fallback

Какво представлява и за какво служи системата VANOS на BMW

Технологията на баварците има много предимства, но и някои недостатъци

BMW е известна с инженерните си иновации, а една от най-значимите от тях е системата VANOS (Variable Nockenwellensteuerung – променливо управление на разпределителния вал). Разработена, за да оптимизира работата на двигателя, VANOS е ключова технология, която допринася за мощността, ефективността и намалените емисии на много BMW модели през годините.

Какво представлява VANOS?

В основата си VANOS е система за променливо газоразпределение. Тя регулира момента на отваряне и затваряне на всмукателните и/или изпускателните клапани спрямо положението на коляновия вал. Традиционните двигатели имат фиксиран момент на газоразпределение, който е компромис между различни режими на работа. VANOS позволява на двигателя да адаптира газоразпределението си в реално време, оптимизирайки го за конкретни условия на шофиране.

Защо е необходима VANOS?

Различните обороти на двигателя изискват различен момент на газоразпределение за оптимална работа.

При ниски обороти (празен ход и ниски натоварвания): Ранното затваряне на всмукателните клапани подобрява въртящия момент, стабилността на празен ход и намалява разхода на гориво.

При средни обороти: Оптимизираното газоразпределение подобрява кривата на въртящия момент и осигурява плавно ускорение.

При високи обороти (пълно натоварване): Късното затваряне на всмукателните клапани позволява по-пълно пълнене на цилиндъра с въздух, увеличавайки мощността.

Без VANOS, инженерите трябва да изберат компромисно газоразпределение, което няма да е оптимално във всички режими. VANOS премахва този компромис.

Видове VANOS системи

През годините BMW е развивала и подобрявала VANOS системата, което е довело до няколко разновидности:

Single VANOS (Единичен VANOS): Това е първата версия, представена през 1992 г. (за всмукателния разпределителен вал) и по-късно и за изпускателния (при някои модели). Тя регулира само всмукателния разпределителен вал (или изпускателния при по-късни приложения).

Double VANOS (Двоен VANOS): Представена през 1998 г., тази система регулира както всмукателния, така и изпускателния разпределителен вал. Това осигурява още по-голяма гъвкавост и прецизност в контрола на газоразпределението, което води до по-широк диапазон на въртящ момент и по-добра реакция на двигателя.

Как работи VANOS?

Системата VANOS се състои от няколко основни компонента:

Електромагнитни клапани (соленоиди): Те контролират потока на масло под налягане към VANOS модула.

VANOS модул (единица): Това е хидравличен механизъм, който се монтира на разпределителния вал. Той използва налягането на маслото, за да завърта леко разпределителния вал спрямо верижното колело, променяйки така момента на газоразпределение.

Сензори: Сензорите за положение на коляновия вал и разпределителните валове предоставят информация на блока за управление на двигателя (ECU).

Блок за управление на двигателя (ECU): ECU получава данни от сензорите и изчислява оптималното газоразпределение за текущите условия. След това то изпраща сигнали до електромагнитните клапани, които контролират VANOS модула.

При промяна на оборотите или натоварването на двигателя, ECU изпраща команда до електромагнитните клапани. Те отварят или затварят пътища за масло, което насочва хидравлично налягане към VANOS модула. Този модул, чрез зъбно колело и спирална предавка, завърта разпределителния вал с няколко градуса в желаната посока.

Предимства на системата VANOS

Повишена мощност и въртящ момент: Оптимизираното газоразпределение осигурява по-добро пълнене на цилиндрите с въздух, което води до по-висока мощност и въртящ момент в по-широк диапазон на обороти.

Подобрена горивна ефективност: Чрез прецизен контрол на момента на отваряне и затваряне на клапаните, VANOS намалява "преливането" на гориво и подобрява ефективността на изгаряне.

Намалени емисии: Оптимизираното изгаряне води до по-малко вредни емисии.

По-плавна работа на двигателя: Подобрената работа на празен ход и по-плавните преходи между режимите на работа допринасят за цялостното усещане за рафинираност на двигателя.

По-бърза реакция на дросела: Двигателят реагира по-бързо на подаване на газ, тъй като газоразпределението се адаптира незабавно.

