Сред всички възможни неизправности на дизеловите двигателите, има една особено коварна – рязко и самоволно увеличение на оборотите на коляновия вал. Някои експерти наричат това състояние „бягане“ (Diesel engine runaway), като то е много опасно както за самия мотор, така и за автомобила.
В такива случаи двигателят влиза в авариен режим и внезапно започва да се върти до максимална скорост, без да реагира на изключване на запалването. Под капака излиза дим, колата се тресе, а шофьорът не може да направи нищо. И само няколко десетки секунди такъв процес може напълно да унищожи двигателя и дори да доведе до пожар на автоомбила.
Причината най-често е тривиална - твърде високо ниво на маслото. Когато надвиши нормата, въртящият се колянов вал разпенва течността, а турбината, заедно с вентилационната система на картера, подава масло към цилиндрите. Там гори по същия начин като дизеловото гориво. Възниква затворен цикъл - колкото по-високи са оборотите, толкова повече масло се засмуква и толкова повече се върти двигателят.
Излишното масло може да се появи по вина на механика или самия собственик, който е доливал „за по-сигурно“. Друга причина са дефектни инжектори или регенерация на филтъра за твърди частици - тогава неизгорялото гориво се излива в картера, повишавайки нивото. Понякога охлаждащата течност се намира и в маслото, когато уплътнението на главата на цилиндъра е пробито - на измервателната пръчка се вижда характерна светлинна емулсия.
Първите признаци са появата на проблема са неочаквано увеличаване на оборотите без натискане на газта, гъст черен или бял дим от ауспуха, остър звук от турбината, наподобяващ свирене, и силни вибрации. В такъв момент изключването с ключ е безполезно, тъй като двигателят продължава да се захранва с масло.
Процесът може да бъде спрян само механично. Механици съветват да включите най-високата предавка, да натиснете съединителя, да затегнете ръчната спирачка и рязко да отпуснете педала. Двигателят ще спре от претоварването. Ако това не свърши работа, остава да изчакате, докато самият двигател погълне целия запас от масло, но това винаги завършва с унищожаване.
За да избегнете бедствие, трябва редовно да проверявате нивото на маслото и неговото състояние. Оптималната е средната точка между маркировките „min“ и „max“ на измервателната пръчка. Ако има миризма на гориво или поява на емулсия в маслото, е необходимо незабавно посещение в сервиза. Също така е важно да поддържате турбината и нейните уплътнения своевременно - те често са „виновникът“ за фаталното засмукване на маслото.