fallback

Как най-успешният Citroen стана кабриолет

Моделът е продукт на Анри Шапрон, изработил лимузини и за френски президенти

Един от автомобилите, оставили ярка следа в историята на индустрията безспорно е Citroen DS, който е може би най-емблематичният и най-успешен модел на френската марка. DS спечели слава и огромни продажби, благодарение на елегантния опростен дизайн, както и на редица технически нововъведения, сред които и хидро-пневматичното самонивелиращо се окачване. Това е и първият масов модел с дискови спирачки, а има и нестандартна полуавтоматична скоростна кутия.

 

 

Когато Citroen DS е представен на изложението в Париж през 1955 г. се превръща в хит, като продажбите за първите 24 часа, а и години след това, са впечатляващи. Общо около 1,5 милиона DS са произведени между 1955 и 1975 г.

Ръководството на Citroen е толкова доволно от успеха на DS, че пренебрегва разработката за други варианти на модела. Това е епоха, в която хората отново започват да се наслаждават на свободата и автомобилите с отворен покрив се появяват в предложенията на повечето производители. Но Citroen преценява, че 2CV им е достатъчен. За част от техните клиенти обаче не е.

 

 

Анри Шапрон е конструктор и дребен предприемач в бизнеса с каросерии, който е работил за няколко производителя на автомобили преди Втората световна война - Delage, Hispano-Suiza, Ballot, Talbot-Lago и Delahaye. Той взима стандартен DS, подсилва структурата и срязва покрива. И прави първия открит DS, като го представя на автомобилното изложение в Париж през 1958 г.

Поръчките започват да се трупат и едва успява да ги изпълни. Шапрон се опитва да убеди ръководството на Citroen да му продаде недовършени продукти на DS без задни и странични стъкла и задни врати, за да може да ги трансформира в кабриолети. Компанията обаче не е съгласна, така че той трябва да ги купува от различни търговци.

 

 

Тази ситуация продължава почти две години, преди Citroen най-накрая да сключи сделка да доставя необорудвани каросерии на Шапрон. Той ги преобразува, а Citroen ги продава през дилърската си мрежа от 1960 г.

Така кабриолетът Citroen DS става доказателство, че малък производител на каросерии може да убеди автомобилен колос за превозно средство, което не иска. От кабриолета Citroen DS са сглобени 1365 екземпляра.

 

 

През 1968 г. Шапрон прави церемониален кабриолет Citroеn DS за президента Шарл дьо Гол, а през 1972-а още две удължени версии SM Presidential за администрацията на тогавашния президент Жорж Помпиду.

Тези гигантски кабриолети с 4 врати са използвани за първи път при посещението на кралица Елизабет II във Франция през 1972 г. и продължават да се използват при встъпването в длъжност на Жак Ширак през 1995 г. След смъртта на Шапрон през 1978 г. бизнесът е поет от вдовицата му. Ателието остава на пазара до 1985 г., произвеждайки изключително модификации на Citroen и Peugeot.

 

 

Един от тези 1365 кабриолета Citroen DS на Шапрон се появи наскоро в търг за продажба, като цената му е 190 000 - 230 000 евро, което е съизмеримо с новото Lamborghini Urus. Конкретният кабриолет от 1963 г. принадлежи към ранната серия Citroen DS 19. Оборудван е с 1,9-литров двигател с мощност 86 к.с. с. и развива скорост 166 км/ч. За 60 години автомобилът е имал само двама собственици, а пробегът му е едва 35 850 км. През 2019-2020 г. е претърпял пълна реставрация.

 

 

fallback
  • #1
    анонимен ( преди 1 година )
    тези ситроени не са като сегашните
fallback
Последни