fallback

"Вечният двигател" на BMW се поставя на... мотоциклети

Боксерът R 1200 с лекота изминава 200 000 километра, моделите втора ръка държат цени 

В днешния динамичен свят дори най-солидните мотоциклети са тласкани към все по-усъвършенствани и комплексни решения. Но боксерният двигател на серията BMW R 1200 остава символ на баланс между традицията и иновации. Това е сърцето на поколение мотоциклети от прочутата марка, които служат вярно по пътищата на цялата планета повече от петнадесет години. Те се открояват със своята надеждност, механична простота и винаги адекватна производителност.

BMW R 1200

Днес гамата боксер двигатели достигна до усъвършенствания 1300 с променливо газоразпределение, още по-компактен и с усъвършенствано електронно управление. Преди това - 1250 вече беше въвел важни подобрения в сравнение с 1200, особено по отношение на въртящия момент и плавността на работа.

Но именно 1200 – особено във версията си с два разпределителни вала, както и в тази със смесено въздушно/течно охлаждане, представлява идеалната точка на баланс. Това е двигателят, който бележи прехода от класическото към модерното поколение. И днес на пазара втора ръка предлага най-добрия баланс между производителност, простота на конструкцията и цена.

BMW R 1200

Дългата еволюция

Боксерният двигател с обем 1170 куб. см дебютира през 2004 година - първоначално на R 1200 GS, откривайки нов етап в историята на немската марка. Той е по-лек (с около 30 кг от предшественика си R 1150), по-мощен (100 к.с. в сравнение с 85), а и с по-плавна реакция. Но това е само началото: през 2010 година пристига версията DOHC с двоен горен разпределителен вал, което подобрява подаването на мощност при високи обороти и прави механиката още по-изпипана.

Истинската революция настъпва обаче през 2013-а с преминаването към смесено въздушно-течно охлаждане, което позволява по-прецизен контрол на температурата и по-усъвършенствано електронно управление. Това поколение първоначално е посрещнато с известен скептицизъм от пуританите, но скоро се оказа супер успешно благодарение на увеличената производителност (125 к.с. и 125 Нм въртящ момент) и подобрената горивна ефективност.

Проектиран специално за дълъг път, BMW R 1200 RT представлява една от най-интересните алтернативи

 

Числата на успеха

През годините боксерът R 1200 е поставен на множество модели, превръщайки се в еталон за цялата гама на BMW. В допълнение към известния R 1200 GS – истински световен бестселър, предлаган и във версия Adventure, откриваме мотора в R 1200 R ("голия" туристически мотоциклет), в R 1200 RT (гранд турър), в R 1200 ST (спортен туристически мотоциклет) и в по-мощните машини като R 1200 S. 

Срещан е в по-високопроизводителните версии, в редките и много специални HP2 Enduro, HP2 Megamoto и HP2 Sport. Германският боксер успя да се адаптира за всякаква употреба: от дълги пътувания по магистрала до африкански терени. От излизания с гаджето и натоварен багаж до дни на пистата. Малко архитектури на двигатели могат да се похвалят с такава гъвкавост, съчетана с толкова изразена дълготрайност.

В основата на боксерската гама винаги е голият R.

Минимална поддръжка, максимален пробег

Един от аспектите, които правят този двигател толкова обичан, е способността му да работи дълго време, но без да изисква прекомерно внимание. Стандартните сервизни прегледи се извършват на всеки 10 000 км, но най-вече е изненадваща простотата на операциите. Регулирането на клапаните, например, е по силите дори на добър механик-любител благодарение на страничното разположение на цилиндрите. Не е необичайно да се намерят екземпляри с над 200 000 изминати километра, които вървят все още отлично. А има и такива, които са надхвърлили 300 000 километра с минимални ремонти.

Най-често срещаните проблеми? Някои със запалителните бобини, дефектни алтернатори при ранните версии с течно гориво или гарнитурата на карданния шарнир, за които трябва да се следи при версиите с по-голям пробег. Но това са изолирани случаи, лесно решими с малко превенция .

