fallback

Връщат ли се комбитата на мода? Не точно!

Данни сочат ръст на продажбите, но бъдещето им изглежда предрешено

Не всичко е загубено за комбитата. Последните данни за глобалните продажби през 2023 г. показват, че търсенето им се е увеличило, въпреки продължаващото нарастване на обемите на SUV и липсата на потребителски интерес в Китай и САЩ. Вървим ли към нова тенденция за тези автомобили? Какво стои зад такъв растеж? Отговори на тези въпроси дава Фелипе Муньос от JATO Dyanmics в анализа си за Motor1.

Глобалните продажби на комбита са се увеличили с 12% между 2022 г. и 2023 г. - от 1,42 на 1,59 милиона единици. Този резултат със сигурност е положителен, особено в сравнение с представянето на седаните, които са се увеличили само с 1%. Резултатът е още по-забележителен, като се има предвид, че този тип автомобили се продават предимно в Европа.

Наистина, 69% от продажбите на семейни автомобили миналата година са били в Европа, където обемът се е увеличил с 15%. Все още смятани за полезни, комбитата играят важна роля в страни като Чехия, където имат най-висок пазарен дял в продажбите на автомобили - почти 20%. Следват Германия, Унгария, Швеция, Словакия, Финландия, Австрия, Полша, Сърбия и Естония.

Другата страна на медала

От друга страна, комбитата са донякъде обречени. Въпреки че продажбите са се увеличили в сравнение с 2022 г., общият обем е намалял с 2% в сравнение с 2021 г. и с 13% в сравнение с 2020 г., когато световните пазари бяха ударени от пандемията. Възстановяването през миналата година се дължи главно на по-високите от очакваното продажби на комбита на Volkswagen Group в Европа, силните продажби на Renault Group, подкрепени от Dacia Jogger, и в по-малка степен силната позиция на Subaru Outback в САЩ и пристигането на китайски автомобили като NIO ET5 T.

Статистиката обаче показва, че търсенето е концентрирано основно в един регион, докато в други е много ниско и затова вероятно ще видим много марки да премахнат комбитата от гамата си. Китай - най-големият автомобилен пазар в света, не иска комбита - с едва 95 600 продадени бройки през 2023 г. (0,4% от общия брой), той е изпреварен от Япония, САЩ и Германия. Опитите като този на съвместното предприятие SAIC-GM-Wuling с неговата марка Baojun и модела RC-5 W, по-късно наречен Valli, се провалиха. Миналата година бяха налични само 14 модела, водени от електрическия Buick Velite 6, следван от новия NIO.

В САЩ ситуацията не е по-добра. Въпреки че това е най-големият пазар за Subaru Outback (най-продаваното комби в света), другите налични модели едва привличат купувачи. Повече от 93% от продажбите на комбита в САЩ са на модела Subaru, който също се позиционира като кросоувър.

Топ 10 на пазарите през 2023 година:

Германия - 416 520 (+14%)

САЩ - 173 530 (+10%)

Япония - 107 052 (​​-3%)

Китай - 95 555 (+6%)

Франция - 86 278 (+22%)

Великобритания - 80 796 (+15%)

Италия - 64 598 (+24%)

Полша - 60 517 (+25%)

Белгия - 50 894 (+26%)

Швеция - 43 407 (-14%)

Топ 10 по пазарен дял през 2023 година:

Чехия - 19,8%

Германия - 15,5%

Унгария - 15,4%

Швеция - 15,2%

Словакия - 15%

Финландия - 14,9%

Австрия - 13,5%

Полша - 13,1%

Сърбия - 13%

Естония - 13%

Продажби на комбита по марки през 2023 година:

Subaru - 222 747 (+9%)

Skoda - 169 334 (+12%)

Volkswagen - 151 967 (+20%)

Toyota - 121 214 (+17%)

Audi - 114 340 (+24%)

Dacia - 94 200 (+64%)

Mercedes - 92 600 (+7%)

BMW - 85 469 (-5%)

Ford - 59 254 (+38%)

Kia - 58 311 (+3%)

SUV вместо комби

Последната причина за мрачното бъдеще на комбитата е, предвидимо, популярността на SUV. Комби автомобилите са най-близо до SUV по отношение на дизайна. Това е ключов аспект, който не работи в полза на комбитата: те могат да предложат същата гъвкавост като SUV, но не могат да се мерят с него по отношение на проходимост и лесен достъп за качване и излизане от превозно средство.

fallback
  • #10
    смешничко ( преди 5 месеца )
    Според муньото комбитата не могат да се мерят със SUV по проходимост - спорно но ОК да кажем, но паркетните SUV-чета, ( пародии на джип ) мили мой, не могат да се сравняват с истински джип с дизелов двигател посмъртно по проходимост или каквото и да било с бензинката 0.9 с турбо да се счупи по-бързо. Изключително смешно е как се създаде цял сегмент, даже и да се доразвива (купета) просто за да може да се бръкне в джоба на зашаматените потребители ( дойни крави или по-скоро офци ако питате мен )
  • #9
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Хечбек или седан. Останалото е с геометрия на тухла четворка, а за багажника на СУВ - само пазарска чанта и нищо друго не влиза без сваляне на седалките. Ако на някой му се кара висок камион - има сума обяви за шофьори...
  • #8
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Всичко избирам пред комбито. Сигурно е най-практичната кола, но определено е и най-грозната.
  • #7
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Комбито има истински предимства, за разлика от СУВ и тяхната измислена проходимост. Лошото е че в името на по-големи печалби отпаднаха малките предложения от рода на Клио, 207..
  • #6
    До #4 ( преди 5 месеца )
    Карал съм комби и СУВ с еднакви двигатели и комбито има следните предимства:- По-нисък център на тежестта и съответно е по-стабилно по завоите;- По-малко челно съпротивление и по-нисък разход;- По-леко и по-пъргаво;- Без проблем влизаш в гаражи с кутия за ски на покрива;Това не значи, че предпочитам комби, но не е факт, че комбито няма нито едно предимство.
  • #5
    край ( преди 5 месеца )
    СУВ е по подходящ за града. И не толкова заради удобството при качване. И съвсем не заради проходимостта. В СУВ събираш същия обем в ПО-КЪСА кола. Това е по-удобно за паркиране в задръстените градове.
  • #4
    Факт ( преди 5 месеца )
    Сив или комби ясно е че Сив комбито няма нито едно предимство.
  • #3
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Лично аз предпочитам комби пред СУВ, например Ауди А4 комби пред Ауди Q3!
  • #2
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Кмбитата няма да загинат. Имат си своите предимства. СУВ модата рано или късно ще отмине..
  • #1
    Факт ( преди 5 месеца )
    Само немците ги карат тия.За нищо не стават.
fallback
Последни