fallback

5 мита за кросоувър гумите, в които е опасно да се вярва

Много шофьори приемат тези твърдения за истина и това може да им струва скъпо

За да могат гумите и колата да издържат дълго време, трябва да знаете поне приблизително допустимите отклонения и границата на безопасност, вградени в тях от инженерите. Но често шофьорите са по-склонни да вярват на приказки на „специалисти“ и на прочетено в интернет-форуми, отколкото на техническата документация.

Има много такива митове за акумулатори, масла и технически течности, както и за гориво. Не се пропускат и гумите, като вярването в тях може да доведе до проблеми. Това важи особено за гумите, предназначени специално за кросоувъри, които се отличават от стандартните по някои свои параметри.

Мит 1. Кросоувър гумите са значително по-здрави от конвенционалните гуми

SUV гумите на повечето производители имат подсилен двуслоен каркас, по-здрава и дебела странична стена и редица други подобрения в дизайна по отношение на гумите с пътнически размери. Съответно такива гуми наистина имат повишен запас на безопасност.

Това обаче не означава, че те могат да издържат на всякакви сериозни натоварвания, тъй като кросоувърите се позиционират от самите автомобилни производители като предимно градски автомобили с редки изходи от асфалтови пътища. А шасито на повечето кросоувъри не се различава от това на стандартните автомобили по отношение на устойчивостта на натоварвания.

Качването на бордюри и сблъсъкът с различни пътни неравности с пълна скорост, както и шофиране по черни пътища с висока скорост - всичко това може да доведе до повреда на каркаса или слоевете на ремъка на гумата, което заплашва нейната геометричната цялост. Такива дефекти в повечето случаи не могат да бъдат отстранени и забраняват по-нататъшната експлоатация на гумата.

Мит 2. Автомобил с гуми за кросоувър може да бъде претоварен

Друго погрешно схващане е, че кросоувър гумите се претоварват много по-лесно. Разбира се, в сравнение с пътническите гуми, индексът на натоварване на гумите за кросоувъри е по-висок, но те не са предназначени за превоз на тежки товари, които надвишават максималното натоварване на автомобила. Дори кратко пътуване със значително превишаване на ограничението на натоварването на гумата, което е посочено на страничната й стена, може да доведе до необратими промени във вътрешната структура на гумата. А това от своя страна ще доведе до унищожаването му по време на по-нататъшна експлоатация.

Гумите със значително повишен индекс на натоварване са предназначени за леки търговски превозни средства (микробуси) и имат допълнителна маркировка "C", но не могат да се монтират на кросоувъри.

Мит 3. С кросоувър гумите можете да шофирате навсякъде

Шарката на протектора на много SUV гуми се различава от пътническите версии по наличието на допълнителни функционални елементи на протектора, които подобряват сцеплението по неасфалтирани пътища и предпазват протектора от засядане и засядане в него.

Но това не дава значително предимство при трудни условия - например само истинска система за задвижване на четирите колела и специални кални гуми, съчетани с правилните действия на водача, могат да се справят с дълбок и пълен с вода коловоз след дъждове по пътя към страната.

За по-голяма увереност при шофиране извън асфалта се препоръчва да разгледате по-отблизо категорията гуми AT (All Terrain) - техният модел е фокусиран върху лек офроуд и е компромис между пътните и всъдеходните гуми.

Мит 4. Гумите за кросоувъри са всесезонни

Всъщност много гуми за кросоувъри за офроуд употреба (категории AT и MT) имат маркировка, която позволява работата им дори през зимата. В южните райони с мек климат и топла зима използването на тези гуми е оправдано през цялата година, но в региони със сурови снежни зими и заледени пътища такива гуми няма да могат да осигурят ниво на сцепление, сравнимо с класическите фрикционни гуми.

Ето защо, въпреки позиционирането на някои гуми за кросоувъри като "всесезонни", за да се осигури най-голяма безопасност и увереност при шофиране по заснежени пътища, е необходимо да се направи сезонна смяна на гумите с класически зимни гуми.

Мит 5. На кросоувъра могат да се монтират по-големи гуми

Много опасно погрешно схващане е, че кросоувърът може да бъде оборудван с гуми с по-голям размер, отколкото препоръчва производителят. Стандартните размери на гумите, разрешени за монтаж, са посочени на информационната табелка на каросерията на автомобила (обикновено стикерът се намира в отвора на вратата на водача или на гърба на капака на резервоара за гориво).

Инсталирането на гуми с по-широк и по-висок профил ще увеличи клирънса на автомобила, но има редица свързани недостатъци - възможен контакт на колелата с каросерията на автомобила в определени режими на шофиране, неправилни показания на скоростомера, неправилна работа на системата за стабилизация и задвижване на четирите колела.

Освен това поведението на колата на нестандартни колела ще се възприема по различен начин - поне по-широките гуми ще я направят неравномерна по време на шофиране в коловоз, което може да бъде опасно.

Също така, ако желаният размер не е посочен на табелката, тогава гумата няма съответния сертификат и нейното поставяне е забранено от закона. В случая могат да възникнат проблеми както по време на техническия преглед, така и при оглед на автомобила от служител на КАТ по време на проверката на документите.

fallback
  • #2
    Авторът на статията ( преди 2 месеца )
    трябвало и ваще да ползват гума, и нямаше да пишеш такива митове сега...
  • #1
    анонимен ( преди 2 месеца )
    На джипката сложих евтини китайски офроуд гуми ( CST Sahara MT2 ) и съм много доволен от тях. По добри са от предишните ми доста по скъпи гуми. По горските пътища са супер и на сухо и на мокро. В неотъпкан сняг също са добре. На асфалт на сухо имат невероятно сцепление! Не са прекалено шумни до към 90км/ч. За магистрала категорично не стават над 120км/ч шумът става непоносим на дълго. На мокър асфалт се пързалят. Не са подходящи и за зимата по асфалт но за зимен офроуд са добре.
fallback
Последни