fallback

Цените на малките коли са скочили близо 2 пъти за 10 години

Проучване на ADAC показва и сериозно намаляване на броя на предлаганите модели

Това, че новите автомобили стават все по-скъпи, докато доходите на клиентите едва растат, е добре известно. Проучване на германския автомобилен клуб (ADAC) потвърждава тази тенденция, като разкрива също, че броят на сравнително евтините малки автомобили намалява. Изследването е за пазара в Германия, но ситуацията в други държави от ЕС не е различна.

В Германия в момента най-евтиният нов автомобил е Dacia Sandero за 11 500 евро с оскъдно оборудване. През 2014 г. средната цена на малка кола с ДВГ е била 13 041 евро, докато сега тя е 22 591 евро (увеличение с цели 73%). Този ръст се дълги на високата инфлация и отпадането на по-евтините базови модели. Съответно, преди 10 години средностатистическият германец е трябвало да отдели 60% от годишния си нетен доход за покупка на нова кола в тази категория, докато сега този показател е 78%.

Потребителите трябва да бръкнат още по-дълбоко в джобовете си за малка електрическа кола. Средно електрическите автомобили струват 29 457 евро - почти 7000 евро повече от модел с ДВГ. В сравнение с предходната година обаче има леко подобрение при малките електрически автомобили - през 2023 г. е трябвало да се платят средно 32 155 евро. Причината за това са намаленията на цените след премахването на субсидията и нарастващия, макар и бавно, пробег на малките електрически превозни средства.

Фактът, че броят на предлаганите модели намалява в същото време, не прави решението за покупка по-лесно. През 2014 г. клиентите са имали избор между 80 малки коли с ДВГ, но днес те са около 1/3 по-малко - 55 модела. Разнообразието от електрически превозни средства, от друга страна, се е увеличило в рамките на десет години, като гамата е нараснала от 8 до 22 в момента.

„За много потребители е почти невъзможно да си купят нова кола – това е особено вярно, защото малките коли изчезват от пазара или са станали непропорционално скъпи. Преминаването към екологична електрическа кола е още по-трудно заради по-ниското предлагане и още по-високите цени“, коментира президентът на ADAC - Карстен Шулце.

От ADAC са категорични, че мобилността да остане достъпна, но настоящите цени дори за малки и микро автомобили противоречат на това. Електрическите превозни средства по-специално трябва да станат значително по-евтини и гамата от достъпни модели трябва да стане по-голяма, за да се постигне разрастване на електрическата мобилност.

fallback
  • #12
    до#9 ( преди 5 месеца )
    конглокенцията - преведи я тази дума за, защото всеки път я използваш ,за да покажеш академичен стил на изразяване .
  • #11
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Еми, то затова и продажбите на нови автомобили са общо взето "на калъч" да започнат да намаляват. И на западняците им идва нанагорно да плащат ипотека за кола. В САЩ май вече стандратния лизинг е за 6 години, а има и немалко реклами за 8г. Като се задъблочи кризата още малко и ще има пак, спасявайте този или онзи производител.
  • #10
    до 8 ( преди 5 месеца )
    Като се замисля прав си - вътрешното пространство порасна преди тези последни 10-тина години. Когато започна да се минава на новите алуминиеви и/или модулни платформи. Има го и момента че зависи какво сравняваш. Аз съм сравнявал Октавия 2 срещу 3 и С4 1 срещу Фабия 3. От друга страна един приятел ми обясняваше как еКорса е по-просторна от е208 при положение че реално са една кола.
  • #9
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Безмислено е да се купува малка кола която е близо 50к лева с екстрите при положение, че за 70 се взима СУВ C сегмент с почти всичкки екстри където конглокенцията е най-голяма и получаваш най-много за парите си.
  • #8
    анонимен ( преди 5 месеца )
    7-ми, имам съмнения по темата. Единствено "пораснаха" на размер, но вътрешното простраство не особенно. Не съм убеден и за качество на матерялите. И го казвам от позицията, че не е като нямам достъп до чисто нови коли от всякакъв размер
  • #7
    3 до 6 ( преди 5 месеца )
    Не говоря за асистентите и екраните. Имам предвид че колите станаха доста по-просторни за габаритите се (че и те се увеличиха), по-удобни, с по-качествени материали и по-стабилни на пътя.
  • #6
    анонимен ( преди 5 месеца )
    3-ти, прави си за всичко до "осезаемо по-добри". По-оборудвани идва от различните ЕС-изисквания да имаш какви ли не глупости (повечето ненужни).
  • #5
    Караколев ( преди 5 месеца )
    Ползва се популярен, граждански език. На този език думата "малка" има различно значение по света. Защо да ограничаваме методиката на ADAC и изводите само до Европа? Някоя мацка може и да знае за "малката" кола, аз предпочитам позовавене на сегменти и линк към материал, който разяснява сегментите. Оф. инфлация не обяснява тези цени дори приблизително. Очевидно на пазара се случват събития и процеси, чието масово разбиране не е лесно. Редакцията дължи на верните си почитатели и други материали!
  • #4
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Един познат преди 12 години си купи Шевролет Лачети. Тогава и като цена и като качество беше малко над Дачия при сходно оборудване. В момента качествтото на Дачия е доста над това Лачети.
  • #3
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Нищо неочаквано. Първо в една здрава икономика имаш 2-3% инфлация. Отделно имаше 2-3 години с доста по-висока. Второ изискванията за безопасност ги натовариха много. Трето за тези 10 години 2 пъти затягаха еко нормите и смениха изчисляването на емисиите. Четвърто вдигнаха много глобата за надхърляне на нормата за емисии. И последно самите коли станаха осезаемо по-добри и по-оборудвани.
fallback
Последни