Ако шофирате и забележите ръмжене или скърцане, идващо от един от ъглите на колата или волана ви вибрира странно, възможно е да става въпрос за повреден или износен лагер на главината. Ако гумите ви се износват неравномерно, това също може да е предупредителен знак, въпреки че това е свързано и с други по-често срещани проблеми като недостатъчно/прекалено напомпани гуми или неправилно центровка на колелата.
Няма нужда да се притеснявате, ако смятате, че имате износен лагер на главината, тъй като тези части не са скъпи за закупуване, нито ще отнеме много време на опитен механик, за да ги смени.
Какво представляват лагерите на главината?
Точно в средата на колелото на вашия автомобил се намира това, което се нарича главина. Вътре в нея има лагер, който позволява на колелото да бъде прикрепено към колата и да се върти едновременно с другите колела.
За направата на лагерите се използва закалени метал, поради което те са много здрави - лесно могат да се справят с тежестта на автомобила. И издържат дълго време, но при по-стари коли или такива с голям пробег, лагерите стават податливи на износване, подобно на спирачките и съединителя.
Какво причинява шума от лагерите на главината?
Металът вътре в лагера може да се износи и да започне да се поврежда, като обикновено издава шум. Този шум става все по-чест и силен, когато външни елементи, като пясък или прах, попаднат в лагера, ако уплътнението е нарушено или ако греста излезе поради същата причина.
Тъй като шумът от износен лагер няма да се появи внезапно, може да е трудно да се открие този проблем - но ако някой друг се вози в колата ви, той може да забележи шума веднага, защото все още не е свикнал с него. И в двата случая обикновено ще бъдете информирани за проблема по време на технически преглед или когато колата ви бъде обслужена от механик.
Ако можете да го чуете, шумът вероятно напомня стържене, скърцане или ръмжене, което се променя с промяната в скоростта.
Може също да забележите щракащ шум и дори вибрации при волана, причинени от това, че износеният лагер предизвиква клатене на колелото. Ако се намирате на този етап, тогава е наложително да поправите проблема, тъй като съществува риска да се отрази на управлението на автомобила.
За да направите сами диагностика, ще трябва да вдигнете колата с крик и да завъртите колелата поотделно, за да видите кое издава характерен шум. Също така си струва да разклатите колелото от едната страна на другата и нагоре и надолу, за да проверите за дрънчене и разхлабване.
Как да коригирате проблеми с лагерите?
Ако искате сами да опитате да поправите шумен лагер на главината, проверете ръководството за сервиз или онлайн инструкциите. Вероятно ще откриете, че можете просто да намажете съществуващия лагер с грес и да го затегнете, особено при по-стари автомобили. Ако трябва да смените части, помислете внимателно, преди да опитате сами, тъй като ще ви трябват някои доста сериозни инструменти, за да отвиете блокиралите гайки и да извадите лагера. Също така си струва да сравните цените на комплект лагери и пълен монтаж на главината. Може да се окаже, че времето и усилията, необходими за премахване и подмяна само на лагерите, няма да си струват и ще е по-лесно да смените цялата главина – особено ако плащате за работата на механик.
Цената на частите ще зависи от всякакви фактори, но може да бъдете приятно изненадани, тъй като едни и същи лагери може да се използват в много различни автомобили. Онлайн доставчиците вероятно ще предложат по-евтини варианти, но се уверете, че предлагат качество, тъй като фалшивите маркови автомобилни компоненти са често срещани. Също така се уверете, че поръчвате правилната част – може да има объркваща гама от лагери, като съществуват разлики видове дори от един и същ модел.
Ако се затруднявате да намерите правилната част, по-добре проверите за доставчик на лагери близо до вас. Тези фирми обикновено разполагат с офис, където експерт ще може да идентифицира нужната част.
Каквото и решение да вземете, е важно да реагирате навреме, ако е налице подобен шум. Ако просто увеличите радиото и игнорирате бученето, тези износени лагери ще повредят други, по-скъпи компоненти, ще доведат до изгаряне на повече гориво и дори могат да бъдат проблем за безопасността.