През 50-те години на миналия се правеха прогнози, че ще имаме летящи коли до 2000 г. Това не стана, но експериментите продължават, а в наши дни все още има много необичайни превозни средства с двойна употреба. Едно такова е амфибия, наречена HydroCar, за която припомня Autoevolution. HydroCar е продавана няколко пъти на търгове, но след последната сделка следите на автомобила/лодка се губят. Но историята е много интересна.

Създател на HydroCar е Рик Добертин - известен автомобилен дизайнер, производител, хот-родър, рекордьор и като цяло „луд“ учен, който стои зад един от най-впечатляващите и неуспешни експерименти в областта на превозните средства амфибии.
Добертин прекарва около 10 години в изграждането на HydroCar, машината е изработена изцяло на ръка и е от алуминий и неръждаема стомана с дължина 6,8 м, въпреки че има само две седалки. Достъпът до тях е през врати, които се отварят нагоре в стил „крила на чайка“. Амфибията е оборудвана с двигател V8 от Chevrolet с мощност 762 к.с. и обем 9,3 л. Кабината много прилича на пилотската кабина на самолет с множество измервателни уреди, които само Добертин знае как да използва.

По твърда настилка амфибията се придвижва на колела, а за вода е предвидено витло. Тягата на огромния V8 се реализира с помощта на изработена по поръчка Quadzilla GM 4L80E четиристепенна автоматична трансмисия на предния мост в пътен режим и Arneson Surface Drive във воден режим. Шасито използва въздушно окачване с възможност за промяна на просвета и дискови спирачки на четирите колела. Максималната скорост на суша е 202 км/ч, а на вода - 96,5 км/ч, но и двете цифри не са напълно тествани или проверени.
Според собствените признания на Добертин, той никога не е успял да тества автомобила напълно в нито един от двата режима, камо ли да му се наслади, така че когато за първи път го предлага за продажба, все още е чисто нов. Това става през 2011 г., когато дизайнерът казва за продукта, че това е „бизнесът на живота“ му. Но допълва, че проектът започнал да му отнема твърде много време, което той би искал да прекара със семейството си. Към „лодката на колела“ Рик Добертин прикачва и ремарке, проектирано от самия него, за да я транспортира до търга.

Изданието допълва, че странният HydroCar е доказателство, че въображението и уменията на Рик Добертин са безгранични, макар и не винаги успешно използвани. HydroCar няма да получи аплодисменти за креативно име или елегантен дизайн, но ще получи много висока оценка в списъка на амбициозните превозни средства.
Рик Добертин - лудият учен, който го измисли и след това го построи от нулата, искаше GT, който да лети по суша и по вода, и не пожали средства и усилия, за да го получи. Неговата надежда беше, че един ден ще има печеливш пазар за амфибии. Но подобно на предишния му проект - Dobbertin Surface Orbiter (DSO), HydroCar беше обречен на провал.

Рик Добертин е легенда на хот-родинг сцената през 80-те години на миналия век и той има признанията от публикации в подкрепа на тази оценка. В един момент, както той ще си спомни по-късно, започва да търси проект, който да го предизвика по начини, които хот-родът вече не може да направи.
Нещо, което ще го извади от зоната му на комфорт и ще го постави на картата на най-големите производители в света. Като младоженец Рик иска това нещо да бъде превозното средство за най-романтичната околосветска експедиция на всички времена.

Това „нещо“ се оказа Dobbertin Surface Orbiter (DSO) - напълно персонализирана конструкция, базирана на цистерна за мляко Heil от неръждаема стомана от 1959 г., която може да пътува както по суша, така и по вода. DSO ще предприеме околосветска експедиция през 1993 г. с тогавашната си съпруга Карън на борда.
Експедицията никога няма да бъде завършена поради поредица от неизправности на амфибията, а многократните опити да бъде продължен проекта слагат край на брака на Добертин.

Това е първият огромен провал на Рик, който го довежда до фалит и би обезсърчил всеки друг човек. Но за Добертин DSO е полето за учене, защото по време на злополучните пътувания с Карън на борда на DSO, той съзира бъдещето – амфибия, която не трябва да е непременно с размера и с луксозните удобства, които DSO има.
Така посажда семената на HydroCar, за който жертва освен 10 години, но и около 1 милион долара, изразходвани за научноизследователска и развойна дейност и материали, за да доближи идеята до реалността. За разлика от DSO, HydroCar не е създаден за комфорт, а за практичност, така че кабината има места само за двама и е без излишни „украшения“.

За негово съжаление той никога не завършва проекта и идеята се е оказала погрешна много преди да се доближи до крайния етап. Подобно на DSO, ученият има нужда от пари, така че HydroCar е предложен за продажба за първи път през 2011 г. Исканата цена е колосалните $770 000 – трохи в сравнение с вложените пари и работни часове, така че не успява да го продаде.
През годините след това HydroCar се появява отново от време на време на специализирания пазар, когато сменя собственика си между колекционери на странности. Амфибията беше продадена през 2018 г. за $60 500 и след това отново през 2021 г., за неуточнена сума.
Още снимки - вижте в галерията:

