IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Най-влиятелният автомобилен дизайнер на XX век създава нещо повече от суперколи

Как епохата на „прегънатата хартия“ на Джорджето Джуджаро определи 70-те години на миналия век и времето след тях

Джорджето Джуджаро често е определян като най-влиятелния автомобилен дизайнер на XX век, вундеркинд, почитан заради присъщата му способност да създава красиви, балансирани, готови за производство форми. Работата му през 50-те и 60-те години на миналия век – във Fiat и италианските дизайнерски фирми Bertone и Ghia – често е толкова изумително елегантна, че контурите изглеждат предопределени. Помислете за неговия прототип на спортно купе, Alfa Romeo Giulia Sprint GT от 1963 г.; Maserati Ghibli от 1966 г. - миниатюрен екземпляр на GT с преден двигател и задно предаване; или De Tomaso Mangusta от 1967 г., агресивен суперавтомобил с разположен в средата двигател, отличаващ се с авангардни италиански линии и изумителна американска V8 мощ.


Джорджето Джуджаро


Но когато Джуджаро основава своя собствена фирма, Italdesign, през 1968 г., вдъхновението от ранния му период преминава във фокус върху езика, който става по-остър. Отличителните белези на този период, известен като неговата „ера на прегънатата хартия“, включват остри гънки, твърди ъгли и правоъгълни форми. Тези нови дизайни комбинират най-силните му качества: целеустременост, адаптивност и примамлив стил au courant.

Историците по автомобилен дизайн приписват промяната му на различни контекстуални влияния, като глобалните студентски бунтове от 1968 г. Намалените разходи от свързването на прави панели, което е от значение за една индустрия, консолидираща се на фона на петролната криза от 70-те години. Възходът на архитектурния брутализъм, който почита планарността и импозантността, предадени в промишлени материали. И зараждането на космическата одисея на човечеството, където ъгловатостта създава бъдеще на нови възможности или недостиг.


Голф


Джуджаро обаче има по-просто обяснение. През 2019 г. той споделя пред Esquire: „След като напуснах Bertone и Ghia, имах нужда от собствен отличителен стил, така че хората да не мислят, че използвам този на моите работодатели“.

Истинската основа на тези усилия представлява Volkswagen Golf от 1974 г. Търсейки заместител на стария Beetle, ръководството на Volkswagen обикаля автомобилното изложение в Торино и открива, че повечето от любимите му дизайни са на Джуджаро. Неговата ъгловата, оборудвана с водно охлаждане концепция с двигател отпред и предно задвижване се противопоставя на Beetle. Но пламтящите арки, C-образните страни на каросерията и тънката хоризонтална решетка, както и богатото остъкляване определят генетичния код за поколения напред автомобили. Неговият конкурент, Scirocco, напомнящ Golf, играе същата роля за икономичните спортни купета.


alfa romeo giulia


Също през 1974 г. Джуджаро създава смело фасетираната концепция Pony Coupe, която помага за представянето на Hyundai на широкия свят. Дизайнът на тази кола толкова силно завладява съзнанието на тогавашните дизайнери на компанията, че те създават негова модерна версия, концепцията N Vision 74. Впечатляващият хечбек Ioniq 5 EV е още едно отдаване на почит към тази ера в работата на Джуджаро.

Черпейки вдъхновение от концепцията Maserati Boomerang от 1971 г, неговият Lotus Esprit от 1976 г. разрушава закръгленото минало на британската марка. Нисък, клиновиден, Esprit изглежда едновременно стъпил здраво на земята и безтегловен, като призрак, готов да открадне душата ви.

BMW M1 от 1978 г., специална хомологация за движение по пътищата, е първият представил на серията М и първият автомобил със средно разположен двигател. Вдъхновен от концепцията Turbo на Пол Брак от 1972 г., той остава уникален изгнаник в наследството на бавареца, като единствените му намеци към конвенционалната марка са неговите двойни бъбрековидни решетки и C-образната извивка отзад. Това представлява рампа към скок от скала, който в крайна сметка е спрян, оставайки завинаги незавършен.

Третото поколение на Maserati Quattroporte от 1979 г. на Джуджаро леко смекчава неговата подобна на ятаган концепция на Medici. Неговият силует и пищният интериор отразяват изисканото „бункероване“, търсено от богатите европейци в ерата на политически катаклизми, бомбардировки и отвличания. Audi 80 на Джуджаро от 1978 г. използва подобна схема за дребнобуржоазните вкусове.


deLorean DMC


Неговият DeLorean DMC-12 от 1981 г., свързан с пазарния провал на едноименния бизнес на бившия мениджър в General Motors Джон ДеЛориън, предлага отварящи се нагоре врати, като крила на чайка, а тялото му e изградено от неръждаема стомана. Но неговата тъпа, стъклена форма е достатъчно футуристична, за да послужи като машина на времето във филмовата трилогия „Завръщане в бъдещето“.

Въпреки тези луксозни поръчки, Джуджаро никога не изоставя качествения дизайн в името на масите. Неговата Lancia Delta от 1979 г. използва усъвършенства планарността на Golf в трапецовидна форма. Неговият Fiat Panda от 1980 г. е нещо повече от две стоманени кутии. Делничната му простота, гъвкавото вътрешно пространство и възможността за задвижване на четирите колела превръщат автомобила в умален и достъпен вариант на Land Rover.

Isuzu Impulse от 1981 г. се отличава с правоъгълна предница и яйцевидна задна част, подобно на спасителна капсула, удряна от космически боклук по време на свободно падане в хиперпространство. Неговата точна обратна форма определя дизайна за Subaru SVX от 1991 г.

Но всяко родословно дърво си има своите гнили плодове. Лошата конструкция и хриптящите двигатели осакатиха изчистения Yugo GV на Джуджаро, но той все пак изпълни мисията си за достъпен транспорт, докато автомобили като Golf остават в историята. Не можете да обвинявате един маестро, че споделя дарбите си възможно най-широко.

 

0 от 500