Най-желаният, но и най-скъпият на пазара за употребявани автомобили, несъмнено е R 1200 GS

 

Цени и наличност на употребявани мотоциклети

Пазарът на употребявани мотоциклети все още държи високи цени заради репутацията на 1200 Boxer, но и предлага решения за почти всички бюджети . Първият R 1200 GS (2004-2009) може да се намери по европейските портали на цена, започваща от 4500 евро, но проявете внимание към направената поддръжка. Версиите с DOHC (2010-2012) достигат около 6500-7500 евро.

За модел с течно охлаждане (2013-2018) цените започват от 9 000 евро, но е лесно да се надминат 12 000 за добре оборудваните версии Adventure. R 1200 RT често е сравнително подценяван в сравнение с GS на пазара. Затова представлява интересна възможност за тези, които търсят комфортен и бърз туристически мотоциклет на по-ниски от средните цени. Версиите HP2, от друга страна, вече са цел на колекционери  и цените им лесно надхвърлят 15 000 евро, като пиковете достигат над 20 000 за екземпляри в перфектно състояние или с аксесоари.

fallback
  • #12
    Иво ( преди 3 седмици )
    Дали пишещите отрицателни коментари тук са усещали въобще моторджииска тръпка някога? Не плюйте нещо, което не разбирате. Разбира се че има и японски здрави и надеждни туристически мотори, като ST1300 например, но статията е за боксера на БМВ. Не се търси най-здравия турист, а се описва този конкретен модел и като собственик на такава машина съм съгласен с написаното. Пожелавам на всеки да може да се качи на GS-а и да усети как включва първа без да трепне и без звук.
  • #11
    до долния ( преди 3 седмици )
    Верно ли боксера няма абсолютно никалви предимство малка специфична мочност в сравненеи с ви туин и тн не случайно и само немците си го ползват. Африка туин Ямаха Тенере и тн бмв ги няманникъде Що ВСВ всички изтребители са били с ве 12 двг а не с боксерки
  • #10
    Скъсани боксерки ( преди 3 седмици )
    Много експерти коментирали тук....Първо, японците не са имали мотоциклети още, когато тоя боксер е доказал здравината си по бойните полета! Неслучайно руснакът до ден днешен копира и произвежда още военните модели. Второ, нищо против гения на японеца нямам! Ама, ако си фен на дългите пътувания, седнеш ли веднъж на това БМВ, няма да искаш да слезеш!
  • #9
    Име ( преди 3 седмици )
    Боксера не е приложим за мотор задира и ти отива цилиндровата глава
  • #8
    анонимен ( преди 3 седмици )
    Спортните успехи на Бие Ием Виье са само по черната статистика на буларистанларъ! Мохахахохо
  • #7
    анонимен ( преди 3 седмици )
    BMW никога не са направили един мотор както трябва! С колите са една идея по-напред , но напоследък печалбите им се сринаха точно с -26,4 %. Найс ,а? Купувайте хубаите Бе Йем Ета да не закъсат съвсем! Мохохо
  • #6
    Реалист ( преди 3 седмици )
    Когато BMW са правили мотори в Япония са се возили на рикши. Както завива боксера на BMW няма друг такъв мотор, а моделите със сух съединител имат тяга като на камион. Колко Делта планера сте видели с различен от боксерен двигател. Той е най-често използвания защото е един от най-надеждите. Може да спорите вечно фактите са си факти
  • #5
    анонимен ( преди 3 седмици )
    БМВ Ф650! *имаше ги в полицията на България 90-те години* Вече много стар модел , но легеда! Спечели Париж- Дакар - 98 или 99-та беше ! За мен това е най-красивият и успешен модел от моторите на БМВ! Двигателят е Ротакс -австрийски, имаше го и на Априля Пегасо 650-също много добър модел за времето си! Относно боксер двигателите на мотор - не съм карал такъв , така че няма да кажа нищо! Но, с такъв двигател не са постигани някакви висоти в спорта *поне аз не знам *
  • #4
    анонимен ( преди 3 седмици )
    Понеже явно не сте сядали на такъв мотор, да ви кажа само, че боксера е много по добре балансиран и спокоен от например V-образния на Харлея!
  • #3
    Митко Павлов ( преди 3 седмици )
    Типична българска черта е да коментираш нещо без дори да си го виждал дори на живо . Бъдете здрави.
fallback
Последни