Италианското правителство ще поиска бърза отмяна на закон, приет миналата година, който налага забрана за продажба на нови пътнически автомобили и лекотоварни автомобили с двигатели с вътрешно горене, работещи с изкопаеми горива в ЕС до 2035 г. Висши италиански служители са категорични, че нереалистичната цел, съчетана с продължаващото глобално забавяне на търсенето на електрически превозни средства, подкопава здравето на европейската автомобилна индустрия и може да доведе до икономическа катастрофа.
Глобалното забавяне на търсенето на електрически превозни средства, което започна миналата година, постави под въпрос „зелената“ доктрина, насърчавана от властите на ЕС. Припомняме, че през февруари миналата година Европейският парламент одобри закон, който въвежда забрана за продажба на нови леки и лекотоварни автомобили с двигатели с вътрешно горене, работещи с изкопаеми горива през 2035 г.
Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA) и корпорацията Stellantis, която прекрати своето членство в организацията, критикуваха този закон много преди приемането му. И в светлината на срива на продажбите на електрически превозни средства в Европа стана съвсем очевидно, че този закон е далеч от реалностите и трябва да се направи нещо по въпроса.
Автомобилните производители са принудени да правят своите планове въз основа на това, което им диктуват законите: много големи компании вече са изоставили разработването на нови модели с двигатели с вътрешно горене и са посветили всичките си усилия и ресурси на разработването на електрически влакове, но реалността им показва, че това е голяма грешка. Толкова голяма, че например концернът Volkswagen изпадна в мащабна системна криза, в сравнение с която „дизелгейт“ от преди десет години може да изглежда като дреболия.
Прекалено оптимистичната оценка на перспективите пред електрическите превозни средства доведе до рязко влошаване на финансовите резултати на големите компании, а това е пряк път към масови съкращения, затваряне на заводи и дори фалити. Отчитайки факта, че автомобилната индустрия е един от стълбовете на европейската икономика, властите на отделните страни решиха, че е време да променят ситуацията.
Матео Салвини, лидерът на дясната италианска партия Северна лига, който заема поста министър на инфраструктурата и транспорта на Италия, каза, че ще поиска италианското правителство, ръководено от Джорджия Мелони, и Европейската комисия да отменят или коригират закона забрана на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене след 2035 г. Корекцията означава правото на всяка страна от ЕС самостоятелно да определи целесъобразността от забрана на „въглеводородните“ модели, въз основа на текущите пазарни реалности и състоянието на икономиката. Както съобщава Automotive News Europe, позицията на Салвини е подкрепена от италианския министър на индустрията Адолфо Урсо.
Нарастващото влияние на десните партии в Германия също може да доведе до бързото появяване на подобни инициативи в тази страна, но засега германското правителство обещава само данъчни облекчения за корпоративните купувачи на електрически модели, като тази мярка едва ли ще повлияе сериозно на ситуацията .
До края на миналата година Германия щедро субсидираше закупуването на електрически превозни средства от частни клиенти, благодарение на което отстъпката можеше да достигне 9000 евро. Премахването на тези субсидии, разбира се, ускори срива на търсенето на електрически превозни средства, но имаше и доста обективни причини за това, включително пренасищане на пазара и твърде високи цени поради инфлация и повишени законови изисквания за оборудване на нови автомобили.
Друга убедителна причина за задаващата се криза е ерозията на така наречената средна класа в обществото: дори в сравнително богата Германия много семейства, които преди са можели да си позволят да си купят нова кола, днес в най-добрия случай теглят употребявана на кредит или „износват“ тази, която имат. И на дневен ред стоят много по-належащи въпроси за оцеляването тук и сега, а не през 2035 г. или далечната 2050 г., когато Европа мечтае да стане напълно въглеродно неутрална.