила към лицето и гърдите ви. При позиция "три без петнайсет" ръцете ви ще бъдат избутани встрани, което значително намалява риска от тежки травми.

Може да ви изглежда удобно или "готино" да шофирате с една ръка, но това е изключително опасно. Единствената ви точка на контакт с волана е едната ви ръка, което означава, че контролът ви над автомобила е минимален. Всяка внезапна дупка, неравност или нужда от бърза маневра може да доведе до загуба на контрол. Винаги дръжте волана с две ръце – това е един от най-важните принципи на безопасността.

Не дръжте волана прекалено здраво. Стискането му твърде силно може да доведе до бързо уморяване на ръцете и раменете. Вместо това, дръжте го с лек, но стабилен захват. Това ви позволява да усещате поведението на пътя и да реагирате по-бързо. Палците ви трябва да са от външната страна на волана. Преплитането им през волана може да доведе до наранявания при разгръщане на въздушната възглавница, затова е по-добре да ги държите отвън.

В крайна сметка, правилното държане на волана не е просто въпрос на навик, а на сигурност. То е основата на добрите шофьорски умения и може да ви спаси от сериозни неприятности на пътя. Затова следващия път, когато седнете зад волана, отделете момент, за да проверите позицията на ръцете си.

fallback
  • #10
    До 9 ( преди 2 месеца )
    Ние не следим пилотите когато си карат любителски, а не на състезание където разбира се, че няма да кара с 1 ръка
  • #9
    БайБоцимир ( преди 2 месеца )
    Къде сте видели автомобилен пилот да кара с една ръка? Да, не говорим за същото каране, но при нужда от внезапна маневра, само с две ръце имате шанс за някакъв контрол и адекватна реакция, защото често завъртане в една посока не е решение, а се налага контрол и с обратно въртене на волана. Иначе следва презавиване, въртене или дори обръщане на автомобила.
  • #8
    Хм... ( преди 2 месеца )
    А като видя провиснала ръчичка на отворен прозорец... бесен селянин слязъл от магарето и се качил на кола.
  • #7
    . ( преди 2 месеца )
    Особено пък на завои, където дясната ръка така или иначе ти е на скоростния лост, докато въртиш волана само с една ръка. Така че всяко правило си има изключения, които трябва да се знаят.
  • #6
    . ( преди 2 месеца )
    До първия! Абсолютно съм съгласен с тебе. Само не си споменал Защо палците трябва да са отвън. Научих го по-трудния начин, когато волана за малко да ми изкълчи или счупи палеца, след като при спускане на офроуд дясната гума настъпи един камък докато удрях спирачки. Не успях да задържа волана въпреки хидравликата и се завъртя до пълен десен. А на хлъзгав терен на задно предаване, докато дрифтиш умишлено или не, много искам да видя как се върти бързо волана с две ръце. Там втората пречи.
  • #5
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Само да обърна внимание, че самолет Airbus (около половината от гражданските самолети) се приземява с ЕДНА РЪКА, която държи стика. Дори няма как да се използва втората ръка. Разбира се, стикът там управлява компютъра, но в съвременните автомобили усилването на волана е такова, че втора ръка би била нужна само при някаква внезапна техническа неизправност, например изхвръкнало колело или гръмнала гума на магистрала. Втора ръка е нужна и при ниски скорости.
  • #4
    анонимен ( преди 2 месеца )
    най добре към 12 и 10 след полунощ
  • #3
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Карам си от дълги години с една ръка на волана, а другата е на облегалката да отпочива. След това ги разменям. Имам книжка от над 30 години и изминати над 1млн. км. Винаги карам в дясната лента, с включен темпомат, дори в градско когато мога, настроен на +5 км/ч(по ГПС) над позволената скорост. Почивам само, когато трябва да ям и/или да зареждам с гориво.Ако трябваше да държа волана непрекъснато с 2-те ръце, тогава щеше да ми е нужна почивка на всеки 1,5-2 часа.
  • #2
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Общо взето при бавно каране ръцете по-горе на 2 без 10 защото може по-бързо да се завие рязко при нужда, а при бързо по-долу на волана на 4 без 20 защото и леко помръдване е достатъчно, а лесно може да се загуби контрол ако завиеш по-рязко то зависи и от настройките на волана колко чувствителен е направен
  • #1
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Много зависи от пътя и терена по който се движите. Също така и от скоростта. Ако сте по черен път, задължително седалката и облегалката трябва да са една идея по близо до волана. Дръжте волана в позиция 3 без 10 и задължително ама задължително палците да са навън. Палците никога не ги дръжте навътре и не стискайте волана силно по черен път. Като се движите по асфалтов път и магистрала тогава вече и стойката на седене е различна и стойката на ръцете е различна. Всичко зависи от пътя.
fallback
Последни