Смяната на предавките би трябвало да е проста задача за повечето шофьори, но има няколко важни правила, които трябва да се вземат предвид. Някои водачи изпълняват тази операция неправилно, което може да доведе до преждевременно износване на елементи от трансмисията, както и на самата скоростна кутия. Експерти от изданието Speedme посочиха какви грешки допускат тези шофьори.
Как правилно се превключват скоростите в автомобила
По време на смяна на предавките са важни скоростта на движение на автомобила, както и плавните и точни дейности на човека зад волана. Важно е напълно да натискате педала на съединителя и плавно да го отпускате, особено при потегляне от място. Скоростни лост трябва да се мести уверено и точно - ако избраната предавка не се включи, кутията издава неприятен звук. След превключването можете да започнете да отпускате съединителя, като едновременно с това натискате педала на газта.
Грешките, които шофьорите правят при смяна на предавките
Списък с грешки, които водачите допускат водачи, е дълъг. Някои от тях сериозно намаляват ресурса на съединителя или на самата скоростна кутия. Ето най-често срещаните от тях: Някои от тях сериозно съкращават срока на службата за предаване или сцепление. Ето най-често срещаните грешки:
Движение на полусъединител в задръстванията, което води до бързото излизане от строя на този важен елемент от трансмисията.
Държане на крака върху педала на съединителя, като дори най-слабият натиск води до износване.
Държане на ръката върху скоростния лост, което създава натоварване на механизма и на самата скоростна кутия.
Стоене на едно място с натиснат съединител. Това най-често се случва на светофар, когато шофьорът изчаква зеления сигнал, за да потегли. В такива случаи трябва да се мине на неутрална предавка и да се натиска спирачката (или да се включи ръчната).
Включване на задна предавка по време на движение, което предизвиква огромно натоварване на механизма за смяна на предаване.
При какви обороти се сменят предавките в бензиновия и дизеловия двигател
На този въпрос няма единствен правилен отговор, тъй като всичко зависи от двигателя, автомобила и условията. Въпреки това, важно е да не сменяте предавките твърде рано при ниски обороти. Това няма никакво отношение към спестяването на гориво. На ниски обороти двигателят се мъчи, а опитите за ускорение със силно натискане на педала на газта водят до вибрации, които се предават на скоростната кутия.
Тези вибрации частично се компенсират с двумасовия маховик, но честото ускорение с ниски обороти води до неговото бързо износване. Смяната на този елемент обаче струва доста скъпо.
Тогава кога се сменят предавките? Необходимо е да почуствате момента, в който ускорението при натискане на педала става плавно и да се стараете да поддържате оборотите на двигателя в диапазона, където се постига максимално въртящ момент. При дизеловите двигатели максималният въртящ момент се постига по-рано, отколкото в бензиновите, следователно предавките може да се сменят още при 2000 об/мин. В бензиновите двигатели смяна на скорости трябва да става преди 2500 об/мин, но това е твърдо общо твърдение, тъй като нещата зависят от характеристиките на конкретния двигател.
Задължителна последователност при смяна на скоростите на механична кутия няма - от втора предавка може да се мине на пета, а от трета - на първа и обратното. Трябва обаче да се знае, че в подобни случаи времето за ускорение се увеличава, а оборотите на двигателя намаляват.
С течение на времето шофьорите свикват и интуитивно чувстват кога трябва да повишат или понижат предавката. При начинаещите водачи това не е е така и те могат да използват тези приблизителни цифри:
1 скорост - 0–25 км/ч;
2 скорост - 20–40 км/ч;
3 скорост - 40–60 км/ч;
4 скорост - 60-90 км/ч;
5 скорост - над 90 км/ч.
Първа предавка се използва за потегляне, а втора - за ускорение след това. Трета скорост е подходяща за шофиране в градски задръствания, а четвърта - за изпреварвания. Пета (съответно и шеста, ако автомобилът има такава) остава за движение с висока скорост по извънградски шосета и магистрали.
Движението с ниски обороти и опитите за рязко ускорение могат да предизвикат явление, известно като LSPI (нискоскоростно предварително запалване), или преждевременно запалване при ниски обороти. Най-големият риск е свързан с автомобили с директно впръскване на гориво и турбо двигатели с неголям обем. Това явление оказва разрушително въздействие върху двигателя, като може да доведе до неговата повреда или дори блокиране.