fallback

Много шофьори неправилно превключват скоростите

Ръчната смяна на предавките изглежда елементарна, но крие някои рискове

Смяната на предавките би трябвало да е проста задача за повечето шофьори, но има няколко важни правила, които трябва да се вземат предвид. Някои водачи изпълняват тази операция неправилно, което може да доведе до преждевременно износване на елементи от трансмисията, както и на самата скоростна кутия. Експерти от изданието Speedme посочиха какви грешки допускат тези шофьори.

Как правилно се превключват скоростите в автомобила

По време на смяна на предавките са важни скоростта на движение на автомобила, както и плавните и точни дейности на човека зад волана. Важно е напълно да натискате педала на съединителя и плавно да го отпускате, особено при потегляне от място. Скоростни лост трябва да се мести уверено и точно - ако избраната предавка не се включи, кутията издава неприятен звук. След превключването можете да започнете да отпускате съединителя, като едновременно с това натискате педала на газта.

Грешките, които шофьорите правят при смяна на предавките

Списък с грешки, които водачите допускат водачи, е дълъг. Някои от тях сериозно намаляват ресурса на съединителя или на самата скоростна кутия. Ето най-често срещаните от тях: Някои от тях сериозно съкращават срока на службата за предаване или сцепление. Ето най-често срещаните грешки:

Движение на полусъединител в задръстванията, което води до бързото излизане от строя на този важен елемент от трансмисията.

Държане на крака върху педала на съединителя, като дори най-слабият натиск води до износване.

Държане на ръката върху скоростния лост, което създава натоварване на механизма и на самата скоростна кутия.

Стоене на едно място с натиснат съединител. Това най-често се случва на светофар, когато шофьорът изчаква зеления сигнал, за да потегли. В такива случаи трябва да се мине на неутрална предавка и да се натиска спирачката (или да се включи ръчната).

Включване на задна предавка по време на движение, което предизвиква огромно натоварване на механизма за смяна на предаване.

При какви обороти се сменят предавките в бензиновия и дизеловия двигател

На този въпрос няма единствен правилен отговор, тъй като всичко зависи от двигателя, автомобила и условията. Въпреки това, важно е да не сменяте предавките твърде рано при ниски обороти. Това няма никакво отношение към спестяването на гориво. На ниски обороти двигателят се мъчи, а опитите за ускорение със силно натискане на педала на газта водят до вибрации, които се предават на скоростната кутия.

Тези вибрации частично се компенсират с двумасовия маховик, но честото ускорение с ниски обороти води до неговото бързо износване. Смяната на този елемент обаче струва доста скъпо.

Тогава кога се сменят предавките? Необходимо е да почуствате момента, в който ускорението при натискане на педала става плавно и да се стараете да поддържате оборотите на двигателя в диапазона, където се постига максимално въртящ момент. При дизеловите двигатели максималният въртящ момент се постига по-рано, отколкото в бензиновите, следователно предавките може да се сменят още при 2000 об/мин. В бензиновите двигатели смяна на скорости трябва да става преди 2500 об/мин, но това е твърдо общо твърдение, тъй като нещата зависят от характеристиките на конкретния двигател.

Задължителна последователност при смяна на скоростите на механична кутия няма - от втора предавка може да се мине на пета, а от трета - на първа и обратното. Трябва обаче да се знае, че в подобни случаи времето за ускорение се увеличава, а оборотите на двигателя намаляват.

С течение на времето шофьорите свикват и интуитивно чувстват кога трябва да повишат или понижат предавката. При начинаещите водачи това не е е така и те могат да използват тези приблизителни цифри:

1 скорост - 0–25 км/ч;

2 скорост - 20–40 км/ч;

3 скорост - 40–60 км/ч;

4 скорост - 60-90 км/ч;

5 скорост - над 90 км/ч.

Първа предавка се използва за потегляне, а втора - за ускорение след това. Трета скорост е подходяща за шофиране в градски задръствания, а четвърта - за изпреварвания. Пета (съответно и шеста, ако автомобилът има такава) остава за движение с висока скорост по извънградски шосета и магистрали.

Движението с ниски обороти и опитите за рязко ускорение могат да предизвикат явление, известно като LSPI (нискоскоростно предварително запалване), или преждевременно запалване при ниски обороти. Най-големият риск е свързан с автомобили с директно впръскване на гориво и турбо двигатели с неголям обем. Това явление оказва разрушително въздействие върху двигателя, като може да доведе до неговата повреда или дори блокиране.

fallback
  • #11
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Бензин от 2500-3100 об/Мин. Дизел от 2000-2500 за коли .
  • #10
    Пропов ( преди 5 месеца )
    Абе да караме нови коли - да ги пазим. Ама кола дето е на ХХХ хил. км. ще и пазиш едно, то ще умре друго преди него. Никога не знаеш на кое кога ще му дойде времето, колкото и да и трепериш. Важното е да не тормозиш двигателя докато е студен, тогава със сигурност ще го спечеш рано рано. По принцип ниските обороти щадят колата, но има и двигатели, дето искат повечко обороти за да се змазват и охлаждат по добре. Ама който кара такава кола трябва да знае какво и защо го купува.
  • #9
    Да ви осветля ( преди 5 месеца )
    Най-добре е да карате автоматик.Не забравяйте,че сме в 21-ви век и не проявявайте закостенялост,назадничавост и примитивизъм,отказвайки да се приспособите към съвременните технологии.Изкуфелите путинофили например и сега са готови да се разплачат за скапаните съветски таралясници - най-вече за Жигула и Москвич.
  • #8
    Съединител ( преди 5 месеца )
    Еми тогава да не го натискаме тоя съединител,щом толкова се износва .Може би като и се износи и трябва да бракуваме автомобила .Боже господи ,може ли да пишете такива глупости
  • #7
    Габдулла ( преди 5 месеца )
    Абе от къде ги намирате тия Кременски статии.?! Новите мотори до един са спънати в ниските обороти. Трябва да ги издуеш до 3500-4000 оборота, та да станат годни за следващата.
  • #6
    Алек ( преди 5 месеца )
    За повечето от информацията съм съгласен, обаче 4-та не е за изпреварване. Въртящият момент е най-голям при ниските предавки, тоест по-бързо ще ускорявате.
  • #5
    Alex ( преди 5 месеца )
    Един е начина на смяна на предавките, когато сме сами по равно и съвсем друг е например, когато сме 4 човека с багаж и пътя се изкачва. По-добре е винаги в по-високи обороти да се сменят предваките, а не да качиме на по-горен зъб, да се окаже, че сме на 1200 оборота и да натискаме газта много, с което претоварваме мотора. Най-общо при дизел 2000 и повече обоорота за по-горна предавка, а при бензин над 2500.
  • #4
    Алекс ( преди 5 месеца )
    Да включиш от втора на пета е доста глупав съвет.Предавки не се прескачат.Сменят се последователно.
  • #3
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Има скоростни кутии с много лоша стъпка между скоростите и ако си с някой маломощен двигател се налага да набримчиш обороти, за да вдигнеш предавка.
  • #2
    А 1 ( преди 5 месеца )
    Добре е да са близки до максималния въртящ момент така няма да угасне на първа предавка
fallback
Последни