fallback

Промяна на представите - тестваме автомобила на годината в Европа

Електрическият Jeep Avenger е напълно различен от това, което очаквате от американската марка

Когато Jeep Avenger спечели наградата „Автомобил на годината в Европа“, мнозина бяха изненадани. Все пак хората са свикнали да свързват марката със съвсем различен тип превозни средства – такива с големи и мощни двигатели, комбинирани със задвижване на четирите колела, което може да се справи с най-тежкия терен.

В случая имаме „бебешки“ Jeep, който се позиционира най-ниско в гамата на марката, а на всичко отгоре е и с електрическо задвижване. Тук трябва да се уточни, че марката ще предлага Avenger и с ДВГ – 1,2-литров бензинов със 101 к.с., като той обаче ще бъде достъпен само на 3 пазара в Европа. Това са Италия (всъщност това е родината на модела), Полша, където ще се произвежда и Испания.

На останалите пазари Avenger е достъпен само на ток. Има един електромотор на предната ос, развиващ 156 к.с. и батерия с капацитет 54 кВт/ч, осигуряваща, по данни на производителя, пробег от 400 км в комбинирания цикъл WLTP. Той споделя една и съща платформа с бензиновия модел, като му отстъпва по размер на багажника, но пък предлага по практичен салон, тъй като няма лост за скорости и съответно централен тунел.

Размерите на Avenger го правят идеален за градски условия. Дължината му е 4080 мм, широчина – 1720 мм, височина – 1530 мм и междуосие от 2560 мм. Електрическият вариант тежи малко над 1500 кг, което е с 350 кг повече от бензиновия вариант. Багажникът му също е по-малък – 355 литра срещу 380 литра, за да побере част от модулите на батерията.

На външен вид версията на ток може да бъде разпозната по буквата „е“, която се откроява в синьо на носа и на задната част на каросерията. Като цял обаче електрическият вариант е почти същият като бензиновия, като се открояват контрастиращите черни елементи - лайстните на бронята обхващат целия периметър на автомобила, защитавайки лакираните повърхности. Капакът на предните светлини придава на Avenger модерен вид, скривайки светодиодите, когато са изключени.

Леко намаленото багажно пространство не е за сметка за пътниците на втория ред, които разполагат с достатъчно място за движение на на главата, раменете и краката. Те имат на разположение гнездо за зареждане, но липсват вентилационни отвори, няма отделения за съхранение в панелите на вратите , но има джобове на гърба на предните седалки.

При електрическия Avenger практичността на интериора се подобрява спрямо вече отличния с добавянето на пространство на мястото на скоростния лост. Жабката пред пътника е много дълбока, рафтът за съхранение в средата на арматурното табло заема половината от размера на купето, а местата за вещи на централния тунел са добре разпределени и удобни за ползване, като се започне от този в подлакътника в средата на седалките, продължавайки напред в регулируемите поставки за чаши, до стойката за телефон за безжично зареждане.

По-назад е поставен селекторът за режимите на шофиране Eco, Normal и Sport, в допълнение към програмите, които оптимизират сцеплението извън пътя - сняг, кал, пясък). Наличието на един електромотор означава задвижване на две от колелата, като за всеки случай има електронна система за контрол на спускането по наклон, която автоматично намалява скоростта при нужда.

Дигиталните инструменти зад волана са удобни за наблюдение и управление - всичко става с два бутона на лостовете на кормилната колона, както и с бутони на волана. С тях се управляват круиз-контрола и ограничителя на скоростта, или радиото, силата на звука, гласовия асистент или телефона.

Екранът в центъра на арматурното табло също е добре структуриран, в смисъл че навигацията през различните менюта е проста, подредена и има и физически бутони за извикване на най-важните функции. Системата може да се управлява по същия начин както и смартфон – с плъзгане настрани или вертикално.

