fallback

Защо двигателят не се гаси и сам увеличава оборотите си?

Проблемът се появява основно при дизели, унищожението става за секунди

Сред всички възможни неизправности на дизеловите двигателите, има една особено коварна – рязко и самоволно увеличение на оборотите на коляновия вал. Някои експерти наричат това състояние „бягане“ (Diesel engine runaway), като то е много опасно както за самия мотор, така и за автомобила.

В такива случаи двигателят влиза в авариен режим и внезапно започва да се върти до максимална скорост, без да реагира на изключване на запалването. Под капака излиза дим, колата се тресе, а шофьорът не може да направи нищо. И само няколко десетки секунди такъв процес може напълно да унищожи двигателя и дори да доведе до пожар на автоомбила.

Причината най-често е тривиална - твърде високо ниво на маслото. Когато надвиши нормата, въртящият се колянов вал разпенва течността, а турбината, заедно с вентилационната система на картера, подава масло към цилиндрите. Там гори по същия начин като дизеловото гориво. Възниква затворен цикъл - колкото по-високи са оборотите, толкова повече масло се засмуква и толкова повече се върти двигателят.

Излишното масло може да се появи по вина на механика или самия собственик, който е доливал „за по-сигурно“. Друга причина са дефектни инжектори или регенерация на филтъра за твърди частици - тогава неизгорялото гориво се излива в картера, повишавайки нивото. Понякога охлаждащата течност се намира и в маслото, когато уплътнението на главата на цилиндъра е пробито - на измервателната пръчка се вижда характерна светлинна емулсия.

Първите признаци са появата на проблема са неочаквано увеличаване на оборотите без натискане на газта, гъст черен или бял дим от ауспуха, остър звук от турбината, наподобяващ свирене, и силни вибрации. В такъв момент изключването с ключ е безполезно, тъй като двигателят продължава да се захранва с масло.

Процесът може да бъде спрян само механично. Механици съветват да включите най-високата предавка, да натиснете съединителя, да затегнете ръчната спирачка и рязко да отпуснете педала. Двигателят ще спре от претоварването. Ако това не свърши работа, остава да изчакате, докато самият двигател погълне целия запас от масло, но това винаги завършва с унищожаване.

За да избегнете бедствие, трябва редовно да проверявате нивото на маслото и неговото състояние. Оптималната е средната точка между маркировките „min“ и „max“ на измервателната пръчка. Ако има миризма на гориво или поява на емулсия в маслото, е необходимо незабавно посещение в сервиза. Също така е важно да поддържате турбината и нейните уплътнения своевременно - те често са „виновникът“ за фаталното засмукване на маслото.

 

fallback
  • #9
    . ( преди 2 месеца )
    Минус че ли господин Захариев? Ами да беше пробвал, ама гледай да не е на оживено място. Дай газ до ламарините на някой по-мощен дизелов автомобил с предно, дръпни ръчната и при завъртян волан пусни съединителя дори да е на пета предавка да видиш какво ще се случи! Очевидно не си въртял понички с автомобил с предно предаване.
  • #8
    . ( преди 2 месеца )
    Изказванията му винаги са такива като статиите - понякога се чудя този машинен инженер по ДВГ дали въобще се е качвал на автомобил, въпреки че пише автомобилни статии, а след това обижда всеки който дразнете му направи забележка?
  • #7
    . ( преди 2 месеца )
    Коментарите обикновен носа от сорта описан В статията. Когато оборотите на двигателя на автомобил с предно предаване са в червеното и не можете да го угасите като изключите от контакт, дръпнете ръчната която блокира задните колела и отпуснете съединителя. Особено ако се намирате на някой гъсто населен паркинг на billa lidl или kaufland и леко сте завъртяли волана в някоя посока. Всеки разумен човек знае какво ще последва, но машинния инженер ха-ха Захариев гост ВЯРВА В ДРУГО.
  • #6
    . ( преди 2 месеца )
    Появи се шекерчо и започна да обижда и да слага минуси на практически съвети за решаване на проблемите от статията! Такъв си е шекерчо захаринов ха-ха гост Димов, последният да затвори вратата. Никой нищо различно не е очаквал да направи след като се появи. Коментарите под статиите са същото като статиите
  • #5
    Гост ( преди 2 месеца )
    Троти нети като му се скъса ремъка на генератора,събува чорапогащите на Грета.
  • #4
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Сваляте въздушния филтър и запушвате смукателната тръба с някаква дреха.
  • #3
    . ( преди 2 месеца )
    Хайде сега и парче плат - п а рцал сте сложили на автоцензура и излиза на звездички
  • #2
    . ( преди 2 месеца )
    И както винаги коментиращите, трябва да свършат работата на Пешо шекера ха-ха гост, чиято основна дейност е да се заяжда след това в коментарите с тези, които го поправят, като ги псува и не изтрива псувните си дори след като ги сигнализираш за неуместен коментар. При автоматик един от малкото сигурни начини да угасиш двигателя е да спреш притока на въздух към двигателя, като запушиш в хода на въздушния филтър с ***. При липса на такъв тениската на гърба върши перфектна работа - пробвано.
  • #1
    . ( преди 2 месеца )
    Пак статия преписана от 1998 година от "За рулем". И на мен ми се е случвало около тази година, като причината беше различна - беше се скъсало платното на вакуум помпата и оттам засмукваше масло. Включих на пета натиснах спирачката и отпуснах съединителя за да угасне двигателя. Това ставаше едно време, но е абсолютно безполезно при съвременните автомобили които повечето са автоматици.
fallback
Последни