Обявените намерения от китайското правителство основно да реформира автомобилния сектор в страната вече приемат реални очертания, след като Dongfeng Motor Group, един от държавните гиганти, обяви планове за приватизация. Компанията, която е представена и на българския пазар, ще премине в частни ръце при оценка от около 7 милиарда щатски долара - почти колкото актуалната пазарна капитализация на Nissan, и близо двойно над капитализацията на Mazda.
Съобщението за плановете на Dongfeng, в която мажоритарен собственик е китайското правителство, доведоха до 57% скок в цените на акциите на гиганта в Хонконг.
Dongfeng Motor Group е една от най-старите автомобилни компании в Китай, основана още през 1969. В миналото тя бе партньор на PSA Peugeot-Citroen и дори спаси от банкрут френския гигант в замяна на 14% от капитала (по-късно PSA откупи обратно по-голямата част от този дял). Dongfеng в момента е производствен партньор на Nissan и Honda за китайския пазар, но вече обяви, че ще продаде дела си от джойнт-венчъра с Honda за автомобилни двигатели.
Китайската автомобилна индустрия е в сложна ситуация, след като годините на щедри държавни и регионални субсидии доведоха до свръхпроизводство и ескалиращ дъмпинг в цените. Dongfeng обяви финансовите си резултати за първото полугодие миналия петък, които показват 6.6% ръст в приходите (общо 7.5 милиарда долара), но спад от 15% в доставените автомобили (832 900 броя). Компанията не цитира никакви данни за евентуалната си печалба или загуба, но отбелязва в отчета, че "сложният и суров пейзаж" пред китайската автомобилна индустрия "не се очаква да се подобри значително". "Очаква се вътрешното търсене постепенно да се забави, докато чуждестранните пазари са изправени пред нова несигурност", се отбелязва също в прогнозата за остатъка от годината. Добрите новини в доклада са 33% увеличение в продажбите на електрически и плъг-ин хибридни модели, и близо 85% скок при премиум марката Voyah.