Системата „проба/грешка“ е един от начините да разберете колко успешен ще бъде дизайнът на автомобила. А провалът може сериозно да навреди на бизнеса и да доведе до сериозни загуби. Ето защо производителите разработват концептуални автомобили, с които тестват реакцията на публиката, преди да ги пуснат в производство. Някои модели никога не напускат чертожната дъска, други стигат най-много до глинен макет.
В наши дни изкуственият интелект (Al) вече не е обект само на научнофантастични филми или книги. Хората го използват за създаване на текстове, снимки и видеоклипове. Някои се опасяват, че това може да означава гибел за човечеството, докато други признават потенциала му да подобри значително живота ни в бъдеще.
Компанията Vanarama наскоро проведе много интересно проучване, използвайки софтуер за проследяване на очите. Целта е да се картографират горещите точки за автомобили и да се класират 100 превозни средства - от най-привлекателни до най-малко привлекателни.
За изследването е използван огромен набори от данни, включително 70 000 изображения. В резултат на това AI генерира топлинни карти за проследяване на очите с впечатляваща точност, варираща от 90 до 96%. За целта Vanarama качва 200 изображения на 100-те най-популярни коли в компютъра, предоставяйки ъгли отпред и отзад. След като анализира данните, софтуерът генерира топлинни карти, показващи най-привлекателните визуално части на всяко превозно средство.
Един от най-обсъжданите и най-критикувани детайли в последно време е огромната радиаторна решетка на BMW. Тя предизвиква доста противоречи мнения, но със сигурност привлече огромен интерес и накара хората за говорят за нея. А това съвпада със задачата на дизайнерите на марката, които трябваше да направят кола, за която да се говори дълго време.
Според проучването на Vanarama, именно решетката се нарежда на трето място в списъка с резултат от 19,7%. Преди нея обаче има други два детайла, които привличат по-голямо внимание. Оказа се, че хората разглеждат задната част на колата по-детайлно, отколкото предната. Задните светлини заемат средно 27,3%, докато багажникът и задното стъкло получават само 20,5% от вниманието. Джантите се представят малко по-добре от фаровете, докато вратите превъзхождат огледалата. Както се очакваше, резултатите са малко по-различни сред минивановете, като решетката е основната точка на интерес, според проучването.
Най-атрактивните коли
Изкуствен интелект, който проследява посоката на погледа, определи, че един от най-атрактивните автомобили е Hyundai i20. Той заема второ място, а Kia Soul е трета. Volkswagen I.D.4 заема четвърто място, изравнявайки се с Mercedes-Benz GLE. Първото място обаче е за Renault Captur.
Volkswagen Tiguan Allspace взима наградата за най-добра решетка с голяма преднина пред Skoda Kodiaq и Jeep Compass. VW I.D.3 спечели приза за най-добри джанти, изпреварвайки Hyundai Ioniq 5 и Ford Mustang Mach-E. Софтуерът хареса задните светлини на Kia Soul повече от тези на Hyundai i20 и Honda HR-V.
Най-малко привлекателни автомобили
Tesla Model 3 отбеляза най-ниския резултат в проучването. Автомобили като Skoda Octavia, Dacia Duster (най-лоши фарове) и Renault Clio също се представят слабо. Според проучването Hyundai Kona има най-лошата решетка от всички, докато Jeep Renegade има най-лошите колела. Първото място за най-лоши задни светлини си поделят Nissan X-Trail и две Toyota (RAV4 и Aygo).
Най-красивите миниванове и ванове
Победителят тук е Volkswagen Transporter, следван от Renault Master и Vauxhall Vivaro, които са с почти еднакви показатели. Нивото на привлекателност и при трите модела е над това на BMW X5 или Volvo XC90.
Volkswagen печели и в други категории - I.D. Buzz има най-хубавите колела, а Caddy е вторият най-добре изглеждащ търговски автомобил. Renault печели категориите за най-добра решетка и задни светлини благодарение на Kangoo и Master.