Потенциални проблеми с VANOS

Въпреки своите предимства, системата VANOS не е без своите предизвикателства. С течение на времето и натрупването на километри, някои компоненти могат да се износят, което води до проблеми. Най-честите проблеми са свързани със:

Износени О-пръстени: Оригиналните О-пръстени в VANOS модула са изработени от материал, който се втвърдява с времето, което води до загуба на маслено налягане и влошаване на работата на системата. Това е може би най-честият проблем и води до симптоми като загуба на мощност, повишен разход на гориво, неравномерна работа на празен ход и грешки в компютъра.

Неизправни соленоиди: Електромагнитните клапани могат да се запушат или да откажат, което пречи на правилното регулиране на налягането на маслото.

Проблеми с VANOS веригата или зъбните колела: По-рядко срещани, но възможни са механични повреди по самата верига или зъбните колела, свързани с VANOS.

Системата VANOS е важна част от инженерния арсенал на BMW, която значително допринася за високите постижения на техните двигатели. Тя е пример за това как променливото газоразпределение може да подобри едновременно мощността, ефективността и екологичните показатели на един автомобил. Въпреки че като всяка сложна система може да развие проблеми с възрастта, правилното обслужване и навременната подмяна на износени части могат да осигурят дълъг и безпроблемен живот на VANOS системата.

fallback
  • #9
    Бмв истите не ходят ( преди 5 месеца )
    Служи да се чупи и да пълни джобовете на сервизите, както и много от прехвалените им двигатели.
  • #8
    Enzo ( преди 5 месеца )
    Сменяйте двг масло на 8 хил.км. и няма да имате проблем с VANOS поне 300 хил. км. БМВ дават сервизен интервал за смяна на маслото между 25 и 30 хил. км., защото маркетинг проучванията през последните 20 години сочеха, че хората си сменят колата на около 150 хил.км., а до този пробег системата издържа. Но времената се променят. Доказано е, че ако всеки, купил си нова кола, я ползва поне 10 години, това ще намали общите емисии на СО2 несравнимо повече, отколкото с преминаване към ел. мобилност.
  • #7
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Ваноса се чупи често, слабо място е, и аз също съм го видял през годините това нещо.
  • #6
    Пропов ( преди 5 месеца )
    Един тук не написа нещо положително за Ваноса. Бедни душички еййй! Искаш мотора да ръмжи и да скача и да дърпа - ще плащаш! Кой друг вади над 100 коня от литър обем без турбини? Мдааа - Ферари. А колко струва обслужването на Ферари? БМВ е единствената марка, която ти дава кола, близка до състезателна, но на цена близка до нормалните коли. Много ясно, че ако искаш 300 коня ама, не тежък 5 литров американски шлеп, а пъргава и фина кола за наслада - БМВ няма алтернатива. Да, кефа си има цена.
  • #5
    Друг Гост ( преди 5 месеца )
    Аз мисля, че БМВ "заема" VANOS от VTEC на Honda когато купува Rover. От Land Rover пък научиха как да си направят SUV. Mercedes се научи от Jeep как да прави SUV. Купуват, взимат технологиите и продават.
  • #4
    21М ( преди 5 месеца )
    Всички вече имат променливи фази на газоразпределението.При BMW обаче вс това е възможно най-сложно направено с къси интервали за обслужване и настройка.Мисля при Toyota като че ли най-безпроблемен го направиха,Първият Vanos на BMW в М50/52 мотора през 90те беше далеч по безпроблемен и надежден. Но умишлено го проектираха все по-усложнен нататък през годините. С Vanos-a колата просто не гори така ако не я мачкаш, и в задръствания, отделно е малко по-добре в ниските.
  • #3
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Тия немци излишно усложняват нещата и ги правят кекави да се трошат. Гледам тука едни момчета в Youtube правят атмосферни двигатели V8 с карбуратори и по 2 клапана на цилиндър с управление тип push rod и вадят по 800 коня. Изцяло механичен двигател без електроника.
  • #2
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Служи да ходите по-често до сервиза и да наливате пари за ремонти. Това е основното за което служи, а другото са допълнения...
  • #1
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Всмукателен и изпускарелен вал. Вие сте тотал щета. Толкова некадърни хора не съм срещал до сега.
fallback
Последни