fallback

45 минути в Tesla без шофьор в джунглата на Ел Ей

Борис Джонсън споделя какво е да се возиш в най-революционната кола на света

Борис Джонсън е бивш премиер на Великобритания, кмет на Лондон, външен министър, сега отново депутат. Той е и бивш журналист, а сега има колонка в „Дейли Мейл“. Ето уникалният му разказ за преживяното по улиците на Лос Анджелис, когато се качва в Tesla без шофьор, поверявайки живота на съпругата си и малкото им дете:

 

„Изисква се много смелост, за да се качиш в каквато и да е кола по улиците на Лос Анджелис. Точно тази сутрин гледах телевизионните новини в нашия хотел и когато не говореха за Сторми Даниелс, имаше репортажи за трафика на живо. Всяка голяма артерия пулсира с натрупване. Създава се усещането, че по пътищата на Ел Ей има постоенн сблъсък, нещо като атомни частици. Бог знае какво правят шофьорите: гледат борсата, крещят на децата си, протягат вратове, за да прочетат вездесъщите гигантски билбордове, рекламиращи услугите на адвокатите за злополуки Better Call Saul.

Каквато и да е причината, населението на този град участва в 52 000 автомобилни катастрофи всяка година – това са над 140 натъртвания, удари, вдлъбнатини и огъвания на калници всеки ден. И страхувам се, разбира се, че много стотици хора са тежко наранени или ранени или губят живота си.  Цялата тази касапница се извършва в нормални моторни превозни средства, където водачите трябва да внимават много на пътя. Говорим за конвенционални машини, в които хората правят всичко по силите си с всичките си напрегнати сетива – за да предвидят грешките на другия, да изучават трафика и да завъртят волана навреме.   Tesla без шофьор – нов тип кола, толкова нелепа, толкова дръзка, толкова революционна, че преди десет години не бих повярвал, че е възможно. Днес обаче ще поверя живота си, живота на жена ми и десетмесечното ми дете на съвсем различен вид машина: машина, над която никой (или поне никой човек) няма контрол.

Предстои ни превоз с нов тип кола, толкова абсурдна, толкова дръзка, толкова революционна, че преди десет години не бих повярвал, че е възможно. Може би на някоя тестова писта; може би в лабораторни условия – но никога не съм очаквал да я видя в натоварен трафик в голям градски център. Предстои ми да потегля към кипящата джунгла по улиците на Лос Анджелис, пълна с хищни крокодили и лаещи хипопотами, в кола, която се движи сама. Качваме се в автомобил без очи, с които да видим, без ръце, с които да посочим, и без крака, които да натиснат спирачките. В тази кола няма естествен ужас, нито параноята, която е характерна за човешките шофьори. тя има само десетки малки камери с размер, дискретно скрити под елегантния бял корпус. И нервна система, електронен мозък, който става все по-мощен всяка седмица.    

Мога да съобщя, дами и господа, че цялостният ефект е удивителен. Спомняте ли си онази част от поемата, когато якият Кортес вижда Тихия океан от Андите за първи път и го гледа с орлови очи, докато всичките му хора се гледат със съмнение? Това са погледите, които минават между нас, диви предположения, докато плавно се движим с автономната Tesla.

Седя зад волана, но не го пипам и въпреки че краката ми са близо до педалите, не ги използвам – и думата, воланът се върти сам. В началото е зловещо, все едно да гледаш как призрак натиска клавишите на пиано. Сега той сочи, отстъпва, преминава през трафика с цялата деликатност и такт на жив шофьор. Толкова е човешко, въздъхвам, толкова гладко. Потвърждава го човекът от Tesla, който пътува с нас. Той е там, за да бди над своя скъп прототип, но ви уверявам, че не прави нищо, за да го ръководи или контролира.

Сега стигнахме до много трудно кръстовище - на пет пътя, в средата на Бевърли Хилс, и трябва да завием наляво. Трафикът ни приближава доста бързо, препълвайки улиците с извисяващите се палми и къщи за 100 милиона долара. Чудя се какво, по дяволите, ще се случи, ако това нещо започне да работи неправилно сега?

Смущаващо или какво? Ами ако има атака, някакъв самоубийствен епизод, като бордовия компютър в „Космическа одисея“ от 2001 г.? Ами ако Путин вече е в мозъка му и някой руски бот се готви да ни хвърли сляпо в настъпваща стена от стомана?  Ами ако сателитната му навигация се провали и той изведнъж няма представа къде се намира? Не се притеснявайте, казва човекът на Tesla. Не се нуждае от сателити. И е прав. С безупречни маниери и с вниманието на всички останали превозни средства завиваме наляво и аз съм толкова спокоен, че мога да попия смелостта на плана на Tesla..    

