Това, че новите автомобили стават все по-скъпи, докато доходите на клиентите едва растат, е добре известно. Проучване на германския автомобилен клуб (ADAC) потвърждава тази тенденция, като разкрива също, че броят на сравнително евтините малки автомобили намалява. Изследването е за пазара в Германия, но ситуацията в други държави от ЕС не е различна.
В Германия в момента най-евтиният нов автомобил е Dacia Sandero за 11 500 евро с оскъдно оборудване. През 2014 г. средната цена на малка кола с ДВГ е била 13 041 евро, докато сега тя е 22 591 евро (увеличение с цели 73%). Този ръст се дълги на високата инфлация и отпадането на по-евтините базови модели. Съответно, преди 10 години средностатистическият германец е трябвало да отдели 60% от годишния си нетен доход за покупка на нова кола в тази категория, докато сега този показател е 78%.
Потребителите трябва да бръкнат още по-дълбоко в джобовете си за малка електрическа кола. Средно електрическите автомобили струват 29 457 евро - почти 7000 евро повече от модел с ДВГ. В сравнение с предходната година обаче има леко подобрение при малките електрически автомобили - през 2023 г. е трябвало да се платят средно 32 155 евро. Причината за това са намаленията на цените след премахването на субсидията и нарастващия, макар и бавно, пробег на малките електрически превозни средства.
Фактът, че броят на предлаганите модели намалява в същото време, не прави решението за покупка по-лесно. През 2014 г. клиентите са имали избор между 80 малки коли с ДВГ, но днес те са около 1/3 по-малко - 55 модела. Разнообразието от електрически превозни средства, от друга страна, се е увеличило в рамките на десет години, като гамата е нараснала от 8 до 22 в момента.
„За много потребители е почти невъзможно да си купят нова кола – това е особено вярно, защото малките коли изчезват от пазара или са станали непропорционално скъпи. Преминаването към екологична електрическа кола е още по-трудно заради по-ниското предлагане и още по-високите цени“, коментира президентът на ADAC - Карстен Шулце.
От ADAC са категорични, че мобилността да остане достъпна, но настоящите цени дори за малки и микро автомобили противоречат на това. Електрическите превозни средства по-специално трябва да станат значително по-евтини и гамата от достъпни модели трябва да стане по-голяма, за да се постигне разрастване на електрическата мобилност.