fallback

BMW Neue Klasse получава желязо-фосфатни батерии

Компанията разработва и клетка с твърд електролит, която ще има 30% по-голяма енергийна плътност

Германският автомобилен концерн BMW AG обяви, че ще използва литиево-желязо-фосфатни батерии (LFP) в своите електромобили, като ръководителят на отдела за развитие на акумулаторните клетки Мартин Шустер посочи, че решението е финализирано и батериите ще намерят място в превозните средства Neue Klasse от 2025 г.

Милан Неделкович, член на Управителният съвет на BMW, отговарящ за производството, добави, че ще бъдат разработени и нови модели, използващи тази химия при батериите.

Общите недостатъци на LFP батериите са добре известни — по-ниска енергийна плътност и по-лоша производителност на зареждане при по-ниски температури. Въпреки това батериите търпят подобрение по отношение на тези показатели, както демонстрира по-рано китайската Contemporary Amperex Technology Co. (CATL).

Най-голямото им предимство ще има решаваща роля в разпространението на тези батерии – химическия състав. Този състав изключва никела, чиито цени продължават да растат, и залага на желязото и фосфата – евтини и изобилни суровини, които са широкодостъпни в световен мащаб.

В тази връзка ходът на BMW не е толкова умен, колкото разумен. Светът има нужда от достъпни електромобили, изпълняващи обещанието за приемлив пробег и бързо зареждане. И едно нещо, което виждаме отново и отново: ако Tesla приеме технологията, всички останали в крайна сметка ще я последват.

Всъщност работата на BMW при батериите надхвърля мащабите на LFP клетките. Някои коли от гамата Neue Klasse - напълно електрическите бъдещи модели на BMW, изградени на новата платформа на компанията - също ще бъдат оборудвани с нови батерии, базирани на популярната формула – никел, манган и кобалт. Призматичните клетки ще бъдат заменени с цилиндрични клетки в два размера: 4695 (46 mm диаметър и 95 mm височина), използвани в седани и купета, и 46120 (46 mm диаметър и 120 mm височина) използвани в SUV-ове.

Подобрена химия, нова форма и начин на опаковане на клетките ще означават по-висока енергийна плътност (с 20%), по-голям пробег - с 30%, и по-бързо зареждане, като същевременно бъде намален въглеродният отпечатък в производствения процес с 60% в сравнение със сегашните технологии. „Също така успяхме да намалим производствените разходи при батериите от шесто поколение с 40% в сравнение с настоящата батерия от пето поколение“, добавя Милан Неделкович.

Нова батерия с твърд електролит?

Друга стъпка, планирана от BMW след 2025 г., е твърдотелна електролитна батерия (ASSB), за която се очаква да има 30% по-голяма енергийна плътност в сравнение с батериите от шесто поколение. Вероятно ще видим концептуална кола с твърдотелна батерия след две години. Въпреки това не трябва да очакваме масово производство по-рано от края на това десетилетие или началото на следващото, подчертават от Clean Technica.

Както обясняват Шустер и Неделкович, предизвикателството пред ASSB не е химията, а самият производствен процес. Те твърдят, че тези производствени пречки са причината за забавянето при постигането на търговски мащаби. Едва след като тези препятствия бъдат преодолени, производителите ще започнат да работят за оптимизиране на производителността и жизнения цикъл. Заслужава си да се отбележи, че разработката на ASSB заема най-голямо пространство в новооткрития Център за компетентност в производството на клетки (CMCC) в Парсдорф. 

Ръководителите на BMW също споделиха, че работят върху натриево-йонни батерии, които предлагат сравнително добра устойчивост, но и ниска енергийна плътност.

fallback
  • #16
    до 10 ( преди 1 година )
    Заводът на CATL в Германия произвежда серийно от миналия декември. Едновременно строят втори завод в Унгария.
  • #15
    анонимен ( преди 1 година )
    А дизайнера ще получи ли нови очила, че старите май са му счупени...
  • #14
    VAYK ( преди 1 година )
    Какво си успял, бре ти един завод за батерии нямаш! С какво експериментираш?, колко патента в сферата на батериите имаш :)))) тия немци са им изсушили мозъците тотално! Ти имаш патенти за меки кожи, обезшумяване за тази технология нямаш нищо, както и за чипове, дисплеи, памети и т.н. :))))
  • #13
    Мемфис ( преди 1 година )
    Всички ексклузивни открития в света са направени в GERMANY!!!!
  • #12
    До 10 ( преди 1 година )
    Дали са им по добри батериите от на Самсунг и ЛГ
  • #11
    До 9 ( преди 1 година )
    8 часа не са малко ако заредиш за4- 5 часа ще заредиш не за 300 а ми за около 100-150км и то с много въпросителни ползвянето на всякакви системи в колата ти намаляват разстоянието.И това в град ако тръгнеш на извънградвко и по малко.Но все пак резервоара ти дава свободата да използваш горивото за дълъг период от време докато батерията се разрежда.Примерно ставя война имам две туби в гаража наливам импотеглям а ако електричкята ти не е заредена какво правиш почваш да зареждаш с часове ли
  • #10
    анонимен ( преди 1 година )
    Дано немците са достатъчно разумни и накарат CATL да направят завод за батерии в Германия. Че ще стане като с руския газ.
  • #9
    анонимен ( преди 1 година )
    CATL имат най-добрите батерии, правилно са се ориентирали поне тези шваби както и Тесла.
  • #8
    MythBuster ( преди 1 година )
    За какво ти е суперчарджър в къщи? За къде бързаш? На монофазен контакт вграденото зарядно зарежда с 7,4kW За 8 часа всяка нощ зареждаш за 300+ км за 9лв което са 110 000км на година. Ако не са ти достатъчни просто зареждаш и на дневна тарифа. Ти колко човека познаваш, които минават повече километри годишно?
  • #7
    До 9 ( преди 1 година )
    Няма нужда от гараж за 5 мин на колонката и си готов.А ти кажи като люснеш суперчарджъра в твоя имплащаш сметка за промишлен ток добре ли е щото там тарифата не е 15ст на квтч а иначе от контакта 10 часа не ти мърдат да зареждаш
fallback
Последни