Европа е третият по големина автомобилен пазар в света, след Китай и САЩ. Въпреки това, като се има предвид произходът на марките, това е вторият по големина пазар за продажби в световен мащаб, благодарение на наличието на над 40 автомобилни бранда.
Според проучване на Motor1, европейските марки са продали общо 21,04 милиона нови автомобила и лекотоварните превозни средства в световен мащаб миналата година. Тази цифра беше надмината единствено от японските марки, но беше по-висока от данните за продажбите на нововъзникващите китайски производители на автомобили.
В случая не се взема предвид мястото на производство на автомобила, а само марката, изписана на предната му част. Въз основа на този критерий може да се каже, че 24% от световните продажби на автомобили през 2024 са били на европейски марки. От тях 11 милиона бройки (или 52% от общия брой) са продадени в Европа (включително Западна Европа, Централна Европа, Източна Европа и Турция). И така, къде бяха продадени останалите 10 милиона?
Почти половината са продадени в Китай
Както се очакваше, по-голямата част от европейските марки автомобили, продадени извън Европа, се озоваха в Китай. Данните показват, че марки като Volkswagen, BMW, Mercedes, Audi, Volvo, Land Rover и Porsche (както и много други)са продали 4,65 милиона автомобила в Поднебесната империя миналата година.
Историческите взаимоотношения между германските производители и Китай обясняват тази водеща позиция. Въпреки скорошните предизвикателства, Китай остава значителен източник на приходи за групи като Volkswagen, Mercedes-Benz и BMW.
Вторият по големина чуждестранен пазар за европейски марки е САЩ, с 1,7 милиона продадени бройки през 2024. Въпреки това, само 21 европейски марки присъстват на американския пазар. В момента в САЩ не е активна нито една френска, испанска или чешка марка, нито пък някои италиански (Abarth, Lancia), турски (Togg) и германски марки (Opel, Smart).
Бразилия представлява третият най-важен чуждестранен пазар за европейските марки, благодарение на силното присъствие на Fiat и Volkswagen, които заедно представляват 77% от 1,18 милиона продадени автомобила в страната през 2024 Renault (Dacia), Citroën и Peugeot допълват челната петица.
Най-важните пазари за европейските автомобилни марки извън Европа през 2024 г:
Китай - 4,65 милиона
САЩ - 1,70 милиона
Бразилия - 1,18 милиона
Мексико - 276 000
Южна Корея - 236 000
Япония - 229 000
Канада - 225 000
Аржентина - 209 000
Индия - 174 000
Австралия - 144 00
Европа е по-силна в Африка
По отношение на пазарния дял, Африка е регионът, където европейските марки водят, следвана отблизо от Латинска Америка. Пазарните дялове на европейските марки в тези два региона са съответно 36% и 33%.
За разлика от това, най-ниските стойности на износа са регистрирани в Южна Азия (Индия, където голяма част се произвежда локално), Пакистан) и в Евразия (Русия, Беларус (и двете, разбира се, по политически причини), Кавказ и Централна Азия).
Най-важните пазари за европейските автомобилни марки извън Европа по пазарен дял през 2024:
Мароко - 78%
Алжир - 65%
Аржентина - 54%
Бразилия - 48%
Уругвай - 42%
Тунис - 40%
Грузия - 33%
Сингапур - 32%
Буркина Фасо - 26%
Хонконг - 25%