fallback

Как да накарате скоростомера да показва реална скорост

Реален експеримент със смяна на гуми оправя „фабричната грешка"

Голяма част от т.нар. автомобилни ентусиасти имат желание да подобряват колите си според личните предпочитания. И докато някои от тези идеи са безумни, то има и такива, които са смислени. Една от тях е коригиране на фабрични грешки. Например, като коригирате сами неточните настройки на скоростомера, зададени от автомобилния производител.

Всички скоростомери на коли лъжат! Тези, които не вярват, могат лесно да проверят това. Достатъчно е да включите всяко устройство, което ви позволява да определяте скоростта с помощта на GPS сигнали - например навигационна програма в смартфон.

Най-често скоростомерът забележимо надценява показанията на скоростта спрямо реалната. Средно с 3-6%. Когато видите, да речем, реални 70 км/ч на екрана на вашия смартфон, стандартният измервателен уред на арматурното табло може да показва от 73 км/ч до 78 км/ч в особено „тежки“ случаи. Освен това, колкото по-бързо шофирате, толкова по-значително се увеличава разликата между реалната скорост и показанията на таблото.

Факт е, че скоростомерите са настроени по такъв начин, че водачът да не превишава разрешената скорост. Работи по следния начин. Шофьорът поддържа (според скоростомера) максималната „ненаказателна“ скорост на дадено място да речем 80 км/ч и се чувства страхотно. Но всъщност колата се движи със 75 км/ч.

Смята се, че благодарение на такава невинна измама от страна на производителя, шансовете на водача да спре навреме при вида на внезапно появяваща се пречка на пътя леко се увеличават. А в случай на сблъсък го очакват малко по-леки последствия. Всичко това е страхотно. Но някои собственици на автомобили по същество не са доволни от подобни лъжи. Те вярват, че измервателният уред трябва да е точен. И точка!

Как може да се постигне това? Факт е, че скоростомерът не измерва скоростта на автомобила спрямо пътя. Обикновено има сензор на изходящия вал на скоростната кутия на автомобила, който просто записва нейните обороти и предава данни на електронния блок. Той от своя страна преобразува „оборотите в минути“ в „километра в час“. 

По правило този параметър съответства на размера на гумата, препоръчан от производителя на автомобила като оптимален за този конкретен модел. Но ние знаем: ако монтирате по-големи колела, с по-голям радиус и обиколка, се оказва, че за един оборот то ще измине по-голямо разстояние от колело с по-малък радиус.

Тоест, при същите „обороти в минута“ на изходящия вал на скоростната кутия, действителното разстояние, изминато от автомобила за един час, ще бъде по-голямо. Което ще доведе до намаляване на „скалата на лъжите“ на скоростомера. Експериментално е установено, че промяната на радиуса на гумата с един цол (при непроменени пропорции на сечението на гумата) - например от R16 на R17, води до увеличение на реалната скорост с около 2-3%. Което намалява грешката в показанията на скоростомера от завода 5% до по-приемливите 2-3%.

Съответно, ако геометрията на каросерията и окачването на автомобила позволяват използването на джанти R18, а не R16, неточността на скоростомера може да бъде напълно елиминирана чрез монтиране на по-големи гуми и джанти на вашия автомобил.

fallback
  • #5
    Иван Петров ( преди 4 месеца )
    Ако смените гумите на колата с други с по-голям диаметър и бяхте внимавали в часовете по физика, щяхте да знаете, че ще натоварите спирачната система и колата вече няма да спира толкова добре колкото преди това и ще износва накладки и дискове повече, което ще направи колата по опасна! Не давайте такива глупави идеи има държави като Германия, Италия и други в които е забранено да се кара с размер гуми различни от предписаните от производителя, в Италия даже размера на гумите е вписан в талона.
  • #4
    анонимен ( преди 8 месеца )
    1-ви, мен преди 20 години на Обнова ме глобиха защото бях 53 км в час, дори ме спряха точно пред табелата на изхода.
  • #3
    ivan ( преди 8 месеца )
    И аз се чудя що като карам със 170 не ме глобяват, то съм карал реално със 140
  • #2
    в ( преди 8 месеца )
    Съвсем умишлено е.Компютъра много добре знае с колко реално се движи колата. Може да се провери с функцията за средна скорост.Ако се сменят гумите да съвпадат със скоростомера тогава изминатото разстояние и всичко останало ще е наистина грешно
  • #1
    анонимен ( преди 8 месеца )
    Това не са лъжи на производителя, нарича се грешка от измерване, която се дължи основно на разликите в при производството на гумите, както и при тяхното износване. Производителя избира да премести диапазона на грешката в отрицателна посока, за да няма неволно превишаване на скоростта. Има държави, в които се глобява и за 3км. превишаване на скоростта.
fallback
Последни