fallback

Защо воланът скърца при въртене

Причините за неприятните звуци и последствията от тях могат да бъдат най-различни

Неприятните звуци по време на шофиране могат да показват както безвредни неизправности, така и сериозни повреди. Особено дразнещо е скърцането на волана при завъртане, което може да се появи както при маневриране на паркинг, така и при движение по тесни улици. Какво си причините и последствията, разкриват експертите от Autonews.

Носещият (опорен) лагер скърца при въртене на волана

Опорният лагер е част, която действа като посредник между подпората на амортисьора и каросерията. Именно в него се опира амортисьорът, който се върти заедно с кормилния накрайник при използване на волана. Когато тази част се износи, може да се появи един специфичен звук, като проблемът се усеща и с волана.

Трябва да се отбележи, че ако колата има предно окачване с двойни носачи, тогава проблемът е другаде. При тази схема кормилният накрайник не е свързан към амортисьора. Съответно амортисьорът не се върти и не се нуждае от лагер - вместо това е монтиран конвенционален еластичен буфер. Същото важи за всеки тип задно окачване. Накратко, опорният лагер може да издава звуци само ако предното окачване е McPherson.

Кормилната рейка скърца при въртене на волана

Тук причината и вероятните последствия са много по-сериозни – поне във финансов план. Самото скърцане в началния етап не е нещо фатално. Но, както при всяка неизправност, забавянето на ремонта ще доведе до значителни разходи.

Ако решението на проблема започне на ранен етап, най-вероятно ще струва малко. За повечето популярни конструкции може да се намерят ремонтни комплекти (дори неоригинални), което значително спестява пари. В случая по-важното е кой извършва ремонта, като от това до голяма степен зависи и колко време ще изкарат новите детайли. При игнориране на звуците, износването става критично и се стига до замяна на цялото устройство.

Скърцане от кормилни накрайници или шарнири

Неприятните звуци при въртене на място могат да идват от износени сферични шарнири. Това са кормилни накрайници и опори на окачване. Един от косвените признаци, показващи проблем с тези детайли, е намаляването на интензивността на появата на звуците при влажно време. При дъжд или след шофиране през дълбока локва, скърцането може да стане по-малко или дори да изчезне напълно - докато частите изсъхнат. След това всичко започва отново.

Скърцащ механизъм на кормилната колона

Това може да включва износване (или липса на смазване) на кормилни карданни валове или лагери на кормилния вал, както и банално скърцане на пластмасови панели.

Воланът скърца при въртене по време на шофиране

По време на движение причината за външните звуци е много различна от всички по-горе. Най-малкото поради факта, че по време на шофиране скърцането на рейката или на шарнирите ще бъде почти незабележимо заради общия фонов шум. Източниците на скърцащи и свистящи звуци при завиване на скорост също са различни, но основните са два.

Първият е колесен лагер, който е вграден в носачите на колелата и осите на предните и задните колела. Симптомите за неговото износване могат да бъдат най-различни - в зависимост от нагряването, ъгъла на въртене, скоростта на движение и влажността на околната среда, а най-честите издавани звуци са свирене и скърцане.

Вторият вариант е проблем със спирачния апарат. Колкото и да е странно, понякога дълъг завой на скорост може да доведе до скърцане на накладки. Това се случва, когато предните спирачни „машинки“ са силно замърсени и техните водачи или буталото са се вклинили в гнездата си.

В този случай нормалната работа на накладките при освобождаване на спирачката е невъзможна и дори минималното износване на лагера на колелото ще доведе до несъответствие на оста на въртене на спирачния диск, последвано от триене върху накладките и скърцане. Обикновено това е съпроводено с неравномерно износване на самите накладки.

Предотвратяване на скърцане при въртене на волана

Поради голямото разнообразие от причини за звуците, няма универсална превантивна процедура за предотвратяването им. Единственият съвет, който може да се даде, е вече известен: просто следете колата. И все пак, дори най-висококачествената и щателна поддръжка няма да спаси колата от естественото износване на части и компоненти. Затова най-добрата тактика за справяне с аварии е да не се отлага ремонта след появата на първите симптоми.

Безопасно ли е да шофирате, ако воланът скърца при завъртане?

Отново става въпрос за навременната реакция. Ако странни звуци са се появили скоро, не ви притесняват особено и се проявяват от време на време и на заден план, можете, разбира се, да шофирате. Но когато в продължение на шест месеца колата буквално вие, опитвайки се да привлече внимание, а собственикът продължава да я игнорира, тогава всичко е възможно.

fallback
fallback
Последни