Функциите за управление на климатика са както на сензорния екран, така и на арматурното табло, а физическите бутони намаляват разсейването при шофиране. В допълнение към базираната на системата Tom Tom навигация, смартфонът може да бъде свързан безжично чрез Apple CarPlay и Android Auto безжично.

Както стана дума, електрическият Jeep Avenger не разполага със задвижване на четирите колела - той е с предно предаване. Клирънсът му обаче е впечатляващ – 200 мм, което е напълно достатъчно за движение по черни пътища. И все пак силата на електромобила е на асфалта, където се предполага, че той ще прекарва повече време.

 

Jeep Avenger e

156 конски сили максимална мощност

260 Нм максимален въртящ момент

9,0 секунди от 0 до 100 км/ч

По-голямото тегло води до леко презавиване, но пък дългия ход на окачването контролира добре накланянето на каросерията. Както и при други електромобили ускорението е впечатляващо, но в случая не получавате „ритник в гърба“. При преминаване на режим „Спорт“ реакцията на кормилното управление се подобрява, но за път с повече завои е за предпочитане „нормален“ режим. Може да се избере и режим „В“, при който регенарацията на електрическа енергия се увеличава при спиране. Тогава при отпуснат педал на газта автомобилът намалява с помощта на мотора.

Всъщност, именно спирането е едно от нещата, които при Avenger определено трябва да бъдат подобрени. Преминаването от регенеративно спиране към механично е доста рязко и може да изненада шофьора, като го постави в неприятна ситуация. Човекът зад волана обаче има на разположение редица асистенти – камера за заден ход, поддръжка на лентата на движение, функция за аварийно спиране, предупреждение за умора на водача, адаптивен круиз-контрол, наблюдение на „слепите зони“ и др. Повечето от тях обаче се доплащат.

От Jeep обещават пробег от 400 км с едно зареждане на батерията, което вероятно е постижимо само в градски условия. При нашия тест потреблението на енергия беше около 18-20 кВтч/100 км, което означава, че Avenger ще измине под 300 км. Електрическият Jeep се зарежда до 11 кВтп при променлив ток AC и до 100 кВт при постоянен ток, като в този случай отнема около 25 минути за пълнене на батерията от 20% до 80%.

Стигаме и до цените на модела, които в България стартират от 79 860 лева за базовата версия. Топ-вариантът добавя още 10 000 лева към цената, като всичко това е сравнимо с останалите модели от този клас на пазара.

fallback
  • #8
    raiders ( преди 1 година )
    Ще дам 79к за това недоразумение на ток!?! Аре стига, 3-ката е на близка цена, даже У е 90к, никъв шанс за пазарен успех. Бих предпочел Киа Ниро или новата Хюндай Кона.
  • #7
    анонимен ( преди 1 година )
    Много ме кефи като кажат "батерия 54 при разход 18 са 300 км пробег" , но при препоръчително използване в ранга 20-80 процента. Вече са не повече от 200 км
  • #6
    Холмс ( преди 1 година )
    боя се, че Асенчовците от "Факултето" при тези ценови обстоятелства и електрически възможности, няма да могат да зареждат автомобила тази и следващите години
  • #5
    Sbp ( преди 1 година )
    Дизайн на Дъстър, само предно и Електро. И два пъти по-скъп. Накъде отива тоя свят...
  • #4
    анонимен ( преди 1 година )
    50 000 eвро?!
  • #3
    анонимен ( преди 1 година )
    Тия са откраднали дизайна на Дачия Дъстър, най безсрамно!
  • #2
    анонимен ( преди 1 година )
    Това е нещо като Дачия Спринг но за повечко пари.
  • #1
    о боже мой ( преди 1 година )
    Като собственик на мока 22, не мога да разбера, как може точно този модел да е "Автомобил на годината в Европа. Произведен на платформа на която са 2008, мока, корса и c3 ,които се продават много повече, отколкото това ще се продава. Обаче точно клонингче на дадените модели е избрано за евро(гей)ски автомобил на годината.....
fallback
Последни