Преди две-три десетилетия беше немислимо SUV да бъде избраната кола за голяма част от шофьорите, независимо дали живеят в селски район или центъра на столицата. Но Daily mail вади показателна статистика. Продажбите на SUV надхвърлиха един милион бройки през 2023 година само във Великобритания. Това означава ръст с 20 процента. Иначе казано една на всеки нови три регистрации са SUV.
Числата продължават да се покачват, въпреки че реакцията е факт. Но нито завишени данъци, високи застрахователни разходи или такси за емисии няма да отблъснат купувачите на големите автомобили. Медията прави интересен анализ как те се превърнаха в символ на статус, като формата на купето на автомобила отдавна е толкова разнообразна, че има за фенове на всякакви модели, не само за добрите, стари ръбести офоудъри.
За повечето спецове днешните SUV автомобили намират своя произход във фронтовите превозни средства 4x4 от Втората световна война. Джиповете на американската армия, от които има излишък в края на войната, вдъхновяват следвоенните британски Land Rover и японските Toyota Land Cruiser. Тези 4x4 са по-усъвършенствана версия на твърдите военни превозни средства, но все още много здрави.
Крал Джордж VI с юбилейния Land Rover
Jeep всъщност измисля термина „Sports Utility Vehicle“ (SUV), който днес означава всичко - от кросоувър до новия Range Rover Electric. Прави го в брошурата за своя Cherokee от 1974 г. Тази кола стана първото основно превозно средство с висока проходимост в САЩ.
От другата страна на океана Land Rover и Range Rover са спечелили голяма (макар и все още селска) клиентска база през 80-те и 90-те години. Но докато Land Rover остава „работна“ машина, то Range Rover мести офроудърите в „лукс“ категорията. През 1975 година "Motor" пише: „Това е единственото превозно средство, което е еднакво у дома си в Park Lane, Сахара, Darien Gap, коларски път или разорано поле“.
Допълнителният комфорт и практичност на Range Rover – сервоуправление, автоматична трансмисия, кожени и дървени интериори плюс четири врати през 1981-а ги отвежда в различна лига. Ако нещо затвърди новия статут на SUV, това бе лимитираната серия на модела „In Vogue“ на Range Rover, който британската марка пуска в сътрудничество с най-известното модно списание в света през 1981-а.
Кралица Елизабет Втора беше голяма фенка на тези коли
Помага и дългогодишната връзка на Land Rover и Range Rover с кралското семейство. Крал Джордж VI получава церемониалния 100-ен Land Rover през 1948 година, докато кралица Елизабет II е качва на първия си през 1952-а. Кралското семейство получава назаем от компанията и предпроизводствен Range Rover през 1970-а.
Рамо удря и киното. През 1994 година Land Rover грейва в култовия "Четири сватби и едно погребение". Land Rover Series IIa, пълен с посетители на сватби от висша класа, показа, че колите с висок просвет са също толкова способни да се спускат и по тузарските улици в центъра на Лондон, по хълмовете на провинциална Шотландия.
Минаха още дванадесет години преди Nissan да пусне Qashqai – пионер в кросоувър сегмента.
SUV-овете предлагат голяма кабина с много място за семейството, голям багажник, капацитет за теглене и по-висок просвет, което ви дава по-добър изглед над пътя. Поради това популярността им скочи почти десетократно през първото десетилетие на този век.
Ръстът на регистрациите на SUV
През 2008 година SUV представляват само 161 000 продадени коли годишно или 11,6% пазарен дял във Великобритания. До 2018-а. почти една трета от всички автомобили по пътищата на Обединеното кралство са SUV. До 2021 г. 50 процента от всички регистрирани нови автомобили са били SUV, а само миналата година този показател скача до 60 процента.
През 2023 година шест от десет от най-продаваните модели са били SUV или SUV кросоувъри. Ford Puma – най-продаваният автомобил в Обединеното кралство – спортен кросоувър SUV. В топ 10 са още Nissan Juke и Vauxhall/Opel Mokka, Kia Sportage, Hyundai Tucson, Nissan Qashqai (все още в движение и също толкова популярен).
Tesla Model Y доказва, че купувачите дори се насочват към електрически SUV. Y е първият електрически автомобил, който се превърна в най-продаваната нова кола в света. Ако тези тенденции продължат, през 2027-а 75 процента от новите регистрации на автомобили ще бъдат съставени от SUV, прогнозира Transport & Environment.
Въпреки че повечето от тези бестселъри са далеч от работническия произход на първите Jeep и Land Rover, нямат никаква проходимост, да не говорим за задвижване на четирите колела, това не пречи на продажбата. Всъщност, това е протиополножост, която си има фенове. Леко намигване към произхода на SUV автомобилите е достатъчно – по-големият размер и масивният външен вид са повече от достатъчни за шофьори, които преди биха избрали комби.
