Разходите за ремонт на катастрофирали автомобили непрекъснато растат и в 21% от случаите поправката на тези коли и икономически неизгодна и е по-добре те да бъдат бракувани от застрахователя. Това е петкратно увеличение спрямо същия показател от 80-те години, като някои експерти очакват този брой да скочи до 30%, тъй като колите стават още по-сложни.
По ирония на съдбата причината е в помощните средства за водача ADAS, предназначени да предпазват от катастрофи. Технологиите за тях обаче са прекалено скъпи и при инцидент за застрахователите е по-изгодно да обявят цялата кола за „тотал щета“, отколкото да я ремонтират.
Подмяната на множеството сензори и камери, необходими за създаване на ADAS комплект като функция за автоматично спиране и помощ при поддържане на лентата, и след това калибриране на тези системи, за да работят правилно, добавя хиляди евро към цената на ремонта, твърди проучване на Bloomberg. Самата цена на ремонта също скача в резултат на нарастващите разходи за труд и материали, засягащи дори най-основните поправки на автомобили.
В проучването се отбелязва, че въпреки високите разходи за ремонт, електромобилите се бракуват по-рядко от автомобилите с вътрешно горене. Това обаче може да се промени при рязко спадане на стойността на EV. Тази амортизация е проблем за шофьорите, които са платили много пари за електрическа кола по време на пандемията и в момента дължат повече, отколкото тя струва. Предлага се допълнителна застраховка за покриване на този вид празнина, но не е евтина.
Победителите в тази ситуация са компании като Copart, които възстановяват коли и ги продават на аукциони. Нейните акции са скочили с 23% за последната година и с удивителните 1110% за десетилетие. Именно от Copart прогнозират, че броят на бракуваните автомобили ще скочи от 21 на 30%, което означава, че техният бизнес ще процъфтява, поне докато автомобилните производители най-накрая не измислят как да направят ADAS и мрежовите автомобилни системи толкова сложни, че броят на произшествията да спадне драматично.