Пазарът на електрически коли в Европа изпадна в криза. Прогнозите за продажбите на моделите, захранвани с батерии, не бяха изпълнени. А електрическият пазар в Германия направо блокира след оттеглянето на субсидиите.
Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA, чийто президент е главният изпълнителен директор на Renault - Лука де Мео) поиска от Европейския съюз, макар и неофициално, да активира спешна процедура. Целта е отлагане с две години на планираното за 2025 г. прилагане на по-строгите правила за емисиите на CO2.
Резултатът от затягането на правилата на стандарта Cafe (Корпоративна средна икономия на гориво), които от следващата година предвиждат средни емисии от 93,6 g/km въглероден диоксид, е прост: продавайте повече електрически автомобили, за да избегнете високи глоби за всички продадени нови превозни средства.
Лука Де Мео
Според оценките на ACEA, съдържащи се в проектодокумента, постигането на тази цел ще изисква производителите да спрат около 2 милиона коли или да бъдат изложени на глоби, които могат да достигнат 13 милиарда евро за автомобили и още 3 милиарда евро за ванове.
Но! Карлос Таварес , изпълнителният директор на италианско-френския гигант Stellantis, избухна срещу искането на Acea (която компанията му напусна през 2022 г.) : „Би било сюрреалистично да променим европейските правила за емисиите на CO2 сега, както искат някои производители на автомобили“. Таварес продължи: „Всички знаят правилата отдавна, всеки имаше време да се подготви и затова сега се състезаваме“. Главният изпълнителен директор на Stellantis се фокусира върху цената на електрическите автомобили като основен възпиращ фактор за тяхната продажба.
Таварес е оптимист за бъдещето на компанията
“Ние сме в система, в която регулаторът иска потребителите да купуват тези коли, а потребителят казва не, благодаря, не на тази цена. Но сега ние имаме автомобилите, организирахме се да направим необходимите продажби, дишаме във врата на Tesla. И в този момент ни плашат“, казва Таварес.
Гамата на Stellantis включва не само нови електрически модели, но и 30 нови хибрида, разпространявани под нейните 15 марки до края на 2024 г. Stellantis няма да купува „кредити“, които позволяват на най-замърсяващите производители да премерят сили с най-малко замърсяващите като Tesla. "Групата се утвърди от етична гледна точка да не купува кредити, защото смятаме, че наистина трябва да дадем принос за намаляване на емисиите“, заключи Таварес.