Вече има няколко автомобила без водачи по пътищата на Лос Анджелис, които имат лиценз за превоз на пътници. Те се управляват от Waygo и имат големи въртящи се сензорни кули на покрива. Те обаче могат да обслужват само много малка част от града, защото са специално програмирани да “разпознават“ тези улици. Тази машина на Tesla е много по-амбициозна и нейните камери и невронна мрежа ще й позволят да отиде навсякъде – след като бъде напълно лицензирана и одобрена.

„Повече от безопасно е“, казва човекът от Tesla. „Това е пет или шест пъти по-безопасно от човек шофьор. „Помислете какво трябва да направим ние, шофьорите, обяснява той. „Продължаваш да гледаш пътя, все се обръщаш. Но дори да имате очи в задната част на главата си, вие не виждате толкова, колкото „ние“. Виждаме го на 100 процента”.

Докато той казва това, един мъж бавно се търкаля в трафика пред нас, изглеждайки малко по-изтощен. Инстинктивно посягам към волана; пръстът на крака ми потрепва, крещя за спирачката; но не трябваше да се притеснявам. Колата отдавна ме е изпреварила, а човекът е под наблюдение – наистина на електронния уличен пейзаж на таблото се е появила малка човешка фигура. Намаляваме без усилие и кръжим около него. След около 45 минути се чувствам като изпитващ на шофьорски курс – искам да кажа на колата с блестящи краски, че е издържала.

Имаше само един момент на леко объркване, когато спряхме пред хотел Waldorf Astoria. Появи се униформен портиер и ни махна да вървим. Колата не помръдна. Мъжът отново махна с ръка. Все пак колата не направи нищо. „О, да“, каза човекът на Tesla. „Все още не разпознава този жест, но го коригираме за следващата итерация. Това трябва да стане следващия месец. „Тази кола е невероятна, но е най-лошата, която някога ще бъде и прогресът й е експоненциален“.

През 2009 г. направих първото си пробно шофиране с електрически роудстър Tesla с форма на Lotus. И ме остави малко скептичен относно бъдещето на марката. Е, няма да повторя тази грешка. Сега изглежда странно. Изглежда страхотно. Но видях достатъчно, за да знам, че ще се случи и че рано или късно ще настъпи повратна точка. Всеки ще го направи: четейки книга, играейки карти или просто подремвайки зад волана на превозни средства, движещи се по собствено желание: по-бързо, по-тихо, по-малко замърсяващо – и по-безопасно.    

fallback
  • #8
    анонимен ( преди 7 месеца )
    Няма автопилот на друг автомобилен производител, който да може да се движи в градски условия.
  • #7
    Гост ( преди 7 месеца )
    Само 2% от 3500 собственици на Тесла използвали безплатно автопилота,са решили да платят за ползването му след промоцията.
  • #6
    анонимен ( преди 7 месеца )
    До 3: Илон Мъск всяка година от 2017 насам повтаря че ще имат напълно автономен автопилот до края на годината. Трябва да са доста ограничен интелектуално за да му се връзваш на фантазиите 7 години по-късно.
  • #5
    Popa ot razgrad ( преди 7 месеца )
    Много професионално написана статия от човек много висок интелект и международно влияние...единственият въпрос тук е колко пари е получил от Тесла за този шедьовър...
  • #4
    анонимен ( преди 7 месеца )
    Кола за хора които обичат да се возят и да гледат как катастрофира роботаксито на некадърника Мъск!
  • #3
    Sdf ( преди 7 месеца )
    Много ти е остаряла информацията. От 1 месец автопилота нс Тесла е в направо нова ера. Единствената компания , която има супер компютър и изкуствен интелект който следи трафика през няколко милиона коли - и пише софтуера за следващата версия ъпдейти те вече са всяка седмица и се самообучава изчакайте 8/8 . Света ще е различен след това
  • #2
    Швабен зи каскен ( преди 7 месеца )
    Е тоя на Тесла може, но само понякога - там е проблемът. Ползващите автопилота на Тесла са потенциални кандидати за награда Дарвин. И вече има няколко спечелили я. Никоя сериозна компания не рискува с толкова опасен продукт.
  • #1
    анонимен ( преди 7 месеца )
    Няма автопилот на друг автомобилен производител, който да може да се движи в градски условия.
fallback
Последни