IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Защо пробегът не е единственият фактор за поддръжката на автомобила

Или кога двигателят работи по-усилено, отколкото изглежда

Повечето шофьори се фокусират върху пробега като основен индикатор за износване на двигателя и, разбира се, за да определят кога да сменят двигателното масло. Не по-малко важен обаче, а понякога дори по-значим, е режимът на работа на автомобила. Същият пробег – например 10 000 км – може да „струва“ на двигателя съвсем различно натоварване в зависимост от това как и къде са изминати тези километри: на магистралата, в града или в условия на кратки пътувания с чести стартирания на двигателя.

Шофиране в крайградски райони и по магистрала: щадящ режим на работа
Автомобилите, използвани в крайградски условия или по магистрала, обикновено работят в най-щадящ режим. При дълги маршрути двигателят бързо се загрява до работна температура, а моторното масло достига оптималния си режим. В това състояние смазката образува стабилен маслен филм, който ефективно предпазва двигателя от износване, разсейва топлината и намалява триенето.

Освен това, при равномерно шофиране без резки ускорения и спирания, маслото не е подложено на резки температурни колебания и не се насища с продукти от горенето в такива обеми, както в градски условия. Всичко това допринася за по-бавното стареене на маслото и по-малкото натрупване на отлагания.
  
     
Задръстване

Град, задръствания и кратки пътувания: основният враг на моторното масло
Ситуацията е съвсем различна в големите градове с натоварен трафик, чести спирания и кратки пътувания от 5-10 км. Проблемът е, че в такъв режим двигателят няма време да се загрее до оптималната температура. Това означава, че маслото остава по-малко течно, не образувайки пълноценен защитен филм в най-отдалечените и чувствителни зони на триене.

В студено състояние смазката работи по-зле: триенето се увеличава, окисляването се ускорява, образуват се отлагания и се получава разграждане на маслото. Честите „студени“ стартирания също увеличават риска от гладуване на маслото и локално прегряване.

Сравнение със строителна техника: моточасове на двигателя вместо пробег
В професионалната среда, особено в строителната техника, отдавна е разбрано, че трябва да се фокусирате не върху километрите, а върху часовете на двигателя (моточасове). Например, един багер може да изминава само 2 км на ден, но да работи 8 часа под товар – и това е цялото натоварване на двигателя и маслото.

Подобна ситуация съществува и с кола в града. Нека разгледаме един пример:
Автомобил №1 (експлоатиран в град без задръствания): над 10 000 км, средна скорост – 60 км/ч --> 167 моточаса.

Кола №2 (която прекарва по-голямата част от времето си на празен ход в задръствания): за същите 10 000 км средната скорост е 22 км/ч --> 454 часа работа на двигателя.

Тоест, при същия пробег, двигателят на втория автомобил е работил 2.7 пъти по-дълго, което означава много по-голямо износване и стареене на маслото.

Градски стил с често ускорение и спиране: натоварване на масления клин
Друг важен аспект е естеството на движението. В града водачът постоянно ускорява, спира и спира на светофари. При такива условия налягането в системата се променя, масленият филм се разкъсва и се получава директен контакт на метални части.

Разрушаването на масления клин води до микроповреди по повърхностите – и това е началото на износването. В градския цикъл с много "старт-стопове" има доста такива моменти и не всяко масло може да издържи на такова натоварване.

Като шофьори е важно да осъзнаем, че пробегът не е единственият фактор за поддръжката на автомобила. Режимът на шофиране и броят на моточасовете са ключови за здравето на двигателя и ефективността на маслото.
  
      

 

0 от 500
  • #7
    1 rate up comment 1 rate down comment
    Гошко ( преди 4 месеца )
    Карам предимно извънградско, 10к км на година, старт-стоп системата е почти винаги изключена, сменям маслото на 7-8 хиляди км и това е.За в града (София) си имам електрическо колело (ползвам го целогодишно), ГТ и пеш... Та колата общо взето се ползва само за семейно возене, така разходите по нея са доста по-малко, поне при мен е така през последните 20 години...
  • #6
    4 rate up comment 1 rate down comment
    Хахохи ( преди 4 месеца )
    Пример 1: имаме баракудник на 280 000км, дизел 2.0.и е.много запазен външно. Каране не се знае как и от кога, по книжка всичко сменено.Пример 2: бензинова кола на 100 000км, много запазена, но си.личи, че е карана от жена-любовница. Купена от България...Извод: при 1 километрите са 470 000км и сега след добавката има 200км и двг е край... много се чупят тези колипри 2, жената я карала на заварка и е на късмет до кога ще издържи.Глупости до край... няма как да знаеш как и карана и всичко е ...
  • #5
    6 rate up comment 1 rate down comment
    До 4 ( преди 4 месеца )
    Стоп системата е поредния консуматив за който да се грижиш. Особено радва цената на акумулатора!
  • #4
    3 rate up comment 7 rate down comment
    Турбо ( преди 4 месеца )
    До #3.Всички съвременни автомобили имат старт/стоп система.
  • #3
    8 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Електромобилите не работят на празен ход на светофари и при задръстване. Това ги прави много икономични и издръжливи в града.
  • #2
    9 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    При електромобилите е обратно - колкото повече са километрите на магистралата, толкова повече цикли е направила батерията и толкова повече бързи зареждания има.
  • #1
    11 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Какви средни 60 км/ч градско? Автора шофирал ли е скоро? На преобладаващо извинградско - да, но иначе? И нека обядни как се къса мслен клин при ускорение? Те двифателите да не ги проектират в час по музика?