За богати клиенти SUV-овете са просто върхова кола. Заедно с новия Range Rover или G-Wagon - това е символ за статус.
Mercedes G-Class от 2024 година струва от почти £137 000. Mercedes също наскоро представи AMG G63 с 1048 к.с. за £540 000 в знак на почит към Люис Хамилтън . И вече може да бъде забелязан по улиците на богатите - от Кенсингтън до Чешир. Разкошът на тези натоварени с технологии автомобили със сигурност е далеч от оскъдността на оригиналния SUV от 20-ти век. Те може и да имат задвижване на четирите колела, но най-близкото, до което е вероятно да се доближат като „офроуд“, е да пресекат леко мокър "Хайд Парк".
Колите стават "твърде големи"
SUV-овете вече създават тревога, тъй като "пътищата в Обединеното кралство са притиснати за пространство“, „от съображения за безопасност“ и „заради замърсяване на въздуха от гуми за SUV“. През януари This is Money съобщи, че новите коли стават с 1 см по-големи на всеки две години, главно поради популярността на огромните SUV.
Това означава, че много автомобили са твърде обемисти, за да паркират на улицата. T&E установи, че повече от половината коли в шоурумите днес са по-широки от стандартно място за паркиране на улицата от 180 см. Средностатистическият нов автомобил е набъбнал до 180,3 см -или 200 с извадени странични огледала. T&E нарича автомобили със средна ширина 200 см или 220 см със странични огледала "мега SUV" заради огромното им издуване. Това прави паркирането на големи луксозни SUV автомобили невъзможно – и може да доведе до глоби, ако превозното средство е извън определените бели линии.
Нарастването на SUV-тата също означава, че автомобилите в Обединеното кралство стават все по-тежки. През последните седем години Autocar откри, че средното тегло на новите модели се е повишило с близо 400 кг. Между 2016-а и 2023-а – седемте години, представляващи типичния жизнен цикъл на нов автомобил в продажба, средното средно собствено тегло се е повишило от 1553 кг на 1947 кила.
Идеята, че по-тежките автомобили са отговорни за лошите пътища, беше отхвърлена. Но настава все по-силен вой против SUV, тъй като много хора се обръщат срещу тези големи семейни автомобили. This is Money съобщи как може да бъде вкарана наредба по-големи автомобили като SUV да плащат повече за паркиране в големите градове. Далеч не само Лондон и дори следващите големи градове. Общините в Кардиф и Бристол обмислят въвеждането на нови стратегии за паркиране, които ще таксуват собствениците на SUV повече за паркиране.
Вече много лондонски квартали, както и градове като Бат, имат паркиране, базирано на емисиите. Това също удря собствениците на SUV. Някои градове може дори да гласуват за въвеждането на подобен „данък върху Land Rover“ като Париж, който начислява тройна такса за паркиране за SUV автомобили. Коли с тегло 1,6 тона или повече трябва да плащат впечатляващите 18 евро на час за паркиране в центъра на Париж - три пъти повече от сегашната цена от 6 евро.
Засегнати са напълно електрически автомобили само над два тона, докато живеещи или работещи в зоните, таксиметровите шофьори, търговците, здравните работници и хората с увреждания са освободени от таксата. SUV също могат да бъдат много по-скъпи за данъци от по-малките автомобили. Ставките на акциза върху превозните средства (VED) или пътния данък са диференцирани въз основа на емисиите, като по-замърсяващите бензинови и дизелови автомобили плащат повече. Въпреки че редица SUV в наши дни са ниско замърсяващи хибриди или електрички с нулеви емисии, ще има голям брой големи SUV, които ще бъдат облагани с повече, защото и отделят повече CO2.
Land Rover Defender 90/110 V8 бензин, Land Rover Range Rover V8 бензин/RR Sport SV, Maserati Levante V6 бензин, Porsche Cayenne, Porsche Macan S/GTS, Ineos Grenadier, Jeep Wrangler Rubicon и Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio са само част от SUV модели, които ще платят 5490 британски лири данък през следващата година.
Електрическите SUV ли са бъдещето?
Напълно електрическите SUV автомобили показаха забележителен ръст, нараствайки от почти нулеви продажби през четвъртото тримесечие на 2018 година до близо 20 000 преди четвъртото тримесечие на 2023-а, установиха анализите на GMAP. Особено след като хибридите също са включени в забраната на колите с ДВГ от 2030, се очаква допълнителен бум.
Въпреки че е малко вероятно това да разреши някои проблеми, като например увеличаването на размера на SUV в сравнение с местата за паркиране, то ще помогне както на шофьорите, така и на властите да постигнат цели за нулеви емисии. Може да се окаже, че преминаването към електричество е бъдещето на SUV и неговият статус се изкачва по пътищата на Обединеното кралство.